۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۳۰۷۴۷۳
مدیر حوزه علمیه مازندران:

تقویت و گسترش حوزه های علمیه از بهترین راه های خدمت به اسلام ناب است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تشویق مردم به ویژه واقفان جهت وقف برای حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: یکی از بهترین راه های خدمت به اسلام ناب تقویت و گسترش حوزه های علمیه به عنوان ترویج کنندگان دین و ارزش های اسلامی است.
مدير حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امشب در نشست مشترک مدیران اوقاف و حوزه علمیه با اشاره به ارزش وقف در آیات و روایات، گفت: فرهنگ وقف ریشه در آیات و رویات دارد و گسترش آن در جامعه اسلامی می تواند جامعه دینی را در مسیر ارزش های دینی قرار دهد.

 

وی از فعالیت 31 مدرسه علمیه و مرکز تخصصی حوزوی در مازندران خبر داد و خاطرنشان کرد: افزون بر این چند مدرسه علمیه دیگر نیز در مناطق مختلف استان در حال دایر شدن است.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که واقفان خیراندیش همواره در تاریخ منشأ خدمات ارزشمندی به اسلام و فرهنگی دینی بوده اند، افزود: امروز بسیاری از مدارس علمیه که وجود خارجی ندارند و یا تعطیل شده اند محصول روح بلند واقفان خیر اندیش بوده است.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که وقف در تاریخ با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از موقوفات در دوره پهلوی و قبل از آن یا از بین رفتند و یا از آنها سوء استفاده شده است که خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی شاهد احیاء و تقویت آن در جامعه هستیم.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که وقف های امروز جامعه باید بر اساس نیازهای روز جامعه باشد، خاطرنشان کرد: امروز در مسائل فرهنگی، علمی، آموزشی، قرآنی و اجتماعی نیازمند موقوفات جدید هستیم که باید در این خصوص اطلاع رسانی مناسب صورت گیرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود سازمان اوقاف را پشتیبان خوبی برای مدارس علمیه دانست و تصریح کرد: باید به سمت گسترش موقوفاتی برویم که با نیازهای روز جامعه ما مطابقت داشته باشد و بتوانیم از آن طریق ارزش های دینی و فرهنگی جامعه را بیمه کنیم.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که تأکید شورای عالی حوزه تشکیل کمیته وقف در حوزه های علمیه و پیگیری جدی موقوفات حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات اخیر شورای عالی حوزه این است که همه موقوفات مدارس علمیه با همکاری اوقاف استان و شهرستان به صورت متمرکز از سوی مدیریت های استانی پیگیری شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران، وقف را بهترین پشتوانه مناسب برای ترویج فرهنگی دینی در جامعه دانست و بیان داشت: وقف جزء مترقی ترین احکام دین مبین اسلام است که جامعه را در مسیر رشد و تعالی دینی قرار می دهد.

 

حجت الاسلام طاهری از روحانیت به عنوان بهترین قشر برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه محسوب یاد کرد و با بیان این که باید از ظرفیت حوزه های علمیه و روحانیت در این مسیر بیشتر بهره گرفته شود، ادامه داد: خوشبختانه علما و روحانیان همواره در ترویج وقف تلاش کرده اند.

 

وی ترویج و گسترش فرهنگ را عامل رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: یکی از بهترین شیوه های ترویج ارزش های دینی در جامعه ترویج صحیح فرهنگ وقف است.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تشویق مردم به ویژه واقفان جهت وقف برای حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: یکی از بهترین راه های خدمت به اسلام ناب تقویت و گسترش حوزه های علمیه به عنوان ترویج کنندگان دین و ارزش های اسلامی است.

 

وی با اشاره به این که وقف سنت حسنه و ماندگاری است که نام انسان را تا ابد زنده نگه می‌دارد، گفت: فرهنگ وقف ریشه در آیات و رویات دارد و گسترش آن در جامعه اسلامی بهترین راه گسترش فرهنگ دینی در جامعه است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه مازندران با بیان این‌که تعامل خوبی بین اوقاف و حوزه‌های عملیه در راستای احیای موقوفات وجود دارد، ادامه داد: موقوفات بسیاری مرتبط به حوزه علمیه در شهرستان ساری وجود دارند که هنوز احیا نشدند و احیا آن‌ها نیازمند همت همه مسؤولان است.

 

این مسؤول از تشکیل کمیته هفته وقف در حوزه‌های علمیه استان خبر داد و گفت: این کمیته در هفته وقف فعالیت خود را آغاز می‌کنند و در اختیار اوقاف برای ترویج، تبلیغ و تبیین اهداف وقف قرار دارند.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این‌که اجرای امور خیریه و نیت واقف از سوی اوقاف ساماندهی شد اما این عمل باید تداوم داشته باشد، افزود: موقوفات حوزه‌های علمیه می‌توانند بیشترین کمک را به ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و فرهنگ اسلامی کنند./950/202/ب1

ارسال نظرات