۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۳۱۱۲۸۶
استاد حوزه و دانشگاه:

شهید نواب صفوی در اندیشه تشکیل حکومت اسلامی بود/ امروز در دنیای اسلام هزاران نواب، فریاد اسلام خواهی سر داده اند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عبدخدایی با بیان این که شهید نواب صفوی در فکر تشکیل حکومت اسلامی بود، گفت: آن وقت ها هیچ کس به حکومت فکر نمی کرد و باور نداشت؛ حتی صاحب جواهر هم ولایت فقیه و حکومت اسلامی را آرزومند بود اما باور نداشت.
شهيد نواب صفوي، فدائيان اسلام شصتمين سالگرد شهيد نواب صفوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام هادی عبدخدایی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم بزرگداشت شصتمین سالروز شهادت شهید نواب صفوی (رهبر فداییان اسلام) در مهدیه مشهد در تبیین شخصیت وی، گفت: در راه خدا هیچ سختی و ملامتی روی او اثرگذار نبود. یک تنه در آن سن و سال کم مقابل استکبار ایستاده بود و چنان مبارزه می کرد که را بهت زده کرده بود.


وی با بیان این که شهید نواب صفوی در فکر تشکیل حکومت اسلامی بود، افزود: آن وقت ها هیچ کس به حکومت فکر نمی کرد و باور نداشت؛ حتی صاحب جواهر هم در کتاب امر به معروف ونهی از منکر خود، ولایت فقیه و حکومت اسلامی را آرزومند است اما باور ندارد.


حجت الاسلام عبدخدایی ادامه داد: با این وجود شهید نواب به حکومت اسلامی باور داشت و در نهایت امام خمینی(ره) این باور او را تحقق بخشید و در سیاست جهانی، دکترین جدیدی به نام سیاست اسلامی و ولایت فقیه ایجاد کرد.


سفیر سابق ایران در واتیکان اظهار کرد: در شرایطی که جهان بینی شرق و غرب حاکم بود این سید که در مکتب والای حسینی رشد کرده بود خونش برای اجرای احکام اسلام می جوشید وسرانجام در همین راه به شهادت رسید.


وی با اشاره به این جمله شهید نواب که «چنان بمیرم که از هر قطره خونم صدها نواب برخیزد»، افزود: اکنون در دنیای اسلام هزارا ن نواب، فریاد اسلام خواهی سر داده اند.


حجت الاسلام عبدخدایی اضافه کرد: نواب صفوی در دوره ای شهید شد که خیلی غریب و مظلوم بود و کسی جرأت نمی کرد حتی نام او را ببرد؛ یادم هست در چهلم ایشان به ایران آمدم و برای ایشان مراسم گرفتیم؛ اما سخنران و شرکت کننده ها جرأت نمی کردند نام او را ببرند با این وجود خداود چنان عظمت و ارجی به نواب داد که پس از60 سال هنوز نامش زنده است.


عربستان نماد استعمار کهن است
در ادامه این مراسم، محمدمهدی عبدخدایی، همرزم شهید نواب صفوی، ضمن تقسیم بندی استعمار به سه نوع سنتی، نو و فرانو، گفت: در استعمار کهن، قبیله یا قبایلی قدرت می یافتند و مردم همه مجبور بودند برای آن ها کار کنند مانند ساسانیان و قاجار.


وی، عربستان را نماد استعمار کهن دانست و افزود: استعمار نو از زمان صنعتی شدن دنیا آغاز شد و اولین کشوری که صنعتی شد، سایرین را مستعمره خود کرد، انگلیس بود؛ استعمار به معنای طلب آبادانی است اما این هاهر جا رفتند خون مردم را مکیدند و جنایت کردند.


ایران به برکت پایبندی به اسلام و مرجعیت هیچ گاه مستعمره نشد
همرزم شهید نواب ادامه داد: انگلیس با این که کشوری 17 میلیونی بود، هند و چین 400 میلیونی را مستعمره خود کرد اما ایران تنها کشوری بود که نتوانست استعمار و استثمار کند.


عبدخدایی، وجود مرجعیت و پیروی مردم از این نهاد را عامل مقاومت ایران در برابر استعمار انگلیس عنوان و تصریح کرد: نخستین کسی که مقابل این هجوم استعمار ایستاد، میرزای شیرازی بود که فریاد زد من صدای چکمه های استعمار را می شنوم و فتوای تحریم تنباکو داد.


وی خاطرنشان کرد: آن زمان حتی افراد بی بندوبار هم فرهنگی دینی داشته و از مرجعیت پیروی می کردند.


همرزم شهید نواب با بیان این که من در تبریز مخفی بودم که خبر شهادت شهید نواب را شنیدم و از شدت تأثر تا صبح بیدار بودم، افزود: مفتی اعظم سوریه آن زمان گفت در صد ساله اخیر شهیدی به بزرگی نواب در ایران وجود نداشته است.


پیش از انقلاب در جاهلیت به سر می بردیم
عبدخدایی با بیان این که پیش از انقلاب در جاهلیت به سر می بردیم، گفت: انقلاب اسلامی در اوج بی دینی فضای جامعه و در شرایطی که هیچ کس حتی فکرش را نمی کرد، به پیروی رسید.


وی به نقل از آیت الله طالقانی یادآورشد: قدر این انقلاب و امام را بدانید وگرنه خدا دشمن را بر شما مسلط خواهد کرد./930/202/ب1

ارسال نظرات