۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۳۱۳۷۳۹
حجت الاسلام ثنایی:

تولی جستن به خدا و اهل بیت ایدئولوژی دفاعی شیعه در مقابل شیاطین است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی به تبیین مفهوم تولی بر اساس مبانی اعتقادی شیعه پرداخت و گفت: تولی جستن به خدا و اهل بیت علیهم السلام ایدئولوژی اعتقادی شیعه در مقابل شیاطین است؛ بنابراین هرگونه سوء‌استفاده از این فریضه نیز حرام است.
حجت الاسلام اصغر ثنايي، رييس مرکز آموزش هاي فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر ثنایی عصر امروز در جلسه اول کلاس سیره شناسی بخش اول که در محل شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به تبیین موضوع تولی از نگاه مبانی دینی پرداخت و گفت: در مبانی دینی ما فروعاتی برای مکلفان معین شده است که بر اساس آن به تبیین احکام شرعی می پردازند به عنوان مثال در بیان احکام شرعی اگر انسان از مبدأ خود به قصد ریختن آبروی مؤمنی در یک مکان دیگر حرکت می‌کند این سفر معصیت است و نماز مؤمن نمی‌تواند شکسته بخواند از مصادیق این احکام است.

 

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی به تشریع مبانی دین بر اساس اصول و فروع آن پرداخت و گفت: فروع دین 10 تا است و شیعه در اصول اعتقادی پنج اصل را در مبانی اعتقادی خود تعریف کرده است.

 

حجت الاسلام ثنایی خمس، زکات، امر به معروف و نهی از منکر را از مصادیق فروع دین برشمرد و اظهار کرد: در میان فروع دین دو مورد از فروع دین ما به نوعی تشریع شده‌اند که انجام بقیه فروعات دینی در بستر آن‌ها صورت می پذیرد.

 

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی تولی و تبری را بستر و مبنای سایر فروعات دین در این نوع مفهوم شناسی دینی عنوان کرد و ادامه داد: سؤال اساسی در تعریف این دو واژه است که یک شیعه باید مفهوم و معنای اساسی واژه تولی و تبری را بداند.

 

حجت الاسلام ثنایی به تعریف این مفاهیم از نگاه دین پرداخت و گفت: تولی یعنی دوست داشتن دوستان خدا به خاطر خدا؛ یعنی اینکه ما دوست داشته باشیم یک مؤمن و یک مسلمان و این دوست داشتن فقط به خاطر خدا باشد چون خدا دوست دارد.

 

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی همین دوستی را بستری برای قرار گرفتن بقیه اعمال در مدار تقوا دانست و گفت: مثلاً نماز بخوانیم در حال تولی، روزه بگیریم در حال تولی، جهاد کنیم در حالت تولی و تمام اعمال در حالی باشد که ما دوست داریم دوستان خدا را به خاطر خدا.

 

حجت الاسلام ثنایی به تبیین تولی در بیان روایات دینی پرداخت و گفت:امام صادق(ع) می فرماید: «من احب لله و ابغض لله و اعطی لله فهو ممن کمل ایمانه» یعنی «هر که برای خدا دوست دارد و برای خدا دشمن دارد و برای خداعطا کند، از کسانی است که ایمانش کامل است».

 

وی در ادامه به بیان روایتی از امام باقر(ع) به نقل از رسول اکرم(ص) پرداخت و گفت:رسول خدا(ص) فرمود: «ود المومن للمومن فی الله من اعظم شعب الایمان الا ومن احب فی الله و ابغض فی الله و اعطی فی الله و منع فی الله فهو من اصفیاء الله » یعنی «دوستی مومن با مومن برای خدا از بزرگترین شعبه های ایمان است آگاه باشید هر که برای خدا دوست داشته باشد و برای خدا دشمن داشته باشد و در راه خدا عطا و منع کند، او از جمله برگزیدگان خداست».

 

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه به تفهیم عمومی این روایانت پرداخت و گفت: همین که یک مؤمنی مؤمن دیگر را به خاظر خدا دوست داشته باشد، عظیم ترین شعب دین در او شکل گرفته است؛ بنابراین زندگی بر این اساس راه رستگاری و این چنین مؤمنی از برگزیداگان خداوند است یعنی تمام وجودش مَحبت و غضب بر دوستان و دشمان خدا به خاطر ذات اقدس الهی است.

 

حجت الاسلام ثنایی محور تولی و تبری را ائمه معصوم دانست و گفت:از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود:«ان المتحابین فی الله یوم القیامه علی منابر من نور قد اضاءنور وجوههم و نور اجسادهم و نور منابرهم کل شی حتی یعرفوا به فیقال هولاء المتحابین فی الله » یعنی «کسانی که برای خدا با یکدیگر دوستی می‌کنند روز قیامت برمنبرهای نور می باشند نور چهره و نور بدن و نور منبرهایشان همه چیز را روشن کند تا آنجا که به آن معرفی شوند و گفته شوداینان کسانی هستند که یکدیگر را برای خدا دوست داشتند».

 

وی با تأکید بر تأمل در متن روایت گفت: هضم و درک شیوه و روش تبری جستن خیلی مهم است و میتواند در ترسیم سیره و سبک زندگی بسیار مؤثر واقع شود.

 

حجت الاسلام ثنایی ادامه داد: با توجه داشت تولی جستن و آثار آن موجوب ساقط شدن واجبات نیست چرا که برخی افراطی ها برای اعلان تولی مرتکب گناه می‌شوند؛ بنابراین باید تعجب کرد از چنین فردی که برای تولی جستن به خاطر خدا حد و مرز و خطوط قرمز الهی را می‌شکند./837/202/ب2

ارسال نظرات