۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۳۰۵۴۶۷
استاد حوزه و دانشگاه:

حب اهل بیت به تنهایی انسان را به سعادت نمی‌رساند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسویان گفت: ممکن است خدا و اهل بیت را دوست داشته باشیم اما نوع رفتارهای ما مطابق خواست آن‌ها نباشد که نمونه این نوع ارتباط عاطفی مثل برخی هیئات مذهبی است و برخی امام حسین(ع) را دوست دارند اما دروغ هم می‌گویند بنابراین ارتباط عاطفی به تنهایی فایده ندارد.
اهل بيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان حجت الاسلام سید جلال الدین موسویان، ظهر امروز در مجموعه فرهنگی رضوان، با اشاره به حشر و نشر در زمان قیامت گفت: امیرمؤمنان فرمودند کسانی که در قلبشان درجات نفاق وجود داشته باشد در روز قیامت با چهره حیوانی محشور می‌شوند و انسان ریاکار سه نشانه دارد که از روی آن شناخته می‌شود آنها در جمع که قرار می‌گیرند نشاط عجیبی برای عبادت دارند در حالی که در خلوت نسبت به عبادات سست اند و در جمع که قرار می‌گیرد دوست دارد از او تعریف شود و چنین کسی در قلبش مریضی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که قلب انسان منافق وارونه است و ظاهر و باطن آن با هم متفاوت است، تصریح کرد: خدا دنیا را بر اساس ارتباطات قرار داده است و انسان با خدا، موجودات زنده، انسان‌های دیگر و با خودش در ارتباط است و کسی که با خودش ارتباط نداشته باشد مریض است.

 

کارشناس مسال مذهبی ادامه داد: ما با خدا و اهل بیت چند نوع ارتباط داریم در ارتباط جسمی انسان هیچ لذتی از ارتباط معنوی نمی‌برد و از نماز خواندن و عبادت و زیارت خسته می‌شود و بنابراین گفته شده اگر در مستحبات و ارتباطات با خدا دوست داشتید بیشتر عبادت داشته باشید می‌توانید انجام دهید اما اگر خسته شدید باید دست بردارید، ارتباط جسمی به تنهایی حائز اهمیت نیست البته در مورد زیارت کربلا این ارتباط جسمی بسیار مهم است و بنابراین فرمودند اگر می‌توانی به هر نحو ممکن خود را به کربلا برسان.

 

حجت الاسلام موسویان ارتباط دوم با خدا و اهل بیت را ارتباط عاطفی معرفی کرد و افزود: ممکن است خدا و اهل بیت را دوست داشته باشیم اما نوع رفتارهای ما مطابق خواست آنها نباشد که نمونه این نوع ارتباط عاطفی مثل برخی هیئات مذهبی است و برخی امام حسین(ع) را دوست دارند اما دروغ هم می‌گویند بنابراین ارتباط عاطفی به تنهایی فایده ندارد.

 

وی بیان کرد: ارتباط سوم ارتباط عقلی است همان طور که برخی از ما با خدا حساب و کتاب می‌کنیم و برای فرار از آتش عبادت می‌کنیم اما به این چنین ارتباطی ناقص است و کامل نیست و چهارمین نوع ارتباط با خدا و اهل بیت ارتباط روحی است که باید توجه داشت اصل جنس ما روح است اما جنس اهل بیت نور است.

 

استاد حوزه ودانشگاه با بیان این که اگر کسی اهل عبادت و تهذیب نفس باشد بهتر می‌تواند بااهل بیت ارتباط برقرار کنند، گفت: چرا که روح انسان قوی می‌شود البته قوی بودن روح به تنهایی کافی نیست چرا که مرتاض‌های هندی بر اثر سختی دادن به جسم خود روحی قوی دارند اما ارتباط قوی با خدا نداشته و حتی برخی از آنها کافر هستند البته اگر به یاد مرگ باشیم قلب انسان رنگ غبار نگرفته و قساوت پیدا نمی‌کند، زمانی که گرد و غبار گناه به روح چسبید به همین راحتی پاک نمی‌شود.

 

کارشناس مسائل مذهبی نور را عامل نجات بخش انسان از ترس و نگرانی برشمرد و اظهار کرد: اینکه انسان‌ها در زندگی خود دچار بداخلاقی و نگرانی هستند به این دلیل است که نور ندارند و در قلب آنها ظلمات است و خاصیت دوم نور این است که انسان راه را گم نمی‌کند، اگر کسی در قلبش نور داشت و صاحب نور شد می‌تواند به اهل بیت لبیک بگوید.

 

حجت الاسلام موسویان خاطرنشان کرد: قلب انسان مؤمن سالم است و قلب انسان غیر مؤمن مریض است و نشانه مریضی قلب این است که در طول روز میل به تلاوت قرآن در طول روز نداشته باشید و قلب انسان مؤمن متقی و پرهیزکار است اما قلب غیر مؤمن معصیت کار است./867/203/ب1

ارسال نظرات