۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۳۰۶۳۴۲

همایش بین المللی ادبیات عاشورایی در تبریز برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان فردا به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.
عاشورا

احمد فرشبافیان، رییس مؤسسه مطالعاتی تحقیقاتی آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: نخستین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان، به همت موسسه مطالعاتی تحقیقاتی آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز فردا 15آذر در تالار وحدت این دانشگاه برگزار می شود.


وی با بیان این‌که همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان برای نخستین بار با حضور شعرایی از کشورهای همسایه برگزار خواهد شد، گفت: این همایش با هدف تجلیل از محققان، شاعران و مداحان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، شیعیان ترکیه و گرجستان، با حضور 20 میهمان خارجی برگزار می شود.


فرشبافیان اجرای قطعات هنری آیینی، مداحی با حضور مداحان شمالغرب آذربایجان و سخنرانی در باب فلسفه قیام عاشور را از دیگر محورهای اصلی این همایش بیان کرد و افزود: این همایش با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، شبکه سهند ، حوزه هنری استان، هیأت رزمندگان اسلام استان و مؤسسه فرهنگی آران اجرا خواهد شد.


وی تجلیل از شعرا، ذاکران و ادبای حوزه شعر رثایی در منطقه آذربایجان را از دیگر برنامه‌های جنبی نخستین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان برشمرد و گفت: تلاش خواهیم کرد این همایش آغازی برای پاسداشت شعرای عاشورایی منطقه آذربایجان باشد که در این راستا به دنبال برگزاری باشکوه‌تر در سال‌های آینده نیز هستیم.


رییس مؤسسه مطالعاتی تحقیقاتی آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اهداف و برنامه‌های این مؤسسه اظهار داشت: این مرکز با هدف انسجام و هم افزایی فعالان حوزه آذربایجان، با تشکیل شورای سیاست گذاری و شورای پژوهشی و علمی فعالیت خود را ادامه می دهد.


فرشبافیان احیای فرهنگ آذربایجان، ایجاد ارتباط میان دانشمندان مراکز آکادمیک ایران در منطقه آذربایجان با مراکز علمی کشورهای همسایه، شناسایی نخبگان آذربایجان در تمام نقاط دنیا و برگزاری نشست ها و جلسات علمی را از دیگر اهداف مؤسسه عنوان کرد و گفت: جشنواره نشان شهریار که ماه گذشته در تبریز برگزار شد عامل حرکتی جدی در تبادلات فرهنگی منطقه آذربایجان بوده است.


رییس مؤسسه تحقیقاتی، پژوهشی آذربایجان شناسی همچنین ایجاد ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی کشورهای حوزه تمدن ایران، شاسایی چهره های برجسته، برگزاری دوره دانش افزایی و حمایت از طرح‌های پژوهشی و پایان نامه های مرتبط با حوزه آذربایجان شناسی را از دیگر برنامه های مؤسسه عنوان کرد./935/303/ب2

ارسال نظرات