۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۳۰۴۴۹۵
استاد حوزه علمیه قم:

تربیت حسینی تربیتی فرازمانی و برای همیشه تاریخ است/ تحریف، آخرین هماوردی معارضان با مکتب امام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهدوی بیات با اشاره به عظمت حرکت انقلابی امام خمینی(ره)، گفت: هر که با تربیت حسینی پرورش یابد آنقدر با شکوه و فرازمانی می شود که تاریخ را تکان می دهد؛ خواه ابالفضل العباس باشد یا شش ماهه ای به نام علی اصغر.
مهدوي بيات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی بیات استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در پنجمین نشست از محفل فرهنگی معرفتی «نفس عمیق» در محل جبهه فرهنگی انقلاب با اشاره به روایت «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس»، گفت: طبق این روایت، یکی از لوازم این که انسان بهتر و راحت تر بتواند از ظرفیت های خود در این دنیا استفاده و نیز نفس خود را تربیت کند، شناخت زمانه ای است که در آن زندگی می کند؛ یعنی بداند در چه دوره ای از حیات بشر و با چه مختصاتی زندگی می کند و این مختصات چقدر با آنچه باید باشد فاصله دارد؟.

 

وی افزود: روایات اهل بیت(ع) دائما در راستای سفارش قرآن کریم به ما هشدار می دهد که مراقب باشید گرفتار زمانه نشوید؛ تعلق ما باید به عالمی باشد که همه چیز در آن ثبات و جاودانگی دارد.

 

ناکام کسی است که از حقیقت بهره ای نبرد

حجت الاسلام مهدوی بیات تصریح کرد: اکثر انسان ها در این دنیا سیری را طی می کنند که نهایت آن مردن در توهم است؛ یا در طلب موهومات می میرند و یا در ترس از موهومات لذا هیچ کدام دست پر و کام برگرفته از حقیقت از دنیا نمی روند از همین رو در هر سنی که بمیرند می شود گفت ناکام از دنیا رفته اند.

 

مراحل سیر بشر در ارتباط با حقایق

استاد حوزه علمیه قم در تبیین این که چرا نباید گرفتار زمانه شد، اظهار کرد: بزرگان اندیشه معتقد هستند بشر در ارتباط خود با حقایق، سیری را طی کرده و دوره های متعددی داشته است؛ ابتدا دوره ای بوده که در آن فطرت های پاک مستقیما با حقایق ارتباط می گرفتند(عهد فطری)، دوره ای که به برکت بعثت انبیا و نزول وحی، ارتباط با حقایق به کمال خود رسید و توان خدادادی انسان در ارتباط با حقایق کامل شد(عهد قدسی)، دوره تاریکی که به قول یکی از اندیشمندان غربی پروفسورها از پیامبران پیشی گرفتند؛ بشر ارتباط با حقایق را از دست داد و به مفاهیم قدسی مشغول شد کع توسط فلاسفه تفسیر و تحلیل می شد.

 

وی ادامه داد: در دوره بعد که دوره کنونی است و می توان آغاز آن را همزمان با رنسانس دانست، حتی مفاهیم قدسی هم انکار شد چه رسد به حقایق قدسی؛ انسان خود را به مفاهیم ناسوتی و حسی محدود کرد که البته این دوره نیز در آخرین مراحل خود به سر می برد زیرا بشر به روشنی دیده است که تکیه بر حس نتیجه ای ندارد.

 

حجت الاسلام مهدوی بیات تأکید کرد: در دوره کنونی، همه نظام های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ملل در حال فروپاشی است هر چند سعی می کنند آن را بزک کنند اما از درون تهی و در حال فروپاشی است؛ در چنین شرایطی، فردی به نام امام خمینی(ره) که همچنان در عهد قدسی به سر می برد، فرمود «صدای خرد شدن مارکسیسم و کمونیسم را می شود شنید و تنها راه این است که سراغ خدا بروید». اما عده ای در مقالات روشنفکری خود به این سخن خندیدند و 10 سال بعد، گورپاچف در حرم امام خمینی(ره) گفت کاش آن روز حرف امام را فهم می کردیم.

 

خودسازی بدون شناخت زمانه سودی ندارد

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر کسی نفهمد در کدام دوره زمانی قرار دارد و به کجا برده می شود بیخود دست و پا می زند چه در خودسازی چه در جامعه سازی زیرا این زمانه است که ناآگاهانه او را می برد.

 

وی با طرح این پرسش که آیا این سیر سقوط از عهد قدسی به حسی، مرحله بعدی می تواند داشته باشد؟، افزود: آیا پست تر از انکار حقیقت و گرفتاری به ماده، زمین و ناسوت مرحله هست که بشر در این سیر سقوط به آن برسد؟ اگر خدا فردی همچون امام خمینی(ره) را به بشر هدیه نمی کرد اکنون معلوم نبود ما کجا و در چه حال بودیم.

 

تربیت حسینی تربیت فرازمانی و برای همیشه تاریخ است

حجت الاسلام مهدوی بیات با اشاره به آیه شریفه «تِلکَ الایّام نُداوِلُها بین النّاس»، گفت: این رسم الهی است که در هر دوره ای فردی این چنین را برای بیداری بشر برمی انگیزد که ذیل تربیت حسینی پرورش یافته است؛ هر که با تربیت حسینی پرورش یابد آنقدر با شکوه و فرازمانی می شود که تاریخ را تکان می دهد؛ خواه ابالفضل العباس باشد یا شش ماهه ای به نام علی اصغر.

 

وی اضافه کرد: اگر امام خمینی(ره) دائما زلف حرکت انقلابی خود را به محرم و صفر گره می زد، از روی احساسات صرف نبود بلکه کاری معرفتی بود چرا که هدف امام حسین(ع)، احیای بشریت تا همیشه تاریخ بود و تنها برای مبارزه با طاغوت زمان خود جانفشانی نکرد.

 

دقت کنیم  در کدام چارچوب مشغول خودسازی هستیم؟

وی با بیان این که شرط اول شناخت زمانه این است که سیر بشر را فرازمانی و از بالا بنگریم، افزود: در این صورت نخستین کسی که نجات پیدا می کند خود ما خواهیم بود و این می شود خودسازی. این که ببینیم در کدام قطار داریم خودسازی می کنیم؟ وگرنه زمانی که چارچوب مفاهیم و آرزوها و آرمان های ما را کسی دیگر ترسیم کرده باشد ما چه سودی از خودسازی خواهیم برد؟ اول باید این چارچوب را شکست و قطار را در ریل صحیح خود قرار داد و بعد به سمت هدف شتاب گرفت.

 

استاد حوزه علمیه قم خطاب به جوانان ادامه داد: خودسازی امام خمینی(ره) را بنگرید؛ در شرایطی که حتی سیم خاردار نداشتیم مقابل دشمن بکشیم، با صلابت و اطمینان فرمود اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد؛ این نتیجه تربیت حماسی حسینی است که حاصل آن عمق عبودیت و تعبد محض است؛ خودسازی یعنی این، که وقتی به جامعه سازی وارد می شود، حاضر نیست حتی یک وجب از خاک خدا را به طاغوتیان بدهد با این که در ظاهر هیچ ابزار قدرت مادی ندارد.

 

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در تداوم همین نگاه و مسیر امام است که در همه فراز و نشیب ها و مسائل کشور، فراتر از انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی را مدنظر دارند و همه رهنمودهایشان بر این اساس است. به عنوان نمونه در زمینه علم می فرمایند کاری کنید که 50 سال آینده هر کس در هر کجای دنیا خواست کار علمی کند مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد.

 

 وظیفه فعالان فرهنگی، راندن لوکوموتیو انقلاب است نه استراحت در کوپه/ حزب الله در حوزه نخبگانی غایب است

حجت الاسلام مهدوی بیات با تأکید بر این که این افق اگر در ما نباشد حتی در خودسازی اخلاقی و عرفانی دور خود می چرخیم، خطاب به فعالان فرهنگی انقلاب خاطرنشان کرد: دقت کنید که وظیفه ما راندن لوکوموتیو انقلاب است نه بلیط خریدن و خوابیدن در کوپه آن؛ تلاش کنید برای نخبه شدن و فرمان را به دست بگیرید.

 

وی افزود: امروز به جرأت می توان گفت حزب الله آمادگی لازم را برای دست گرفتن فرمان انقلاب ندارد چرا که حدااکثر در لایه هفتم و هشتم مدیریت فرهنگی حرکت می کند و به مباحث اندیشه ای و تئوری توجهی ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب می فرمایند روزگار ما شبیه ترین دوره به دوران امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) است، یعنی راهنمای ما در این دوره به طور خاص، قرآن و نهج البلاغه است؛ حال چگونه می شود که طلبه ای که روی نهج البلاغه و قرآن کار فکری نکرده است، طرح فرهنگی ارائه می دهد؟.

 

وی با طرح این پرسش که چرا حداکثر ظرفیت انقلابیون صرف کارهای سلبی و سطحی شده است حال آن که جبهه باطل در باطل خود علمی و عمقی کار می کند؟، افزود: در ابتدای انقلاب کوچک و بزرگ، زن و مرد همه تشنه مباحث عمیق اندیشه ای بودند اما امروز به بهانه اتلاف وقت از این مباحث پرهیز می شود و نتیجه این شده است که حزب الله در حوزه نخبگانی غایب است.

 

طرح های فرهنگی را از وسط شروع نکنیم

حجت الاسلام مهدوی بیات یادآور شد: یک طرح فرهنگی برای عملیات، مراتبی دارد که شامل دانش، دانسته ها، اندیشه های پشتیبان، ایده های راهبردی، نظام راهبردی، طرح راهبردی، طرح راهبردی، طرح عملیاتی و عملیات است اما در کشور ما اکثر طراحان از وسط این مراتب شروع می کنند.

 

وی افزود: این گونه طرح ها است که حرکت آفرین است مانند طرح هایی که شهید بهشتی(ره) و مطهری(ره) ارائه می دادند و اساس مارکسیسم را به هم می ریخت. امام خمینی(ره) نیز تا در حوزه دانشی غنی نشدند حرفی نزدند. پس از آن به نشر کانونی و تربیت شاگردان خاص پرداختند و به ترتیب مراحل فوق را طی کردند تا زمینه که آماده شد اولین بیانیه خود را اعلام کردند.

 

تحریف خط امام خمینی در تداوم تحریف خط پیامبر است

این راوی دفاع مقدس با اشاره به این سخن امام حسین(ع) در تبیین هدف قیام خود که فرمودند: «أسیرُ بسیرة جَدّی و أبی...»، تأکید کرد: این فرمایش امام(ع)، لب پرتگاه بودن انقلاب ما را یادآوری می کند. حال این سؤال به ذهن می رسد که چرا ایشان فرمود سیره پیامبر(ص) و پدرم؟ مگر سیره این دو بزرگوار از هم جدا هستند؟.

 

حجت الاسلام مهدوی بیات تشریح کرد: دشمن در زمان پیامبر اکرم(ص) در مبارزه علیه ایشان راه های مختلفی را طی کرد اما به نتیجه نرسید و نهایتا تصمیم گرفت راهبرد خود را عوض کرده و به مکتب سازی حول ایشان بپردازد به گونه ای که پس از رحلت پیامبر(ص) قرائت های مختلف از سیره ایشان را رواج داد تا قرائت اصل که از آن امیرمؤمنان علی(ع) بود تشخیص داده نشود.

 

وی ادامه داد: بدین ترتیب تا سال های سال خط پیامبر(ص) را تحریف کردند که بزرگ ترین ضربه به اسلام بود؛ امروز نیز دشمن در مقابله با انقلاب اسلامی به همان شیوه عمل می کند؛ او به این نتیجه رسیده است که برای فروپاشی انقلاب، امام(ره) را به عنوان نخست پرچمدار انقلاب بالا ببرد و بزرگ کند و در عین حال قرائت های مختلف از او ترویج کند تا قرائت ولایت از امام دیده نشود.

 

به نام امام خط امام را تحریف می کنند/ تحریف، آخرین هماوردی معارضان با مکتب امام است

استاد حوزه علمیه گفت: امروز می بینیم که صحابه امام( یک مشت انقلابی قدیم که از انقلابی بودنشان پشیمان هستند اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب با تیمی هدفمند و منسجم) هر روز به قرائتی امام را به ما معرفی می کنند از همین رو رهبر معظم انقلاب با قاطعیت فرمودند: «اگر امام(ره) تحریف شود ملت سیلی می خورد».

 

وی با بیان این که اگر مکتب امام تحریف شود تا قرن ها دیگر خبری از اسلام نخواهد بود، تأکید کرد: تنها قرائت صحیح از سیره امام راحل(ره)، قرائت رهبری است و قرائت های دیگر غیر از ولایت را باید به دیوار کوبید.

 

حجت الاسلام مهدوی بیات با بیان این که کربلا نتیجه تحریف مکتب پیامبر(ص) بود، خطاب به فعالان فرهنگی جبهه انقلاب خاطرنشان کرد: البته این(تحریف خط امام) آخرین هماوردی مکتب امام با معارضان است و پس از آن دیگر راه و توان مقابله نخواهند داشت./930/201/ب3

 

ارسال نظرات