۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۳۰۹۱۱۴
استاد حوزه علمیه قم:

رعایت اصول مهروزی به فرزندان سیره اولیای الهی است

خبرگزاری رسا ـ همتی با اشاره به اینکه کودک در کنار نیازهای زیستی، نیازهای عاطفی هم دارد، گفت: همانطور که برآوردن نیازهای زیستی لازمه رشد کودک است برآوردن نیازهای عاطفی و مهرورزی در تربیت دینی کودک مؤثر است و رعایت اعتدال در مهرورزی و مَحبت به کودکان از سیره انبیاء و ائمه(ع) است.
محبت به فرزندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم همتی بعد از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: در کنار نیازهای زیستی که برای تربیت و پرورش انسان لازم است، نیاز به مَحبت و مهرورزی یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان است.


وی افزود: والدین باید در مَحبت به کودک خود شرایطی را رعایت کنند که اگر این شرایط در مَحبت در نظر گرفته نشود، آینده کودک به خطر می‌افتد.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: نخستین شرط محبت عام بودن آن است؛ یعنی اینکه مادر همان گونه که یک نوع غذا را برای همه فرزندان خود آماده می‌کند، باید به همه آن‌ها به یک اندازه مَحبت کند در غیر این صورت اختلافات در میان فرزندان گسترده شده و تبدیل به کینه می‌شود.

 

خانم همتی با بیان این که محبت بهترین تغذیه برای رشد بعد معنوی و اجتماعی فرد است، گفت: همه انبیای الهی زمانی که برای هدایت بشر فرستاده شدند، جلوه‌ای از محبت و مهرورزی بودند و تمام تلاش خود را برای گسترش دوستی و مَحبت در میان انسان به کار می گرفتند.

 

وی با اشاره به اینکه رعایت اعتدال در مهروزی سیره انبیاء و ائمه(ع) است، افزود: اینکه مادری به فرزند خود به دلیل داشتن یک ویژگی خاص همانند زیبایی، محبت کند یا اینکه بچه را دوست داشته باشد؛ اما ابراز محبت نکند، درست نیست؛ بلکه باید به گونه‌ای به کودکان محبت کنیم که آنها از این رفتار ما الگوبرداری کنند.



استاد حوزه علمیه قم دومین شرط محبت کردن را عدالت عنوان کرد، تصریح کرد: والدین باید فرزندانشان را به خاطر خودشان دوست داشته باشند، نه اینکه به خاطر یک ویژگی خاص به یکی از فرزندان خود بیشتر توجه کرده و فرزند دیگر را از مَحبت خود محروم کنند.

 

خانم همتی ادامه داد: انسان باید در مَحبت کردن به دیگران صداقت داشته باشد؛ زیرا کودک محبت واقعی را از دوست داشتن مجازی و دروغین تشخیص می‌دهد و والدین باید مواظب باشند که در محبت به فرزندان خود با صداقت عمل کنند.

 

وی با بیان اینکه شیوه و روش محبت کردن به فرزند با توجه به سن آنها متفاوت است، اظهار کرد: کودک زیر شش سال به صورت معمول محبت را در شیرینی دادن یا غذا دادن مادر به خودش می‌داند؛ اما کودک 10ساله، محبت والدین را درک می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: متأسفانه امروزه چون خانواده‌ها به صورت معمول یک یا دو فرزندی هستند؛ از این‌رو تمام محبت پدر و مادر و فامیل جذب کودک می‌شود و این موضوع موجب لوس شدن کودک و کاهش رشد و هوش اجتماعی وی می‌شود.

 

خانم همتی با تأکید بر اینکه نگاه مَحبت آمیز پدر و مادر به کودک برای آن‌ها رحمت الهی را به ارمغان می آورد، یادآور شد: پاداش بوسه والدین به فرزندانشان بهشت و هم نشینی با اولیای الهی است./968/پ202/ف2

ارسال نظرات