۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۳۰۵۰۱۱
پیش از ظهر امروز؛

پانزدهمین پیش نشست همایش ملی «حکیم طهران» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پانزدهمین پیش نشست همایش ملی حکیم طهران به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
پانزدهمين پيش نشست همايش ملي «حکيم طهران»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پانزدهمین پیش نشست همایش ملی حکیم طهران پیش از ظهر امروز به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی به جهت نکوداشت مقام علمی آقا علی مدرس زنوزی(حکیم مؤسس) در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه فم، برگزار شد.

 

موضوع این نشست، شرایط سیاسی و اجتماعی عصر آقاعلی مدرس زنوزی بود و سخنرانان این نشست، دکتر علی‌رضا صدرا، استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر منوچهر صدوقی سها، نویسنده، فیلسوف و حقوق‌دان، دکتر محمد فتح‌اللهی، معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بودند و دبیر علمی این نشست را نیز دکتر رجبعلی اسفندیار عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برعهده داشت.

 

در ابتدای این نشست دکتر منوچهر صدوقی سها در توضیح حوزه علمیه تهران در گذشته و نحوه شکل گیری دروس فلسفه و حکمت در آن، اظهار داشت: جاذبیت حوزه تهران، روی آوردن به متون فارسی در کنار عربی و شعر شاعری در آن را می توان از متمایزات حوزه تهران دانست که آقا علی مدرس در آن تدریس می کرده است.

 

در ادامه این نشست دکتر فتح اللهی نیز در توضیح تکوین شهر تهران و شکل گیری آن به عنوان مرکز حکمت اسلامی، عنوان داشت: تهران یک شهر جدید الاحداث بود و در حالی که همه پادشاهان شهرهای سنتی را برای مرکزیت حکومتخود انتخاب می کردند، آقا محمد خان قاجار تهران را برگزید و خودش آن جا را تکمیل کرد تا بتواند از شر رؤسای قبایل و نگاه های سنتی به درو باشد.

 

وی افزود: البته هویت اصلی تهران از دوران نهضا تنباکو است، و در ارتباط با رونق فلسفه در تهران باید بگوییم تهران درذات خود حکمت را می پذیرفت و به همین دلیل حکمای زیادی در آن پرورش یافتند.

 

در ادامه دکتر علیرضا صدرا نیز در تبین مقام علمی آقا علی مدرس، ابراز داشت: حکمتی که ایشان فرا گرفته و تدریس می کرد، بدون شک از نوع حکمت متعالیه بوده است، اما ایشان را باید نوعی حکیم محض دانست تا حکیم مدنی و عملی چرا که اکثر بحث های ایشان و تعلیقه های ایشان از سخنان مدنی و سیاسی بحثی نیست.

 

وی افزود: البته ایشان کتابی با عنوان کشف الاسرار دارد که در خطبه این کتاب مباحثی در ارتباط با حکومت مطرح کرده که می تونا مباحث سیاسی مد نظر ایشان را متوجه شد.

 

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پاسخ به شبهه ای در ارتباط با حکیم طهران که گفته می شود 60 سال در تهران تدریس داشته است، عنوان کرد: این به حرف درست نیست چرا که دوران زندگی ایشان در تهران به تمامه همزمان با پادشاهی و سلطنت ناصرالدین شاه بوده و ایشان در سال 1270 به تهران آمده و سال 1307 از دنیا رفته بنابراین دوران اقامت ایشان در تهران 37 سال بوده است.

 

لازم به ذکر است این نشست سه ساعته، پس از پاسخگویی اساتید به سؤالات و شبهات حاضران پایان پذیرفت.

 

گفتنی است قرار بود در این نشست دکتر فدایی مهربان و دکتر دلیر نیز حاضر باشند که به دلیل مشکلاتی در این نشست حضور پیدا نکردند./1330/پ203/ف

ارسال نظرات