۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۳۱۳۷۴۵
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی:

برخی از مشکلات اجتماعی در مرز بحران هستند

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی گفت: برخی از آمارها حکایت از این موضوع دارند که در پاره‌ای از ناهنجاری‌های اجتماعی در مرز بحران هستیم.
مرتضي ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرتضی میرباقری، دبیر شورای اجتماعی وزارت کشور غروب شنبه دهم بهمن در همایش فرصت‌های پس از برجام در تالار غدیر وزارت کشور با اشاره به دهه فجر و مسیر تعالی کشور، گفت: وضعیت اجتماعی جامعه ایران امروز پس از برجام چه فرصتی را می‌تواند در اختیار حاکمیت برای رفع کاستی ها قرار دهد.

 

وی افزود: امروز جامعه ایرانی دارای ویژگی هایی است که باید برخی جراحی های اجتماعی در آن رخ دهد و اگر این موضوع دیر شود باعث هزینه خواهد شد، ما امروز در شرایطی هستیم که در بدنه نظام غده هایی هستند که اگر از این بدنه خارج نشوند بسیاری از بنیه ها را تلف خواهد کرد.

 

دبیر شورای اجتماعی وزارت کشور، تاکید کرد: برای بررسی وضعیت اجتماعی باید به مردم مراجعه کنیم و آن هم از طریق پیمایش های دقیق، ما سه پیمایش انجام  دادیم که در دوره ای مغفول ماند، ما در وضعیت اجتماعی یکسری داده مطلق داریم اما اگر روند این موضوع را ندانیم که توزیع جغرافیایی پدیده ها چگونه است به مشکل بر می‌خوریم.

 

میرباقری در خصوص توزیع جغرافیایی در کشور، بیان داشت: اگر بخواهیم در مقام حل مساله در آییم باید توزیع جغرافیایی را بدانیم، هرچند متاسفانه برخی مشکلات که در کشور وجود دارد که دهه ها است به صورت روندی پیش آمده است، اگر یک مشکل کمیت و گسترش بالایی داشته باشد تبدیل به یک مشکل مزمن می شود.

 

وی بیان داشت: باید داده ها را در فرایندهای مختلف بررسی کرد، امروز تصمیم داریم با توجه به مشکلات موجود بگوییم برخی از مشکلات در حال مزمن شدن هستند باید برای آن ها راه حل معرفی کرد.

 

میرباقری در خصوص راهکارهای مقابله با مشکلات، ابراز داشت: ما امروز در کشور علاوه بر مشکل، امکان درمان را نیز داریم و ترسی از این بابت وجود ندارد، زیرا هویت دینی، انقلابی و ملی برای این موضوع راه کار دارد، اما باید در این موضوع اطلاعات دقیق داشته باشیم.

 

دبیر شورای اجتماعی وزارت کشور، ادامه داد: همانطور که در انقلاب با نیروی مردمی توانستیم استبداد شاهنشاهی را سرنگون کنیم و پس از آن در دفاع مقدس موفق بودیم، امروز هم با آزادسازی نیروها می توان کار را پیش برد، هرچند که دولت باید در این موضوع  همت خرج بدهد.

 

وی در خصوص آسیب های اجتماعی، عنوان داشت: یکی از آسیب های موجود امروز،موضوع حاشیه نشینی است و ده میلیون حاشیه نشین وجود دارد و شرایط اولیه زندگی در آنجا وجود ندارد و افراد به صورت غصبی در این مناطق وارد شده اند.

 

میرباقری ادامه داد: موضوعات حاکمیتی در مناطق حاشیه نشین وجود ندارد و منبع کارهای خلاف نیز به نوعی در مانطق حاشیه نشین می‌باشد.

 

دبیر شورای اجتماعی وزارت کشور، یادآور شد: در سال 1390 در کشور سه و نیم میلیون بیکار وجود داشت، رشد بیکاری را اگر در نظر بگیریم امروز در سال 94 باید عددی که وجود دارد نگران کننده تر باشد.

 

وی ادامه داد: در برخی از استان ها وضعیت بحرانی است و از میانگین بیکاری کشور نیز بیشتر بیکار ،وجود دارد، حتی در برخی از استان ها بیکاری تا 30 درصد نیز موجود می‌باشد، در خصوص جوانان نیز جاهایی وجود دارد که تا 40 درصد نیز این موضوع جاری است، در بخش فارغ التحصیلان هم همین داستان وجود دارد.

 

میرباقری خاطرنشان کرد: پیش بینی ها نشان می دهد اگر وضعیت این چنین باقی بماند وضعیت بیکاری ما به وضع بسیار بدتر خواهیم رسید، زیرا در آن زمان با توجه به جمعیت کشور بیکاری نیز بالای 17 میلیون نفر می شود.

 

وی تاکید کرد: برخی تحقیقات نشان می دهد در موضوع بیکاری بسیاری از دولت ها تنها تماشاچی بودند و هیچ کاری برای این موضوع نیز انجام ندادند.

 

میرباقری، تاکید کرد: برخی از آمارهای سال 90 نشان می دهد در برخی از حوزه های شهری تا 70 درصد بیکار وجود دارد، این موضوع باعث بسیاری از مشکلات و بزهکاری ها نیز خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: اگر کسی برای امر اشتغال بخواهد کاری کند نمی تواند به عدد میانگین توجه کند و باید به موضوعات مختلف در این روند توجه کند.

 

میرباقری در خصوص موضوع طلاق، ابراز داشت: در موضوع طلاق نیز در کشور وضعیت وضعیت رو به رشدی وجو دارد، پس از دفاع مقدس طلاق رو به افزایش بوده است، در موضوع طلاق زنها بیشتر آسیب می بینند و نمی توانند ازدواج کنند، امروز ما بالای 700 هزار نفر داریم طلاق گرفته اند و بیشتر طلاق ها نیز در دوران بسیار جوانی رخ داده است.

 

وی ادامه داد: در کشور مناطقی وجود دارد که در سال 93 وضعیت طلاق بسیار بیشتر از سال های قبل آن بوده است.

 

دبیر شورای اجتماعی وزارت کشور، خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق از کشور 58 درصد طلاق وجود داشته است، در مناطق شمالی تهران بالای 56 درصد طلاق رخ داده است، حتی در برخی از شهرها به وضعیت بالای 70 درصد طلاق نیز رسیده ایم.

 

وی در خصوص مشکلات جامعه امروزی، گفت: امروز با گرفتاری های جدی زیادی داریم، برای مثال پرونده های قضایی در کشور بسیار زیاد شده است و نسبت به قبل رشد محسوسی داشته است، زیرا مردم دیگر نمی توانند مسایل خود را حل کنند و دچار یک نوع بیماری در رفتارهای اجتماعی شده اند.

 

وی در حوزه اعتیاد نیز، بیان داشت: اعتیاد در سال 89 بالای یک میلیون و سیصد هزار معتاد داشتیم، اما امروز آمارها تا بالای دو و نیم میلیون را نشان می دهد، امروز نگرانی های ما بیشتر است، زیرا مواد استفاده شده به صورت صنعتی مهیا شده است ضمن اینکه سن اعتیاد بالا رفته است و بانوان نیز در امر اعتیاد بسیار شده اند.

 

میرباقری گفت: مسایلی که امروز در ایران وجود دارد به گونه ای است که به حالت مزمن شده است و باید سالها قبل به این مسایل می پرداخیتم، مشکلات هر روز بیشتر می شود و در برخی مناطق اعداد و ارقام به حالت بحرانی رسیده است.

 

وی اضافه کرد: دو پیمایش انجام شده است و این نشان دهنده این است که سرمایه اجتماعی کاهش پیدا کرده است و اعتماد جامعه و رضایت مندی افراد کاهش یافته است و منجر به کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد.

 

میرباقری، بیان داشت: امروز آستانه تحمل جامعه پایین آمده است و تحریک پذیری جامعه بالا رفته است و این موضوع به دشمنان فرصت اعمال قدرت داده است، امروز در شرایطی هستیم که فشار بیرونی کم شده است  و فرصتی برای جراحی اجتماعی پیش آمده است.

 

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما نظام برنامه ریزی در کشور است و در برنامه های ما کلا به بحث های اقتصادی و زیر ساختی ییشتر توجه شده است و به فرهنگی و اجتماعی بی توجه شده است. امروز کشور در حالت قطبی قرار گرفته است و تنها برخی از مناطق در حالت برخورداری و امکانات قرار دارند.

 

دبیر شورای اجتماعی وزارت کشور، اضافه کرد: متاسفانه در زمینه ساخت و ساز نیز برخی از مراکز مهم در تهران قرار گرفته است، از نظر برخورداری های دیگر نیز این نوع تقسیم بندی کشور را در حالت نا موزونی قرار داده است و حتی با تصرف هایی که در طبیعت شده است وضعیت زیستی کشور نیز آسیب دیده است.

 

میرباقری در پایان، گفت: باید از نیروهای مردمی استفاده کنیم، ضمن اینکه از ظرفیت احزاب می توان حاکثراستفاده را کرد، سمن ها و تشکل ها نیز می توانند بسیار مسمر ثمر باشند./856/201/ب3

ارسال نظرات