۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۳۱۸۱۳۲
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

شاخص های فردی و اجتماعی مؤمن و منافق

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وکیلی، میل روزافزون به ارتباط و انس با خداوند، تسلیم در برابر خدا و ولی خدا و ثبات عقیده را از شاخصه های ایمان معرفی کرد و گفت: با توجه به این شاخص های قرآنی به راحتی می توان مؤمن و منافق را تشخیص داد.
نفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، استاد حوزه علمیه، در مراسم شام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در قرارگاه ولی امر در تبیین شاخص های ایمان و نفاق، گفت: مهم ترین شاخصه فردی ایمان و دوری از نفاق، میل روزافزون به ارتباط و انس با خداوند است.


وی افزود: اگر این میل رو به کاهش یا همچون همیشه باشد، انسان از افراد مغبون و خسارت زده خواهد بود.


حجت الاسلام وکیلی خاطرنشان کرد: همچنین انسان های منافق، اهل انفاق هستند اما آن را با کراهت انجام می دهند چرا که وابسته مال دنیا و نفس خود هستند؛ هر چه تعلق انسان به مال دنیا کمتر باشد به خدا نزدیک تر است.


استاد حوزه علمیه خراسان، تسلیم در برابر خدا و ولی خدا را از شاخص های اجتماعی ایمان برشمرد و گفت: منافقین چون واقعا خدا و رسول او را باور ندارند همیشه در پذیرش احکام الهی تبعیضی عمل می کنند و تا جایی آن ها را می پذیرند که به نفعشان باشد.


وی ادامه داد: در تاریخ صدر اسلام هر جا بخواهیم صحابه را محک بزنیم باید میزان تسلیم و اطاعت آن ها در برابر خدا و پیامبر(ص) را بسنجیم. امروز نیز برای شناخت جریاناتی که ریشه در نفاق دارند باید ببینیم آیا اسلام خالص دارند یا التقاطی.


حجت الاسلام وکیلی اضافه کرد: پیش از انقلاب گروه های مختلفی مانند حزب توده بودند که اصولا داعیه اسلام نداشتند و علنا مخالفت خود را اعلام می کردند اما برخی نیز مانند مجاهدین خلق، در لباس اسلام دست به هر کاری می زدند.


استاد حوزه علمیه خراسان یادآور شد: البته ممکن است افراد خوب و پاکی هم درون این جریانات وجود داشته باشند اما تفکر پشت صحنه و محور آن ها بر پایه نفاق است.


وی اظهار کرد: سال 80 که دولت اصلاحات روی کار آمد در ظاهر دم از اسلام می زد اما وقتی دقت می کردیم می دیدیم اسلام را تاجایی قبول دارد که به منافعش ضرری نزند بنابراین در بسیاری از ضروریات دینی تسامح و تساهل داشت.


برخی کاندیداها توجه ندارند که کاندید مجلس اسلامی شده اند
حجت الاسلام وکیلی افزود: امروز برخی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، شعار آرامش، اعتدال و رونق اقتصادی می دهند و اصولا از اسلام حرفی نمی زنند زیرا توجه ندارند که برای مجلس شورای اسلامی کاندید شده اند نه مجلس صرف.


استاد حوزه علمیه با بیان این که وقتی تفکر بر محور توحید و ولایت نباشد خط سیر انسان به سمت غیرخدا تغییر می کند، ادامه داد: در این میان اگر کسی هم برای ارزش ها کار کند او را چنان بمباران می کنند که گویا بدتر از او در زمین وجود ندارد.


وی گفت: رسانه ها که عمدتا در دست دشمن و فاسقان قرار دارند حق را باطل جلوه می دهند و یک دروغ را آنقدر تکرار می کنند که مخالف و موافق هر دو باور می کنند.


حجت الاسلام وکیلی، عدم ثبات عقیده را دومین شاخصه اجتماعی منافقان دانست و افزود: به فرموده قرآن منافقان «مذبذبین بین ذلک» هستند؛ چون ثبات و اصالت ندارند هر روز یک حرف می زنند.


وی گفت: این افراد یا از ابتدای ایمان آوردن برای این عدم ثبات نقشه دارند و یا عمدی هم ندارند اما به دلیل عدم استحکام نفوسشان وقتی در جمع مؤمنان قرار می گیرند هیجانی می شوند و شروع به دفاع از نظام و انقلاب می کنند اما وقتی در جمع غیرمؤمنان هستند شروع به دفاع از آن ها می کنند.


نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که کسانی که گرفتار تمایلات نفسانی خود هستند روزی یک چیز را تأیید و روز دیگر رد می کنند، تصریح کرد: البته مؤمن هم در سیر تکامل خود ایستا نیست اما این عدم ثبات تابع هوای نفس نبوده و به سمت رشد و تعالی است.

 حجت الاسلام وکیلی با بیان این که همه مصایب حضرت زهرا(س) ریشه در نفاق امت داشت، افزود: با توجه به شاخص های قرآنی به راحتی می توان مؤمن و منافق را تشخیص داد./930/202/ب1

ارسال نظرات