۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۳۱۰۹۱۹
در حرم باب الحوائج مطرح شد؛

استفاده شایسته زائران از سفر معنوی عتبات

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خطاب به زایران ایرانی گفت: این سفر معنوی که شما زایران عزیز به عتبات عالیات آمده اید، بهترین فرصت و زمان عمرتان است که باید قدردان آن باشید بنابراین اگر فرصت بوجود آمده را قدر ندانید، زیان خواهید کرد و در آینده حسرت می خورید، پس کاری کنیم که پس از این سفر پشیمان نشوید.
حجت الاسلام اصغر قائمي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر قائمی، سخنران بعثه مقام معظم رهبری، چهارشنبه شب 23 دی ماه در حرم حضرت عباس(علیه السلام) و در جمع زایران ایرانی به تفسیر و تبیین سوره عصر پرداخت.

 

وی با بیان اینکه سوره عصر از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: این سوره قرآن کریم گرچه از سوره کوچک قرآن به شمار می آید؛ اما آیات آن از معانی خاصی برخوردار هستند، به گونه ای که در صدر اسلام هر کسی با دیگر ملاقات داشت این سوره را قرائت می کرد و به همدیگر درباره خسران سخن می گفتند.

 

حجت الاسلام قائمی گفت: در ابتدای این سوره(و العصر) سوگند به عصر یاد شده است و آورده اند که (ان الانسان لفی خسر):که انسانها همه در خسران و زیانند و در ادامه می فرماید (الا الذین امنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوابالصبر):مگر افرادی که ایمان آورده و اعمال صالح بجا آورده اند و یکدیگر را به حق ، سفارش کرده و به صبر توصیه کرده اند.

 

وی افزود: ظاهرا مراد از عصر، روزگار ظهور رسول خدا ص و عصر طلوع اسلام بر افق جوامع بشری و ظهور حق بر علیه باطل است ، لکن مفسران آن را به معنای عصر و آخر روز، یانماز عصر یا شب و روز و یا عصرظهور حضرت مهدی (عج) دانسته اند.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: سوگند به عصر که همانا نوع انسان در خسارت است ، و اینکه خسران نکره آورده شده برای دلالت بر عظمت خسارت و یا نوع خاصی از خسارت است که همان خسارت در نفس و اهل می باشد، همچنانکه فرمود:(ان الخاسرین الذین خسروا انفسهم و اهلیهم یوم القیامه بدرستی زیانکاران در روز قیامت کسانی هستندکه در ذات خود و اهل بیتشان خسارت دیده اند.

 

وی ادامه داد: خسارت عبارتست از ضرر کردن در اصل سرمایه و مسلما انسانی که سرمایه عمر ونفس خود را از دست داده و کمالی بدست نیاورده و عمل صالحی انجام نداده ، درخسارتی جبران نشدنی و عظیم قرار دارد.

 

سخنران بعثه گفت: نوع انسان در خسارت است ، مگرافرادی که متصف به ایمان و عمل صالح بوده و یکدیگر را به حق و صبر سفارش می کنند که این چنین افرادی از خسارت ایمن هستند، بنابراین اعتقاد حق و عمل صالح ملاک سعادت اخروی است ، و هر کس کفر بورزد، ضررش متوجه خود اوست ، چون خود رااز خیر و سعادت محروم کرده و در تجارت نفس و مال خود زیان دیده است.

 

وی در پایان خطاب به زایران ایرانی گفت: این سفر معنوی که شما زایران عزیز به عتبات عالیات آمده اید، بهترین فرصت و زمان عمرتان است که باید قدردان آن باشید بنابراین اگر فرصت بوجود آمده را قدر ندانید، زیان خواهید کرد و در آینده حسرت می خورید، پس کاری کنیم که پس از این سفر پشیمان نشوید.

 

گفتنی است در ادامه مراسم سخنرانی، زایران ایرانی به عزاداری و سوگواری پرداختند./1330/د102/س

 

 

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات