۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۳۱۵۶۳۰
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا:

عده ای به بهانه بازتعریف انقلاب و مفاهیم آن درصدد تحریف آرمان ها و ارزش ها هستند/ هدف برخی از رخنه در خبرگان، انتقام گیری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام غلامی با اشاره به جریانی که برای بازتعریف انقلاب و مفاهیم آن تلاش می کند، گفت: نیت این عده از دوباره معنا کردن انقلاب، محو یا تحریف مفهومی اهداف و آرمان ها، استحاله انقلاب و به موزه بردن مغز و روح آن و از بین بردن روحیه انقلابی است.
حجت الاسلام رضا غلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا غلامی، رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا عصر دوشنبه در آیین اختتامیه دوره تخصصی «رویش فرهنگ» در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به تبیین نکاتی پیرامون سازماندهی جبهه فرهنگی انقلاب و نقش آن در تمدن سازی پرداخت و گفت: بخش مهمی از افکار و اندیشه های رهبر معظم انقلاب برای نیروهای انقلاب ناشناخته مانده است که این ضعف باید هر چه سریعتر جبران شود.

 


وی افزود: بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، معارف اصیل انقلاب به شمار می رود و بدون مراجعه عالمانه به این معارف و تحلیل آن ها در یک منظومه فکری، نمی توان به تفکر ناب انقلاب اسلامی دست یافت.

 


حجت الاسلام غلامی با بیان این که انقلاب اسلامی به نیروهای سطحی نگر و فاقد عمق فکری نیازی ندارد، تصریح کرد: از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی، بیداری و رشد عقول است؛ اصولا اسلام آمده است تا با انقلاب فکری بزرگ، انسان ها را از خودفراموشی و فلج فکری رهانده و با ارجاع به پیامبر درون(عقل) و پیامبر برون(رسول خدا) راه سعادت را به روی آن ها باز کند.

 


رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا با اشاره به این که انقلاب ذاتا یک پدیده فکری است و با اندیشه سر و کار دارد، افزود: انقلاب اسلامی در عصر ایسم ها و مکاتب متکثر بشری، حرف های جدی و جدیدی را برای جامعه انسانی آورد که نظیر نداشت و علت سانسور پیام انقلاب از سوی نظام سلطه نیز همین است چرا که این حرف ها جلوی تداوم سلطه و اسارت بشریت را می گیرد.

 


نیروهای انقلاب باید در خردورزی نسبت به حقایق عالم پیشتاز باشند
حجت الاسلام غلامی با بیان این که نیروهای انقلاب باید در خردورزی نسبت به حقایق عالم پیشتاز باشند و اجازه ندهند بازی های دنیوی آن ها را در دوران کودکی حفظ کند و بال پروازشان را بگیرد، تأکید کرد: داشتن فهم عمیق نسبت به اصول اسلام و انقلاب،  تیزبینی، اهل تفکر و تدبر بودن، ایستادگی در برابر شبهات و برخورداری از قدرت دفاع عقلانی از مبانی انقلاب، شناسایی مرز جبهه حق و باطل و تشخیص دوست و دشمن، قدرت شناخت حرکت خزنده سکولاریزم در کشور و خط پنهان تزریق سبک زندگی غربی به جامعه، درک تفاوت های بنیادین تفکر اسلام ناب از تفکرات جعلی( مانند اسلام آمریکایی که در قالب های لیبرالیزم و تحجر متجلی می شود) از دیگر ویژگی های ضروری برای نیروهای انقلابی است.

 


عده ای به بهانه بازتعریف انقلاب و مفاهیم آن درصدد تحریف آرمان ها و ارزش ها هستند
رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: انقلاب، مغز و پوسته ای دارد؛ مغز آن آرمان ها و اهداف خاص انقلاب همچون حریت، استقلال، خودباروی، مردم سالاری دینی، فقرزدایی و عدالت، اسلامی شدن سیستم مدیریت کشور، مقابله با اشرافی گری، استکبارستیزی و دفاع از مظلومان است که از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) نشأت می گیرد.

 


وی با اشاره به جریانی که برای بازتعریف انقلاب و مفاهیم آن تلاش می کند، افزود: نیت این عده از دوباره معنا کردن انقلاب، این است که بتوانند اهداف و آرمان های فوق را محو یا تحریف مفهومی کرده و تصویر خنثی از آن ها ارائه دهند که باید بدانند نیروهای فکور انقلابی اجازه نمی دهند انقلاب را به پوستین وارونه تبدیل و از آرمان های اصیل آن خالی کنند.

 


چه منطقی ایجاب می کند مخالف انقلاب، انقلابی تلقی شود؟/ برخی وادادگی خود را به مردم نسبت می دهند
حجت الاسلام غلامی با بیان این که از خواسته های این جریان، برداشتن مرز بین انقلاب و ضد انقلاب است، هدف از طرح این خواسته را استحاله انقلاب و به موزه بردن مغز و روح انقلاب دانست و گفت: چه منطقی ایجاب می کند مخالف انقلاب، انقلابی تلقی شود؟. منتقد دلسوز که با نقد منصفانه و سازنده انقلاب را یاری می کند یا کسانی که اختلاف سلیقه دارند محترم هستند اما قرار گرفتن مخالفان در دایره انقلاب، بیشتر به شوخی و طنز شباهت دارد.

 


وی اضافه کرد: قبول داریم هر مخالفی لزوما درصدد عداوت نیست اما مسلما انقلابی هم محسوب نمی شود؛ در کشورما اکثر مردم انقلابی بوده و هستند اما برخی که خود را واداده اند، شرایط خود و دوستانشان را به مردم نسبت می دهند.

 


از بین بردن روحیه انقلابی از اهداف طرح تعریف دوباره مفاهیم انقلابی است
رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، از بین بردن روحیه انقلابی را از دیگر اهداف طرح تعریف دوباره مفاهیم انقلابی برشمرد و با طرح این پرسش که آیا می شود به انقلاب ایمان داشت اما روحیه انقلابی نداشت؟، افزود: روحیه انقلابی که ضمانت بخش تحقق اهداف و آرمان ها است، زاییده ایمان است و وقتی نباشد دزدیدن گوهر انقلاب به راحتی میسر می شود.

 


تندروهای حقیقی کسانی هستند که منافع حزبی خود را به منافع ملی ترجیح می دهند و از ملت طلبکار هستند
حجت الاسلام غلامی با بیان این که جریان حامی بازتعریف مفاهیم انقلاب، داشتن روحیه انقلابی را مساوی با تندروی می داند، اظهار کرد: باید از این ها پرسید اگر دفاع از انقلاب، اسلام، سرمایه های کشور و غیرت ورزی نسبت به دارایی های دینی و ملی، تندروی است، بنابراین همه مردم تندرو هستند.

 


وی ادامه داد: تندروهای حقیقی باید به مردم معرفی شوند که در پی بستن دهان منتقدان دلسوز هستند و منافع خود و خانواده و هم حزبی هایشان را به منافع ملی ترجیح می دهند و از ملت طلبکار هستند، همان کسانی که ماجرای کوی دانشگاه و فتنه 88 را به راه انداختند و با جمهوریت و قانون مقابله، مردم را از حق دانستن حقایق محروم و بعد به خشونت ورزی برای پیگیری مطالبات نامشروع دعوت کردند.

 


ولایت فقیه به هیچ وجه یک جایگاه تشریفاتی نیست/ عده ای می خواهند با رخنه در خبرگان انتقام بگیرند
این پژوهشگر حوزوی، لزوم فهم نظام امامت و ولایت و اقتضائات آن را از دیگر بایسته های جبهه فرهنگی انقلاب معرفی و تصریح کرد: نظام اسلامی بر محوریت ولایت شکل گرفته و مشروعیت آن اساسا با ولایت فقیه و مقبولیت آن از سوی مردم تعیین می شود.

 


وی تأکید کرد: ولایت فقیه به هیچ وجه یک جایگاه تشریفاتی نیست؛ عده ای که دیدند ریشه ولایت فقیه محکم تراز آن است که تصور می کنند و با وجود ولایت فقیه، استبداد به ایران باز نخواهد گشت، می خواهند ولایت فقیه را تشریفاتی و بلااثر کنند که با هشیاری ملت و خبرگان این توطئه محقق نخواهد شد.

 


حجت الاسلام غلامی با اشاره به این که عده ای می خواهند با رخنه در خبرگان انتقام بگیرند، گفت: ولایت فقیه هم ارائه طریق می کند و هم ایصال به مطلوب؛ هم قله ها را نشان می دهد و هم جامعه را از طریق تشکیل دولت اسلامی به این قله ها می رساند؛ در عین حال ولایت فقیه زمانی در رسالت الهی خود موفق می شود که یاران فکور و بابصیرت داشته باشد.

 


وی با بیان این که انقلابی کوته بین به درد انقلاب نمی خورد چرا که به دلیل جهالت،  در بزنگاه ها به انقلاب پشت و خودفروشی می کند، افزود: اگر فکر و اندیشه و عمق نظر باشد، اجتهادهای شخصی و خودسری ها در برابر نظر ولایت فقیه شکل نمی گیرد و ولایت فقیه به خاطر در نظر گرفتن واقعیت ها و مصالح که اقتضای رهبری است، متهم به مسامحه در برابر اصول نمی شود.

 


برخی خود را ولایتی می دانند اما فهم خود از مسائل را به ولی فقیه تحمیل می کنند
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا با انتقاد از برخی که نام خود را ولایتی می گذارند اما فهم خود از مسائل را به ولی فقیه تحمیل می کنند، افزود: اگر کسی فهم درست از ولایت فقیه داشت و توانست فهم را به ایمان تبدیل کند نه از امام عقب می ماند و نه جلو می زند بلکه شانه به شانه امام حرکت می کند که اعضای جبهه فرهنگی انقلاب باید اینگونه باشند.

 


انقلاب اسلامی با کمترین قدرت مادی و با اتکا به قدرت ایمان، نفس دشمن را گرفته است
حجت الاسلام غلامی یادآور شد: دشمن بیرونی یعنی نظام سلطه و ایادی آن را نباید ناتوان و احمق فرض کرد اما ارائه تصویر اغراق آمیز از آن ها به عنوان یک غول شکست ناپذیر نیز کاملا اشتباه است؛ تمام ساز و برگ دشمن در برابر ایمان اسلامی جوانان ما هیچ است و جبهه دشمن مانند خانه عنکبوت سست و در حال فروپاشی است.

 


وی با تأکید بر این که در تفکر انقلاب اسلامی، توقف، انفعال و اسارت جایی ندارد، ادامه داد: اندیشه انقلابی در سخت ترین شرایط هم حرف برای گفتن دارد و می تواند حرف هایش را به عینیت برساند؛ انقلاب اسلامی امروز با کمترین قدرت مادی و با اتکا به قدرت ایمان، نفس دشمن را گرفته است.

 


رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا با بیان این که بسیاری از اقدامات غرب در جهان اسلام همچون ایجاد گروه های تکفیری، برای جلوگیری از نشر اسلام انقلابی است، گفت: هیچ یک از این اقدامات نه تنها نمی تواند مانع جهانی شدن انقلاب شود بلکه کمک کننده نیز هست.

 


عده ای به دنبال تئوریزه کردن بریدن از انقلاب هستند و غلبه تمدنی بر غرب را منتفی می دانند
وی خاطرنشان کرد: عده ای درلباس نیروهای انقلابی که خودشان بریده اند یا به قول امام از اول هم بریده بودند می خواهند این بریدن را تئوریزه کنند که بسیار خطرناک است؛ در اندیشه مترقی اسلام، چیزی به نام مرعوب شدن وجود ندارد. انقلاب با آن دسته از تفکراتی که پیشرفت بر اساس الگوی اسلامی ایرانی و غلبه تمدنی بر غرب را منتفی تلقی و جوانان متدین را به جای مبارزه به نشستن در مساجد و دعا دعوت می کند، قرابتی ندارد.

 


ضرورت تجسم بخشی به دارایی های فکری و پیشرفت های عملی انقلاب
حجت الاسلام غلامی با تأکید بر ضرورت تجسم بخشی به دارایی های فکری و پیشرفت های عملی انقلاب تصریح کرد: غلبه ظاهری باید با اسلام انقلابی  و این غلبه در عرصه های مختلف ملموس باشد؛ لازم است مزیت های منحصر به فرد جبهه فرهنگی انقلاب همچون مساجد، هیئات، حرم ها، بقاع متبرکه و غیره را شناخته و به درستی استفاده کنیم و جو زده نشویم البته این به معنای نفی استفاده از فناوری های نوظهور نیست.

 


مهم ترین رسالت جبهه فرهنگی انقلاب، روشنگری و غفلت زدایی است
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا گفت: مهم ترین رسالت جبهه فرهنگی انقلاب، روشنگری سراسری و برملا کردن هویت حقیقی مارهای خوش خط و خال و دور کردن مردم از خواب آلودگی و سراب هایی است که در افق کشور خودنمایی می کند.

 


وی افزود: چشم اندازهای زیبایی که برخی به بهای وابستگی به غرب برای مردم ترسیم کرده اند پوچ است و هیچ کشوری از این طریق به پیشرفت نمی رسد. ملتی که به ظرفیت های خود باور دارد و روی پای خود ایستاده پیروز است البته ما مخالف اقتصاد برون گرا نیستیم اما این مسأله نباید به بهای نادیده گرفتن ظرفیت های درونی و تن دادن به نظام ارباب رعیتی غرب صورت گیرد و ایران را به بازار تضمینی اجناس غربی تبدیل کند.

 


ضعف دانش و مهارت، هماهنگی و هم افزایی و کمبودهای مالی؛ از مشکلات جبهه های مردمی
حجت الاسلام غلامی، اصالت دادن به فعال شدن جبهه مردمی را از دیگر بایسته های جبهه فرهنگی انقلاب دانست و اظهار کرد: در عرصه فرهنگ، اصل، فعال کردن جبهه مردمی است که طی چند سال اخیر شکل گرفته و تقویت هم شده است به گونه ای که اکنون در کشور چند هزار تشکل خوب فرهنگی با روحیه انقلابی در عرصه های مختلف وجود دارد.

 


وی، ضعف دانش و مهارت، هماهنگی و هم افزایی و کمبودهای مالی را از مشکلات جبهه های مردمی عنوان و تصریح کرد: در چند دوره اخیر، دولت ها حتی در عرصه های زیرساختی هم کمک چندانی به تشکل ها نمی کنند و چند سالی است بودجه فرهنگی برخی مجموعه ها که حامی تشکل های مردمی بودند نزدیک به صفر شده است.

 


رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا با تأکید بر کشف فرمول های اخذ کمک های مردمی در عرصه فرهنگ، گفت: باید روی اقتصاد فرهنگ و اقتضائات ان متمرکز شده و تشکل های فرهنگی را از طریق فروش محصول و خدمات خودگردان کنیم. البته این به معنای منتفی شدن رسالت دولت در حمایت زیرساختی از عرصه فرهنگ نیست.

 


ضرورت جذب گسترده عناصر میانه به عنوان سیاست راهبردی جبهه مردمی انقلاب
حجت الاسلام غلامی، لزوم جذب گسترده عناصر میانه را دیگر ضرورت جبهه فرهنگی انقلاب دانست و گفت: در نسل های جدید کسانی هستند که به دین علاقه دارند اما نسبت به آن آگاهی صحیح و کامل ندارند یا به انقلاب بی علاقه نیستند اما پیام مترقی انقلاب به آن ها نرسیده و تحت محاصره شبهه افکنی های دشمن، در شرایط تردید قرار دارند و قدرت انتخاب پیدا نکرده اند که ما وظیفه داریم روی این ها کار کنیم در غیر این صورت اگر جذب جبهه باطل شوند باید در محضر خدا پاسخگو باشیم.

 


لازمه جذب عناصر میانه، کنار زدن خط قرمزها یا جابه جا کردن آن ها نیست
وی با بیان این که جذب عناصر میانه باید به سیاست راهبردی جبهه مردمی انقلاب تبدیل و در قالب تشکل های ویژه خود پیگیری شود، افزود: این امر باید با حفظ خط قرمزهای عقیدتی فکری اسلام باشد؛ لازمه جذب عناصر میانه، کنار زدن خط قرمزها یا جابه جا کردن آن ها نیست بلکه سعه صدر لازم است.

 


مرعوب شدن در برابر دشمن، کم صبری و وادادگی ناشی از عدم  خودسازی و بها دادن به تهذیب است
رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا، تهذیب نفس و خودسازی را آخرین لازمه سازماندهی جبهه فرهنگی انقلاب برشمرد و افزود: انقلابی ها باید این مسأله را جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی کنند زیرا اگر خود گرفتار انواع آلودگی های نفسانی باشیم قادر به رفع آلودگی ها از جامعه نخواهیم بود.

 


حجت الاسلام غلامی با بیان این که مرعوب شدن در برابر دشمن، کم صبری و وادادگی ناشی از عدم  خودسازی و بها دادن به تهذیب است، یادآور شد: اساسا مبارزه با جبهه کفر و استکبار زمانی با یاری الهی توأم می شود که دل های ما متوجه خدا باشد.

 


وی ادامه داد: مبارزه ما وقتی موفق است که در زیست مؤمنانه تعریف شود در غیر این صورت با غربی ها چندان فرقی نخواهیم داشت.

 


رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا در پایان ضمن تقدیر از برگزاری دوره تخصصی رویش فرهنگ، تداوم این دوره به صورت قوی تر را خواستار شد./930/201/ب1

ارسال نظرات