۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۳۰۷۷۴۴
آیت الله قرهی:

تبیین ابعاد مختلف وقف، واقفان را مشتاق می‌کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله قرهی با اشاره به موانع موجود بر سر راه گسترش فرهنگ وقف گفت: تبیین ابعاد مختلف این سنت حسنه واقفان را مشتاق می کند.
آيت الله قرهي

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران گفت: متاسفانه امروز فرهنگ وقف مناسبت زیادی با جایگاه جامعه اسلامی ما ندارد.

 

وی با بیان این که علی رغم تلاش های فراوان پس از انقلاب اسلامی در زمینه گسترش فرهنگ وقف هنوز نتوانسته ایم به جایگاه مناسب جامعه اسلامی در این زمینه برسیم، خاطرنشان کرد: در این خصوص چند مطلبی وجود دارد که مانع از پیشرفت می شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اظهار این که یکی از دلایلی که وقف بین مردم جا نیافتاده این است که برخی از مواقع واقفینی که وقف کرده اند احساس خوبی نداشتند، اظهارداشت: تعدادی از واقفان به این نتیجه رسیده اند که موقوفه هایشان به جای خود عوایدش هزینه نشده است و همین امر باعث شده که مردم هم نسبت به وقف کردن مقداری احتیاط به خرج داده اند.

 

وی افزود: اگر به خوبی تبیین شود که موقوفه ها به هدف اصلی واقف می رسند، مردم نیز گرایش بیشتری نسبت به عمل به سنت وقف خواهند داشت.

 

آیت الله قرهی در ادامه به یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه گسترش فرهنگ وقف اشاره کرد و گفت: بعضی تصور می کنند که وقف فقط در موارد خاصی است و نسبت به مواردی که می توانند در حد وسعشان انجام دهند در این زمینه غفلت می کنند و اگر به درستی برای مردم تبیین شود که وقف در تمام زمینه ها می تواند صورت بگیرد، مردم به وقف کردن راغب خواهند شد.

 

وی ادامه داد:مانع سومی که بر سر راه گسترش فرهنگ وقف است این است که نیاز را باید به خوبی در هر منطقه سنجید و به مردم بیان کرد در این مورد این منطقه نیازمند این موارد است تا آن ها آگاهانه این سنت را به انجام برسانند و اگر نگاه منطقه ای به موقوفات صورت گیرد، تبیین این سنت راحت تر خواهد بود.

 

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران اظهارداشت: به گفته امام خمینی (ره) سلاح تبلیغات برنده تر از هر سلاحی است لذا باید تبلیغات گسترده ای در تبیین آیات و روایات مربوط به وقف انجام دهیم که بتوانیم مردم را بیش از پیش در این خصوص قانع کنیم./1325/د102/ف

 

منبع: پایگاه خبری سازمان اوقاف

ارسال نظرات