۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۳۱۳۸۳۸
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

کرامات الهی با توجه به ظرفیت وجودی انسان عطا می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری گفت: کرامات الهی دارای مراتبی بوده که با توجه به ظرفیت وجودی انسان‌ها قابل تکمیل است.
حجت الاسلام والمسلمين ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم امروز در درس خارج فقه که در حوزه علمیه این آستان برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق از خداوند متعال می‌خواهد که صفات خوب ناقص، تکمیل شود.

 

وی افزود: کرامت نفسانی همانند رذایل نفسانی درجات و مراتبی دارد و ممکن است در وجود کسی درجات پایین آن موجود باشد اما از درجات بالای آن تهی باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری بیان داشت: امام سجاد(ع) از خداوند منان می‌خواهد که خداوند به او کمک کند و توفیق بدهد تا بتواند کرامات نفسانی همچون جود، تقوا، سخا و ... را در وجود او کامل کند؛ کرامات الهی دارای مراتبی بوده که با توجه به ظرفیت وجودی انسان‌ها قابل تکمیل است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ابراز کرد: بدیهی است که صفات ائمه معصومین(ع) در اوج کرائم و فضائل نفسانی قرار دارد.

 

وی ادامه داد: اما درجات و کرامات نفسانی انسان دارای درجات متفاوتی است گاهی بعضی از افراد توانایی کنترل غیظ خود را دارند اما توانایی بخشش فرد را ندارند و مدام به خطای فرد متخطی فکر می‌کنند.

 

این مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: همچنین افرادی هستند که از خطای فرد خطا کار می‌گذرند اما فاقد درجه کرامت بالاتر یعنی خوبی کردن در حق فرد خطا کننده هستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که اگر مومنی از خداوند چیزی را خواست، چیز کم و کوچک از نباشد چرا که خداوند دارای علو کرامات است./813/202/ب1

ارسال نظرات