۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۱۲۴۰۴
کارشناس مسائل تربیتی:

تأثیرگذاری و نقش مادر، در تربیت فرزند بیشتر از پدر است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به این که در تربیت فرزند، تأثیرگذاری و نقش مادر، بیشتر از پدر است، گفت: کودکان ذاتا از رفتار پدر و مادر کپی برداری می کنند، آن ها، آن چه ما می خواهیم نمی شوند؛ بلکه آن چه هستیم، می شوند.
تأثیرگذاری و نقش مادر، در تربیت فرزند بیشتر از پدر است تأثیرگذاری و نقش مادر، در تربیت فرزند بیشتر از پدر است تأثیرگذاری و نقش مادر، در تربیت فرزند بیشتر از پدر است تأثیرگذاری و نقش مادر، در تربیت فرزند بیشتر از پدر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، کارشناس مسائل تربیتی، امروز در کارگاه تربیت دینی کودک که در مؤسسه سبک زندگی اسلامی مهرجویان برگزار شد، به اهمیت و جایگاه تربیت بر اساس موازین اسلام پرداخت.

 

وی خطاب به والدین، ابراز داشت: بچه ها را با عملتان تربیت کنید، اگر کاری که خود انجام نمی دهید از آن ها می خواهید، انتظار نداشته باشید که آن ها عمل کنند؛ چرا که بچه ها آن چه ما نمی خواهیم نمی شوند؛ بلکه آن چه هستیم، می شوند. خداوند متعال در قرآن می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید! چرا چیزى را مى‏گویید که عمل نمى‏کنید.»

 

این کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به این که بچه ها بهترین مقلدهای عالم هستی هستند، افزود: اگر ما خودمان را اصلاح و درست کنیم، بچه های ما اصلاح و درست می شوند.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد گفت: رسول اکرم(ص) می فرمایند:« السعیدُ من سعد فِی بطن أمه وَ الشقی مَن شقی فِی بطن أمه، خوشبخت کسی است که در شکم مادرش خوشبخت شده است و بدبخت کسی است که در شکم مادرش بدبخت شده است.»؛ از این رو ژنتیک در شخصیت فرزند تأثیرگذار است.

 

نقش مادر در تربیت فرزند، تأثیرگذارتر از پدر است
این استاد حوزه و دانشگاه با خاطر نشان این که مادر در تربیت فرزند، تأثیر گذارتر از پدر است، گفت: در زمان بارداری، مادر، 9 ماه امانت دار است. رفتار مادر در سال اول شیرداری، اثرپذیری بسیاری در فرزند دارد؛ بنابراین مادران در این یکسال ابتدایی باید دقت داشته باشند و مراقب باشد که  هر کسی، نوزادشان شیر ندهد.

 

این محقق و نویسنده حوزوی به چگونگی الگوپذیری فرزند از پدر و مادر اشاره و ابراز داشت: فرزند در سن 7 تا 14 سال، از جنسیت بیشتر تقلید می کند؛ بر این اساس در این سن، دختر از مادر بیشتر تقلید می کند و پسر از پدر بیشتر تقلید می کند و در سن 14 تا 21 سالگی، فرزند از کسی که جذابیت بیش تر دارد، تقلید می کند.

 

وی به اهمیت 2 سال اول زندگی کودک اشاره و ابراز داشت: 2 سال اول زندگی کودک به اندازه ای تأثیرگذار است که حتی مادر می تواند، چهره نوزاد خود را تغییر دهد. 

 

بچه ها ذاتا از رفتار پدر و مادر کپی برداری می کنند
وی با اشاره به این که بچه ها ذاتا راستگو هستند و معنای دروغ گویی را نمی دانند، گفت: از این رو بچه قبل از هفت سال معنای دروغ گویی را نمی داند و دروغ گویی را از پدر و مادر یاد می گیرند؛ چرا که بچه ها ذاتا از رفتار پدر و مادر کپی برداری می کنند و از رفتار ساده والدین نتیجه گیری می کنند.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد گفت: بچه ها لجبازی نمی کنند، آن چیزی که پدر و مادر تصور می کنند لجبازی نیست؛ بلکه جلب توجه است آن ها نیاز به دیده شدن دارند.

 

این کارشناس مسائل تربیتی افزود: قبل از 2 سالگی، معنای مالکیت را نمی داند و بعد از 3 سالگی، مالکیت را یاد می گیرد؛ به طور نمونه کودک می گوید، فلان چیز مال من است. کودک قبل از 3سال و نیم، معنای صبر را نمی داند و زمانی که مادر به او می گوید صبر کن، او اصلا معنای صبر را نمی داند که مادر انتظار دارد او صبر کند، بعد از 3 سالگی است که به مرور زمان، آرام آرام صبر کردن را می آموزد.

 

برای سقط جنین، هیچ توجیهی پذیرفته نیست

حجت الاسلام داوودی نژاد به عواقب پیروی از سنت های اشتباه اشاره و اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد برای سقط جنین خود توجیهاتی می آورند که هیچ کدام قابل قبول نیست، با سقط جنین، در حقیقت دستور قتل یک انسان را صادر می کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی افراد برای حرف مردم بچه خود را سقط می کنند، برای کدام مردم؟ مردمی که اگر مهربان باشی، می گویند چاپلوسی و اگر مهربان نباشی، می گویند قسی القبلی. مردمی که اگر پول خود را بخششی می گویند مغز اقصادی ندارد و اگر نبخشی می گویند، خسیسی. مردمی که اگر وضع ما خوب باشد، می گویند مال مردم خورده است و اگر وضع مالی ما خوب نباشد، می گویند چه آدم بی عرضه ای است./1309/202/ب1

ارسال نظرات