۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۷۶۷۵
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

دلایل ضرورت خودسازی برای فعالان فرهنگی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عدالتیان، اثرگذاری بر مخاطب را از علل ضرورت خودسازی فعالان فرهنگی دانست و گفت: اثرگذاری در گرو عمل است؛ با توجه به اهمیت اثرگذاری بر مخاطب و ایجاد تحول، در کارهای فرهنگی، متولیان فرهنگی خود باید عامل باشند.
حجت الاسلام عدالتيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در محفل فرهنگی معرفتی «نفس عمیق» در محل قرارگاه ولی امر به تبیین ضرورت خودسازی برای فعالان فرهنگی پرداخت و گفت: به چهار دلیل فعالان فرهنگی به عنوان گروهی الگو و جلودار باید افرادی خودساخته باشند.

 

وی افزود: نخستین دلیل این است که کسی که در هر سطحی پیشوا قرار می گیرد باید از دیگران کامل تر باشد تا بتواند دیگران را دعوت کند.

 

خودسازی، تبلیغ عملی است

حجت الاسلام عدالتیان تأکید کرد: کسی که به فکر اصلاح خود است بیشتر قابل تجلیل است تا کسی که به فکر اصلاح دیگران است زیرا در صورتی که فرد خود را اصلاح کند، عملا وجود و رفتارش الگو و اصلاح گر دیگران خواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، اثرگذاری بر مخاطب را دومین علت ضرورت خودسازی فعالان فرهنگی دانست و افزود: اثرگذاری در گرو عمل است؛ با توجه به اهمیت اثرگذاری بر مخاطب و ایجاد تحول، در کارهای فرهنگی، متولیان فرهنگی باید عامل باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: از همین رو است که خداوند نسبت به پیامبر اکرم(ص) که عالی ترین قله هدایت و رهبری را دارند، همان ابتدای کار در سوره مزمل می فرماید ای پیامبر شب را به تهجد و ارتباط با خدا بگذران.

 

حجت الاسلام عدالتیان، بهانه جویی دشمنان را سومین علت ضرورت خودسازی برشمرد و گفت: افراد منتسب به مجموعه های انقلابی، دینی و فرهنگی زیر ذره بین هستند بنابراین مسؤولیتشان نسبت به خودسازی و رفتار صحیح بسیاربیشتر است.

 

وی اضافه کرد: از افتخارات تشیع این است که در طول تاریخ علمای آن به گونه ای عمل کرده اند که با این که مدام زیر ذره بین دشمن هستند اما هرگز دشمن نتوانسته از آنان ایرادی بگیرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: توقع معصومین(ع) نیز اهمیت خودسازی فعالان فرهنگی را دوچندان می کند زیرا کسانی که منسوب به ائمه اطهار(ع) هستند باید بهتر از سایرین باشند.

 

راهکارهای خودسازی/ مراقب باشیم گرفتار سیری کاذب نشویم

وی درباره راهکارهای خودسازی و جلودار بودن در اصلاح خود، یادآور شد: افزایش پیوسته آگاهی ها و رشد فکری از طریق داشتن سیر مطالعاتی از جمله این راهکارها است؛ هر چه آگاهی (خصوصا آگاهی نسبت به مباحث اعتقادی و مسائل روز) بیشتر باشد توانمندی انسان در مقابل لغزش ها بیشتر خواهد شد.

 

حجت الاسلام عدالتیان، عبادت و تغذیه معنوی و تمرین های عملی برای خودسازی به ویژه با محوریت صفات اخلاقی را از دیگر راهکارها عنوان و اظهار کرد: کارهای انقلاب و فرهنگی نوعی اشباع و سیری کاذب نسبت به رشد را به همراه می آورد که سبب می شود انسان با وجود انبوهی از آموخته های ذهنی، اهل عمل نباشد.

 

وی با اشاره به نمونه هایی از تقویت معنویت در سیره بزرگانی همچون امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، افزود: رهبری با وجود این که ازنظر مشغله، نسبت به همه افراد جامعه پرکارتر هستند اما هرگز نوافلشان و حتی تفکر پس از نماز مغربشان(به عنوان تعقیب نماز) ترک نمی شود./930/202/ب1

ارسال نظرات