۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۳۰۸۶۶۱
استاد حوزه و دانشگاه:

دوران سیاسی امام حسن عسکری همراه با خفقان و جنایات حکام بنی عباس بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصل نژاد با بیان این‌که دوران سیاسیِ امام حسن عسکری(ع) دورانی همراه با خفقان و جنایت حکام بنی عباس بود، گفت: طاغوتیانِ بنی ‌عباس، سخت ترین فشار، اختناق و سانسور را بر امام حسن عسکری(ع) و یارانش وارد ساختند.
حسن عسکري

حجت الاسلام سید ودود اصل‌نژاد، معاون تبلیغ و تهذیب مدرسه علمیه عالی طالبیه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع)، اظهار داشت: بعد از دوران ننگین سلطنت بنی امیه، دوره جدید حکومتی با شعار حمایت از خاندان رسول خدا(ص) روی کار آمد.


وی ادامه داد: حامیان اهل بیت پیامبر(ص)که خواهان انتقام خون های به ناحق ریخته بهترین بندگان خدا، یعنی ائمه اطهار(ع) بودند، با روی کارآمدن عباسیان، عملکرد حُکام این خاندان روی تاریخ را سفید کردند، تا جایی که امت اسلام، آرزوی حکومت امویان را در سر می پروراندند.


این استاد حوزه علمیه افزود: دوران سیاسیِ امام حسن عسکری(ع) دورانی همواره با خفقان و جنایت حکام بنی عباس همراه بوده که دو عامل را در پی داشت، اول این‌که در زمان حیات امام یازدهم(ع)، شیعه به صورت یک قدرت عظیم در عراق در آمده بود و همه می دانستند که شیعیان، حکومت هیچ یک از عباسیان را مشروع ندانسته و هیچ گاه سر تعظیم در برابر آن ها فرود نمی آورند.


وی ابراز داشت: دلیل دوم آن که اکثراً می دانستند، امام یازدهم(ع) پدر منجی عالم بشریت است، خاندان عباسی و پیروان آنان نیز از طریق اخبار و روایات متواتر متوجه شده بودند کسی که تار و مار کننده حکومت های خود کامه و از بین برنده طاغوتیان است، همان مهدی موعود(عج) است، به همین جهت پیوسته مراقب امام یازدهم بودند، تا بلکه بتوانند فرزند ایشان را نابود کنند.


معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه خاطرنشان کرد: در چنین شرایط بحرانی و جوّ خفقان حاکم بر جامعه که ارتباط مستقیم امام با شیعیان امکان پذیر نبود، راه کاری نو از زمان امام ششم برای ترویج دین مبین اسلام از سوی حضرات معصومین(ع) انجام گرفت و آن استفاده از وکلا و نمایندگان در سایر مناطق بود.


وی با بیان این‌که حکام بنی‌ عباسی از چند جهت در مورد امام حسن عسکری(ع) ترس و نگرانی داشته و حساس بودند، گفت: جمعیت شیعیان در آن عصر به ویژه در عراق بسیار بود، طاغوتیان ترس آن داشتند که علویون قدرت را به دست گرفته و با زعامت و رهبری امام حسن عسکری(ع) تاج و تخت عباسیان را واژگون کنند.


حجت الاسلام اصل نژاد تصریح کرد: تلاش ‌های سیاسی اما حسن عسکری(ع) نامه و پیک ‌های ایشان، فعالیت شاگردان و نمایندگان آن حضرت، حوزه علمیه طاغوت برانداز ایشان، گفتار سازنده و حرکت ‌بخش امام و همه و همه نشان دهنده آن بود که آن حضرت نه تنها تسلیم دستگاه طاغوتی بنی ‌عباس نیست، بلکه زمینه سازی فرهنگی و سیاسی عمیق و گسترده‌ ای ضد آن دستگاه خودکامه می‌کند.


وی تأکید کرد: این عوامل و نظیر آن، موجب شد که طاغوتیانِ بنی ‌عباس، سخت ترین فشار، اختناق و سانسور را بر امام حسن عسکری(ع) و یارانش وارد ساختند، امام حسن عسکری(ع) برای حفظ یاران خود، به پنهان ‌کاری و راز داری تأکید می‌کردند./854/302/ب1

ارسال نظرات