۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۳۰۳۵۹۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

محور قرار دادن خدا در امور سبب دوری جهل از دل و زندگی انسان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: باید جاهلیت و عصبیت را از دل و درون بیرون کرد و این با محور قراردادن خدا، تکلیف مداری و ولایت مداری امکان پذیر است.
حجت الاسلام سيد حسن ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم که صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد، اظهار کرد: اگر انسان خدا را محور زندگی خود قرار دهد به جاهلیت اولی و اخری گرفتار نخواهد شد و همیشه گوش به فرمان حق است و به مصلحت شخصی کاری ندارد و مسلمان یهودی صفت نمی شود.

 

استاد حوزه علمیه دورترین مسلمان را از حیث شباهت داشتن به رسول الله (ص) را کسانی دانست که 9 خصلت را داشته باشند: کسی که فقط اسم اسلام را به یدک می کشد و به قرآن و سنت پیامبر (ص) عمل نمی کند مانند داعشی ها، وهابیون، آل سعود و آل خلیفه و سفیانی.

 

وی در ادامه افزود: کسی که بد زبان و فحاش، دروغگو، بخیل و تاریک دل است و نور علم، ایمان، تبعیت و نور عمل صالح بر او نتابیده است و همچنین انسان کینه توز، حسود، سنگدل و کسی که از هر خیر و خوبی دور است و به خود و دیگران خیر نمی رساند دورترین مسلمان از حیث شباهت داشتن به رسول الله است.

 

نشانه های تسلط شیطان بر انسان؛ به راحتی گناه کردن، توجیه گناه و توبه نکردن است

حجت الاسلام ضیایی در بیان نشانه های تسلط  شیطان بر انسان اظهار کرد: کسی که به راحتی گناه انجام می دهد و آن را توجیه و ادامه می دهد و توبه هم نمی کند شیطان بر او غلبه کرده است. مثل برادران حضرت یوسف (ع).

 

وی اضافه کرد: چنین فردی شیطان زده شده و ضد ولایت است و شرک خفی دارد، کار علمی، معرفتی و عملی سه شرط لازم برای تهذیب نفس و مدیریت بر خویشتن است

 

وی علوم را به سه مرحله تقسیم و تشریح کرد: علوم حسی و تجربی، علوم عقلیه و علوم شهودیه هر کدام یک سوم علوم را تشکیل می دهند، از این رو برای تهذیب نفس هر سه کار لازم است، هم کار علمی یعنی شک و شبهه ای نداشته باشد، هم کار معرفتی یعنی ایمان پا بر جا و راسخ باشد؛ و هم کار عملی یعنی عمل صالح انجام دهد، همچنین برای رسیدن به این علوم باید صبر داشته باشد. صبر بر طاعت، صبر بر محرمات، صبر بر سختی‌ها و بلاها و صبر بر عدو لازم است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که برای رسیدن به علم شهودی باید به خدا توکل و به واسطه‌های فیض توسل جست، تصریح کرد: کسی که می خواهد به علم شهودی برسد خوراک و آشامیدنی اش بر طبق نیاز می باشد. بدخوری، پرخوری و حرام خواری ندارد و نیز از شبهه ناک ها دوری می‌کند.

 

وی افزود: کسی که زیبایی واسطه فیض را می‌بیند و به زیبایی خدا می رسد، دیگر زیبایی ظاهری دنیوی را نمی‌بیند و هر چه خدا امر کند و معصوم(ع) نیز به اذن خدا گوید عمل می‌کند، وی دیگر ظاهربین نیست زیرا مغزش را از علم و یقین پر کرده است.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه به مبحث شرم و حیا پرداخت و گفت: حیا و شرم  خوب است اما بی حیایی همه جا بد است حتی در فضای مجازی مجاز نیست. حیا در سه مورد ناشایست است؛ جایی که فرد به عنوان رییس یا میزبان باشد به خاطر حیا یا شرم پذیرایی نکند. همچنین از پدر یا معلم شرم کند و نایستد.

 

 حق طلب کردنی است و برای به دست آوردن حق نباید شرم و حیا داشت

وی با بیان این که برای گرفتن حق نباید شرم داشت، تأکید کرد: برای به دست آوردن حق باید تلاش کرد، حق طلب کردنی است و دادنی نیست. دشمن حق را به تو نخواهد داد و باید از موضع قدرت حقت را از دشمن بگیری نه از موضع انفعال، یا از موضع ضعف.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اتفاقی که در آخرالزمان و قبل از ظهور امام زمان (ع) رخ خواهد داد گفت: ایرانی ها (برادران سلمان فارسی) در آخر الزمان چند بار حقشان را از کفار طلب می کنند کفار حقشان را نمی دهند در آخر با یک دست قرآن ها را بلند می کنند و با دست دیگر اسلحه می گیرند و از جنگ خسته نمی شوند. دشمن می گوید بیایید حقتان را بگیرید ولی آن ها قبول نمی کنند و تا این امکانات و حکومت را تحویل امام زمان ندهند دست از جنگ بر نمی دارند و یک لحظه ترس از دشمنان آنان را نمی گیرد. بلکه مؤمنین راسخند.

 

وی در پایان به مبحث ربا پرداخت و بیان کرد: هر نوع شرطی که پول اضافی باشد سود پول است و ربای قرضی و حرام است. ربای قرضی قرض الحسنه نیست. قرض السیئه و گناه کبیره است. قرض الحسنه تضاعف الهی است و به توان مثبت بی تهایت معنوی است که هیچ کس نمی داند فضل و کرم خداوند چقدر است. /861/202/ب2

ارسال نظرات