۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۳۰۴۶۵۵
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

آمریکا و انگلیس مصداق منافق بالفعل هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که هنوز جوهر توافق خشک نشده غربی‌ها زیر توافق و قرادادشان زده اند، گفت: آمریکا و انگلیس مصداق عینی منافق بالفعل هستند،
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم که پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد، به بیان صفات منافق بالفعل پرداخت و افزود: نخستین صفت منافق بالفعل این است که وی نهی از منکر می کند ولی خودش منکر را به جا می آورد و از منکر پرهیز نمی کند.

 

وی با بیان این که منافق بالفعل امر به معروف می کند ولی خودش به جا نمی آورد اظهار کرد: منافق بالفعل معروف مستحب و واجب را امر می کند ولی خودش به جا نمی آورد.

 

استاد حوزه علمیه به توصیف معروف و منکر از نظر فقه پرداخت و گفت: از نظر فقهی نهی از منکر همیشه واجب و ارتکاب آن حرام است و مکروه ندارد ولی امر به معروف همیشه واجب نیست و گاهی مستحب است مثل امر به انجام نافله های یومیه که واجب نیست. بزرگان در عرفان عملی می گویند مکروه را انجام ندهید تا در حرام غرق نشوید.

 

وی سومین صفت منافق بالفعل را اعراض در نماز بیان کرد و افزود: منافق بالفعل هنگامی که نماز را بر پا می کند اعراض می دارد یعنی توجهش به هر چیزی جز خالق هستی است. قدم اول در وظیفه توجه است. قصد قربت و آرامش بدن در نماز به خاطر این است که توجه انسان برقرار باشد و استمرار پیدا کند. انسان باید ذاکر باشد نه بازیگر؛ بازیگری علامت نفاق است.

 

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به کمک حضرت علی (ع) حین رکوع نماز به فقیر، خاطرنشان کرد: وجود فقیر و درخواست عاجزانه وی که هیچ کس از اهل مسجد به وی کمک نمی کند؛ امیرمؤمنان(ع) واجب اول که نماز است را به درستی انجام می دهند و واجب دوم یعنی پرداخت زکات واجب است، دو واجب را هم زمان انجام می دهند؛ واجب دوم فعل کثیر نیست. در رکوع برای انجام زکات واجب انگشتری خود را به مستحق داده اند که دو واجب را با حضور قلب انجام می دهند. اگر عملی با توجه منافات داشته باشد نهی می شود.

 

وی اضافه کرد: همت منافق بالفعل در شب بر شام خوردن و صبح نیز همتش بر خواب است. هیچ بیدار خوابی مطلوب مثل تحصیل و پژوهش و نماز شب و تدبر در قرآن ندارد. بیدار خوابی اش فسق و فجور که تضییع عمر است در صورتی که مؤمنان اهل لهو و لعب و هرزگی نیستند. منافق دروغ گو و در امانت خیانت می کند و اهل غیبت است و خلف وعده می کند. مثل آمریکا و انگلیس که هنوز جوهر توافق خشک نشده زیر توافق و قرادادهایشان می زنند آنان منافق بالفعل هستند.

 

استاد حوزه علمیه انسان های منافق را همنشینان بد دانست و بیان کرد: منافقان همنشینان بدی هستند ولی مؤمنان همنیشنانشان صالحند. همنشین خوب مثل شیشه عطری است که بوی خوشش انسان را می گیرد، کمال همنشین در انسان اثر می کند چه بخواهیم و چه نخواهیم. هر چند مقاومت کنید باز هم تأثیرگذار است. اگر همنشین انسان بد باشد خواه ناخواه تأثیرگذار است.

 

وی در خصوص همنشین بد افزود: با همنشین بد دچار فتنه می شوید یا کم کم تغییر رفتار می دهید و اخلاق سیئه می شود و از گناه صغیره به گناه کبیره خواهید رسید و غرق در گناه خواهید شد. منافق بالفعل بیدار خوابی مطلوب ندارد چون جلیس صالح ندارد. خواب و بیداریش در فسق و فجور است چون همنشینش خبیث و فاسق هستند.

 

حجت الاسلام ضیایی در پایان به تشریح وضعیت کنونی پرداخت و اظهار کرد: دشمن غربی و شرقی از ایرانی ها می ترسد و تا وقتی که به احیای شعائر حسینی مشغولند و بنایشان بر عمل کردن به قرآن کریم است دشمن نمی تواند ممالکشان را غصب کند و تغییری در اصول اساسی شان بدهند با وجود هزینه فراوانی که می کنند و شست و شوی مغزی و جنگ فرهنگی اما با یک تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی تمام پنبه شرق و غرب زده می شود. برای همین تروریست ها را به جان شیعیان و عزاداران می فرستند چون نقشه شان نقش بر آب شده است./861/202/ب1

ارسال نظرات