۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۳۱۲۷۷۸
استاد حوزه در مراسم رونمایی از کتاب هکذا رأیت ایران:

تعریف عقل و سیاست از دغدغه‎های بشریت است

خبرگزاری رسا ـ یکی از استادان حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تعریف عقل و سیاست همیشه از دغدغه‎های بشریت بوده زیرا انسان موجودی اجتماعی است.
حجت الاسلام سيد محمد رضا شريعتمدار معاون آموزش مرکز آموزش عالي حوزوي امام رضا عليه السلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد رضا شریعتمدار، استاد حوزه علمیه قم و معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام شب گذشته در مراسم رونمایی از کتاب «هکذا رأیت ایران، واقع الحیاة الاجتماعیة والثقافیة والسیاسیة فی إیران» که از سوی موسسه گفت‎وگوی دینی وحدت در قم برگزار شد، به بررسی مفاهیم عقل و سیاست در اندیشه سیاسی ایران معاصر پرداخت و گفت: با توجه به شناخت عقل و سیاست می توان اندیشمندان و متفکران را در هر دوره و زمان دسته بندی کرد.


وی افزود: تعریف عقل و سیاست همیشه از دغدغه‎های بشریت بوده زیرا انسان موجودی اجتماعی و این تعاریف و سوال‎ها با فطرت انسان گره خورده است.


معاون پژوهش موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام با اشاره به تعاریف مختلف از عقل و سیاست در دوره‎های زمانی مختلف تصریح کرد: تعاریف گوناگونی از عقل و سیاست ارائه شده اما برای شناخت این دو مفهوم احتیاج به چارچوب دارد که این چارچوب دارای معیار نامحدود است.


وی با اشاره به دیدگاه‎های مختلف پیرامون عقل و سیاست خاطرنشان کرد: در نظریه پست مدرنیته همه چیز را بر صحیح حمل می کنند و فرقی برای عقل و خرافه قائل نیست. این نظریه در مقابل نظریه مدرنیته قرار دارد.


این استاد حوزه علمیه به طرفداران و نفوذ پست مدرنیته در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران مانند بسیاری از کشورها پست مدرنیته طرفداران زیادی دارد و مقاله، پایان نامه و کتاب‎های در این رابطه نوشته شده است.


وی افزود: محمد مددپور، نویسنده و محقق، سید احمد فردید، متفکر معاصر، علی شریعتی مزینانی، نویسنده و جامعه شناس، جلال آل احمد، نویسنده و یوسفعلی میرشکاک از جمله افرادی هستند که به پست مدرنیته عقیده و یا دیدگاهشان به آن نزدیک است.


حجت الاسلام شریعتمدار ادامه داد: نظریه تجربه‌گرایی یا "'آروین گرایى"' یکی از گرایش‌های اصلی در شناخت‌شناسی و نقطهٔ مقابل عقل‌گرایی است. بر اساس این دیدگاه همه معرفت‌های بشری مستقیم یا غیرمستقیم برآمده از تجربه است. در این نظریه فقط تجربه معیار شناخت صحیح و غیر صحیح است.


وی تجربه را یکی از اساسی‎ترین روش مدرنیته می داند و خاطرنشان کرد: علوم مدرن دارای معیار، ابزار و خیلی محدود و جزمی است و خیلی از موارد را از دایره تعریف خود بیرون می کند بنابراین این تعریف دارای اشکال است.

 

معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام در ادامه به کتاب «هکذا رأیت ایران، واقع الحیاة الاجتماعیة والثقافیة والسیاسیة فی إیران» اشاره کرد و گفت: این اقدام ارزشمند باید در همه عرصه‎ها و در کشورهای مختلف صورت گیرد./994/پ202/ق

ارسال نظرات