۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۳۰۵۹۵۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

تمایل به آرایش‌ حرام از نظر قرآن ریشه در جهل بشر دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در توضیح «تبرج الجاهلیه» به عنوان یکی از پیشوند جاهلیت در قرآن، گفت: این عبارت به معنای بزک کردن چهره و آرایش‌های غیر قابل پذیرش از منظر دین است که قبل از اسلام وجود داشت؛ اما دین مبین اسلام آن را رد کرد و حجاب و عفاف برای زنان قرار داد.
حجت الاسلام والمسلمين ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی محمدی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة، در مراسم عزاداری شب اربعین که در مؤسسه فقهی دارالثقلین برگزار شد، با اشاره به زیارات وارد شده از ائمه اطهار(ع) به عنوان ذخائر گران بهای شیعه، اظهار داشت: یک سری از زیارات از خود ائمه نقل شده که به زیارات مأثور معرف هستند که بسیار مضامین عالی دارد همانند زیارت جامعه کبیره، غدیر، امین الله و زیارت مخصوص امام حسین(ع) در روز اربعین که از امام صادق(ع) وارد شده است که می توان آن را گنجینه مهم اخلاقی، عرفانی و اجتماعی و پشتوانه ای مهم و ارزشمند شیعه دانست.

 

مفهوم زیارت؛ جدایی از مادیت و حرکت به سمت معنویت

وی در تبیین معنا و مفهوم زیارت، عنوان داشت: زیارت از ماده «زَور» به معنای جدایی و رهایی است؛ بنابراین وقتی به شخصی زائر می گویند که از امور دنیوی و مادی جدا شده و به معنویت بپیوندد و ارتباطی قلبی با صاحب زیارت برقرار کند و متوجه حضور امام شود.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة افزود: زیارت امری است که در فرهنگ شیعه مسلم بوده و حتی در منابع اهل سنت هم مواردی آمده که نشان می دهد زیارت امری مسلم و قابل قبول است و ادعاهای وهابیت و تکفیری ها در نفی زیارت و توسل بی اساس است؛ در کتاب «وفاء الوفاء بأخبار المصطفی» که نوشته یک عالم سنی قدیمی است روایتی نقل می کند که «روزی مروان بن حکم شخصی را دید که سر بر قبر پیامبر(ص)گذاشته و گریه می کند و حوائج خود را مطرح می کند، مروان گردن او را گرفت و بلند کرد و وقتی نگاه در صورت او کرد دید او ابو ایوب انصاری است؛ به او گفت اینها خاک و سنگ است که ابو ایوب در جواب مروان گفت خیر این ها سنگ نیست این قبر پیامبری است که خدا او را عزیز کرده است» و از این قبیل روایت در کتب علمای اهل سنت فراوان یافت می شود.

 

وی در ادامه با متمرکز کردن بحث خود روی یکی از فرازهای زیارت اربعین، ابراز داشت: در یکی از قسمت های این زیارت امام صادق(ع) خطاب به خداوند می فرماید:« خدایا ! حسین بن علی بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه  یعنی خون جگرش را داد، خون گلوی خود را داد، خون سر خود را داد، داد تا مردم را را از جهالت و نادانی به در آورد» که نشان می دهد ریشه تمام بدبختی ها جهل و نادانی است.

 

چهار پیشوند جاهلیت در قرآن

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، با بیان این که صفت جهل در قرآن با چهار پیشوند آمده است، اظهار کرد: خداوند جاهلیت قبل از اسلام را با چهار ویژگی نشان می دهد که ما باید آن ها را از خودمان دور کنیم؛ یکی از این پیشوندها «حکم الجاهلیه» است؛ یعنی در زمان قبل از اسلام هرکس خطایی می کرد اگر در جایگاه اجتماعی بالایی بود مجازات نمی شد و اگر از موقعیت اجتماعی ضعیفی برخوردار بود مجازات می شد که اسلام این احکام تبعیضی را کنار زد و همه را مساوی قلمداد کرد که در جامعه امروز هم باید رعایت شود.

 

وی ادامه داد: پیشوند دوم جهل در قرآن «حمیة الجاهلیه» به معنای تعصب های بدون جهت بود؛ اعم از تعصبات قومی و قبیله ای و نژادی و غیر آن که پیامبر اکرم(ص) هم به شدت با آن مبارزه کرد که در همین راستا نقل شده در مجلسی مقداد و سلمان و اباذر در محضر پیامبر(ص) نشسته بودند که شخصی متمکن و مغرور وارد شد و خطاب به حضرت فرمود این افراد را از خود دور کن و به ما اغنیاء توجه کن که در همین هنگام آیه نازل شد«وَلاَ تَطْرُدِ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ» یعنی ای پیامبر افرادی با اخلاص را از خود دور نکنی که آنها همه اعمالشان در راه رضای خداست که در این لحظه پیامبر(ص) خوشحال شد و فرمود«خدا را شکر می کنم که امر فرمود من با این افراد باشم».

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در پایان، پیشوند بعدی جاهلیت در قرآن را «ظن الجاهلیه» دانست و یادآور شد: برخی افراد قبل از اسلام و حتی بعد از اسلام گمان بد به خدا داشتند و بت ها و اصنام را خدای خود می پنداشتند که این هم مردود شد و پیشوند آخر برای جاهلیت در قرآن «تبرج الجاهلیه» به معنای بزک کردن چهره و آرایش های غیر قابل پذیرش از منظر دین است که قبل از اسلام وجود داشت؛ اما دین مبین اسلام آن را رد کرد و حجاب و عفاف برای زنان قرار داد.

 

وی ادامه داد: بنده در یکی از سخنرانی خودم در بیت رهبری که دانشجویان حضور داشتند، وقتی عبارت «تبرج الجاهلیه»را مطرح کردم و سریع گذشتم، بعد از منبر حضرت آقا فرمودند کاش این عبارت را بیشتر باز می کردید چرا که درد خیلی از جوان های امروز جامعه ما همین است./1330/پ202/ف

ارسال نظرات