۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۳۱۴۷۳۶
آیت‌الله سیدان:

زندگی براساس میانه روی از راه های رسیدن به خودسازی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان زندگی براساس میانه روی و اقتصاد را یکی از ویژگی های انسان برای خودسازی بیان کرد و گفت: انسان نباید در زندگی افراط و تفریط کند.
آيت الله سيدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در پنجمن جلسه از سلسه جلسات اخلاق بر محور نهج البلاغه در شیستان زیر گنبد، گفت: رسیدگی به خود و فراموش نکردن از خود از مهم ترین مسائلی است که شایسته می‌باشد انسان در کسب کمال و رستگاری از آن غفلت نکند.

 

وی با تأکید بر سعادت انسان در صورت توجه به تزکیه نفس، اظهار کرد: اگر چنانچه انسان از خود، تزکیه نفس و رشد و تکامل غفلت نکند، به سعادت دست یافته و سودی که لازم است را از زندگی گرفته، گر چه همه مردم در ضلالت باشند.

 

آیت الله سیدان افزود: در صورتی که انسان از تزکیه، رشد و تکامل خود غفلت و از سعادت دور شد بیچاره است اگر چه همه مردم رستگار باشند، بنابراین همه مسائل در ارتباط با سعادت خود انسان است و در صورت غفلت ضرر می کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که تمام شئون زندگی را با معیار رستگاری خود باید اندازه گیری کنیم، خاطرنشان کرد: باید در همه حالات رفتار، گفتار، کارها و همه شئون زندگی را با میزان سعادت مندی خود اندازه گیری کنیم که در ارتباط با سعادتمندی انسان چه نقشی دارد.

 

وی با شاره به آیه 105 سوره مائده، گفت: در این آیه خداوند بر ضرورت توجه به سعادت انسان تأکید دارد و بازگشت همه را به محکمه عدل خداوند بیان می کند و خداوند از جمیع کارها خبر می دهد، بنابراین باید تدبر و تذکر در این آیات داشته باشیم.

 

آیت الله سیدان در ادامه به روایتی از امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه درباره بهره انسان از زندگی اشاره و ابراز کرد:  حضرت می فرماید: «چه بسیار انسان هایی که به چیزهایی خشنود که خواه و ناخواه به آن می رسیده و از چیزهایی محزون که اصابت به او نمی کرده است».

 

استاد عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: حضرت علی(ع) می فرماید: شایسته است که انسان احقاق حق و ابطال باطل کند، از غفلت ها تعصب داشته و اوقاتی را که از آن ها استفاده نکرده است از بین بردن و بعد از مرگش توجه داشته باشد که بهترین سود انسان این باشد.

 

وی به توجه انسان به زندگی بعد از مرگ تأکید و خاطرنشان کرد: انسان نباید به چیزهای زودگذر دلخوش باشد و از وقتی مرگ به سراغش آمد توشه ای نداشته باشد بنابراین باید با توکل به خدا در جهت رشد اقدام کند.

 

آیت الله سیدان با تأکید به داشتن برنامه برای رسیدن به زندگی سعادتمند، اظهار کرد: قرآن و اهل بیت(ع) برنامه قوی، روشن و شفاف رارئه داده است تا انسان با عمل موفق باشد از جمله امیرمومنان(ع) در خطبه متقین این صفت ها و فضایل را بیان کرده است.

 

ویژگی هایی انسان برای خودسازی 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان منطق الثواب را یکی از ویژگی های انسان برای خودسازی عنوان و خاطرنشان کرد: انسان در همه مسائل مختلف زندگی و در گفتار خود مراقب باشد که سخنش حق باشد.

 

وی با بیان این‌که انسان باید از افراط و تفریط در سخن گفتن بپرهیزد، تصریح کرد: امیرمومنان(ع) تأکید می کند که انسان اگر مطلبی نیاز است، بگوید، سکوت نمی کند که در صورت سکوت کوتاهی کرده است و همچنین چیزی را که نباید بگوید، حرفی نزند که اگر چنین کند افراط در سخن کرده است بلکه حساب کند کلامش را در جایی که شایسته است قرار دهد.

 

آیت الله سیدان ثواب را مهم تر از صدق دانست و گفت: خیلی وقت ها حرف راست است اما نباید گفته شود چون موجب ناراحتی و سخن چینی می شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان زندگی براساس میانه روی و اقتصاد را یکی دیگر از ویژگی های انسان برای خودسازی بیان و ابراز کرد: انسان در زندگی نباید افراط و تفریط کند.

 

وی راه رفتن بر اساس تواضع را ویژگی دیگر انسان برای خودسازی دانست و گفت: افرادی در جهت خودسازی موفق شدند که متواضع اند و بین سبکی و تکبر است رفتار، حالات و حرکات  آن ها براساس سبکی و تکبر نیست.

 

آیت الله سیدان افزود: انسان باید تواضع در گفتار، نگاه، حرکت و همه شئون زندگی داشته باشد و بهاین تواضع در آیات متعدد از جمله در سوره لقمان اشاره شده است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تواضع را نعمت مهمی بیان و خاطرنشان کرد: تواضع نعمت بسیار مهمی است و در تعبیر لطیف بیان می شود که تواضع نعمتی است که مورد حسادت قرار نمی گیرد و انسان متواضع از مسائل بسیاری مانند قید و بندها راحت می شود.

 

وی ادامه داد: امیرمومنان(ع)انسان متواضع را داری سعه صدر بیان می کند که از مطرح شدن کراهت دارد اگر این که برای احقاق حق و ابطال باطل باشد و دارای روحیه قوی است  اما در پیش خود ذلیل و متواضع است./1310/202/ب1

ارسال نظرات