۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۳۱۱۱۷۳
در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران؛

نشست علمی عرفان اسلامی و سلوک معنوی علامه سید ابوالحسن حافظیان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان به علامه حافظیان در نشستی صمیمی به بحث و بررسی ابعاد مختلف شخصیتی وی پرداختند.
علامه حافظيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی  عرفان اسلامی و سلوک معنوی علامه سید ابوالحسن حافظیان، پیش از ظهر ظهر شنبه 26 دی ماه با حضور سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، سیده فیروزه حافظیان فرزند علامه حافظیان، حجج اسلام حبیب الله قزوینی و عبدالقائم شوشتری از اساتید برجسته حوزوی، فتوت حصیری سوادکوهی استاد دانشگاه، سید محسن فاطمی روانشناس، علیرضا قزوه شاعر برجسته انقلاب اسلامی و دکتر نجفی برگزر رایزن فرهنگی سابق ایران در هندوستان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

 

جوانان به عرفان شرقی توجه کنند

در بخش ابتدایی این نشست دکتر محمد حسینی، گفت: مردم هند وپاکستان بیش از ما به عالم حافظیان توجه دارند، امیدواریم رسانه ها بیشتر به این موضوع بپردازند و او را به مردم خودمان بیشتر بشناسانند.

 

وی افزود: تکریم فردی که به بیان بزرگان از اولیاءالله است بسیار کار ارزشمندی است، گاهی اوقات جوانان و برخی از افراد سر از بیراهه در می آورند و بهتر است به سلوک شرقی توجه کنند تا بهره مند شوند.

 

حسینی تاکید کرد: یکی از ویژگی این بزرگان این بود که به مکتب اهل بیت وصل بودند و معرفت و شناخت اهل بیتی را درک کرده بودند.

 

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: علامه حافظیان از اساتید بزرگی بهره بردند و به ایشان بسیار احترام می گذاشتند، در حالی که عمر ایشان در سالهای اختناق بود باز عکس این افراد را نگه داری می کردند و با افتخار از ایشان یاد می کردند.

 

حسینی در پایان ابراز داشت: ایشان 50 سال با بیماری دست و پنجه نرم کردند اما همیشه تبسم می کردند و در راه آموزش همیشه تمام توان خود را به کار می بردند.

 

از سال 85 به تحقیق در آثار علامه پرداختم

در ادامه این نشست، سیده فیروزه حافظیان گفت: از سال 1385 تحقیق در کارهای پدر را آغاز کردم و بعد از آن نیز به تحقیقات برون مرزی پرداختم.

 

وی افزود: قرار است در بهمن ماه امسال همایشی در خصوص زندگی این علامه بزرگوار در کشور هندوستان برگزار شود.

 

علامه حافظیان یار امام راحل بود

در بخش دیگری از این مراسم، شیخ حبیب الله قزوینی گفت: امام خمینی انگشتر مخصوص علامه حافظیان را همیشه با خود حمل می‌کردند، به طور کل مرحوم علامه حافظیان رابطه بسیار نزدیکی با علامه نخودکی و امام خمینی(ره) داشتند.

 

وی افزود: این‌گونه می‌توان گفت که؛ علامه حافظیان در هر حال همراه امام خمینی(ره) بود و زمانی که ایشان به رحمت خدا رفت امام(ره) را دچار ناراحتی فراوان کردند.

 

لوح محفوظ حاصل سفر علامه به هندوستان است

در ادامه این مراسم، استاد فتوت حصیری سوادکوهی، تاکید کرد: سه اثر حاصل سفر علامه حافظیان به سرزمین هندوستان است که مهمترین آنها لوح محفوظ می‌باشد.

 

در همه حال باید اخلاص داشت

در بخش دیگری از این مراسم، آیت الله عبدالقائم شوشتری، بیان داشت: بنده در مشهد در محضر علامه بودم و ایشان همیشه تاکید می کردند برای رسیدن به جایگاه های متعالی باید اخلاص داشت، به طور کل همه بزرگان به سمت اخلاص رفته اند.

 

وی افزود: در کل باید این موضوع را مدنظر قرار داد که تمام بزرگان ما برای گذر از مشکلات از کلید اخلاص استفاده کرده‌اند.

 

باید به تمام وجوه زندگی علامه حافظیان توجه شود

احمد مسجد جامعی به عنوان سخنران دیگر این مراسم، ابراز داشت: حافظیان وجهی داشتند که آن جایگاهی داشت که به گسترش مناسبات ایران و هند منجر شد، پیش از ایشان نیز افرادی در این راه قدم برداشتند اما علامه حافظیان در این کتار بسیار زحمت کشید.

 

وی افزود: در حوزه سلوک معنوی و عرفان اسلامی بدون شک حافظیان بسیار برجسته بود و اساتید برجسته هند نیز به این موضوع تاکید دارند، ضمن اینکه علامه حافظیان در هندوستان بسیار بیشتر از ایران شناخته شده اند.

 

مسجد جامعی، تاکید کرد: علامه حافظیان در عین بی نیازی به ساخت مسجد در هندوستان پرداختند و بانی ساخت مسجد شدند.

 

وی اضافه کرد: ایشان توجه خاصی به اسماء و صفات داشتند و به این موارد را به زبان معمول و فارسی استخراج کردند، ایشان به طور کل به علم دعا، عقل، حروف و علوم غریبه تسلط داشتند.

 

عضو شورای شهر تهران، یادآور شد: علامه حافظیان بخشی از سیر و سلوک خود را از تجریبات خارج از کشور به دست آوردند، اما متاسفانه به این موضوعات دسترسی نداریم و باید با آن ها آشنا شویم.

 

وی گفت: یکی از کارهای جالبی که علامه حافظیان انجام می دادند، این بود که در منطق عرفان ریاضیات را وارد کردند که این موضوع نیز به نوعی مغفول مانده است و باید به آن توجه شود.

 

عرفا از روزمرگی دور هستند

دکتر سید محسن فاطمی نیز در این مراسم حضور داشت و گفت: یکی از وجوه نشست هایی شبیه این، این است که به بعد روحی و فکری، احساسی و رفتاری عرفا ما را توجه دهد.

 

وی افزود: گسستن از روزمرگی ها به عرفا یک حضور فعالانه می دهد، امروز پدیده کثرت زدگی و غفلت زدگی افراد مختلف را گرفتار کرده است، اما امثال حافظیان از این فضا می گذرند و به مسیر اصلی خود ادامه می‌دهند.

 

فاطمی تاکید کرد: ما می توانیم از محفوظات این افراد استفاده کنیم، اما برای فهم آنها باید به درک وجود شناسی آنان برسیم.

 

وی ادامه داد: به اعتقاد هایدیگر یک تفاوت بین دانستن و فهمیدن است، بیشتر افراد در سطح دانستن می مانند و با فهمیدن با فاصله باقی می مانند.

 

فاطمی تاکید کرد: گاهی از دست دادن ها سبب می شود تا انسان ها با فضاهای وجودی آشنا شوند اما برای درک راه فهم وجودی باید با جزییات آن آشنا شویم تا به مراتب والا برسیم.

 

وی گفت: یکی از مهم ترین ویژگی راه این سالکان اتصال به عنصر وجودی امام علی است، زیرا بدون توجه به آن اتصال امکان رسیدن به معرفت های ناب نخواهد بود.

 

فاطمی ابراز داشت: یکی از ویژگی های مرحوم حافظیان این وبودد که در تمامی ابعاد کار می کرد و به وجوه مختلف زندگی می پرداخت، قطعا این چنین مقامی حاصل تنگ نظری نمی باشد و بر آمده از بیداری علامه حافظیان می ‌باشد.

 

وی یادآور شد: حافظیان در عرصه های مختلف خلاقیت و ابتکار داشتند، ایشان در پدیده هایی ورود می کنند که به ظاهر با اعمال روز مره ایشان ارتباطی ندارد، اما ایشان با این پدیده ها یک ارتباط عمیق پیدا می کنند.

 

فاطمی در پایان، گفت: حضور این گونه عرفا در ابعاد مختلف اهمیت بالایی دارد، امروز یکی از مشکلات این است که انسانها بدون حضور زندگی می کنند، اما امثال حافظیان حاضرانه زیشته است و می شود از امثال ایشان برای زندگی روزمره سود برد.

 


عرفای ایرانی در هندوستان سرآمد بودند

در قسمت دیگری از این برنامه، دکتر نجفی برزگر، رایزن سابق فرهنگی ایران در هندوستان، گفت: جواهر لعل نهرو تاکید داشت که بیشترین تاثیر از اقوامی که به هندوستان وارد شدند، بر آمده از تاثیرات عرفای ایران بوده است، امروز نیز آثار عرفای ما همچنان در هندوستان نقل می شود.

 

وی افزود: در کشمیر مردم عاشق علامه حافظیان هستند و عبادتگاه حافظیان در آنجا بسیار ارزشمند است و نسل جوان هندوستان به ایشان بسیار توجه دارند.

 

کشمیر یک نام ایرانی است

در بخش پایانی این مراسم، علیرضا قزوه، گفت: کشمیر جایی است که عرفان ایرانی قبل از هرجایی وارد آنجا می‌شود، در هندوستان ما صوفیان جنگجو را نیز داریم و افزون بر تفکرات دینی دست به شمشیر می بردند، اما در کشمیر به دلیل وجود عرفان ایرانی زبان است که حرف اصلی را می زند.

 

وی افزود: حافظیان عرفان گوشه نشین را نداشت و حتی با سیاسیون نیز ارتباط داشتند و این یعنی عرفان وی ساکن نبوده است.

 

قزوه تاکید کرد: کشمیر نام یک پهلوان ایرانی است، اما تلاش می شود تا آنجا را هندو مذهب معرفی کنند، ضمن اینکه اگر امروز علامه حافظیان حضور داشت قطعا با رفتارهایی مانند تفکراتی داعشی مقابله می‌کرد.

 

گفتنی است؛ عارف بالله و بامرلله مرحوم استاد آیت الله حاج سید ابوالحسن حافظیان در سال 1282 شمسی در مشهد مقدس متولد شدند و در همان جا با ادبیات، علوم ریاضی، طب، فقه و اخلاق آشنا گردید و به سیر و سلوک پرداخت و در همین ایام به مطالعه علوم غریبه روی آورد و از محضر بزرگانی همچون آیت الله نخودکی اصفهانی و مرحوم آیت الله زرآبادی استفاده نمود. وی مدتی را در هندوستان به گشت و گذار و ریاضت و عبادت روی آورد و لوح محفوظ را در طی ریاضت طولانی بر روی تپه "صوفی پوره" واقع در دامنه کوه ترال کشمیر، استخراج کرد./856/201/ب1

ارسال نظرات