۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۳۰۲۴۳۰
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

4 جهلی که مردم شام به آن مبتلا شدند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه با اشاره به وجود چهار نوع جهل در زندگی مردم شام گفت: ممکن است فرد عقیده غلطی داشته باشد و فکر کند که عقیده‌اش هم درست است؛ اگر اصول اعتقادات فرد اشتباه باشد، فروع، نگاه و تصمیم‌گیری‌های فرد نیز صحیح نخواهد بود.
دکتر رفيعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم سوگواری حضرت اباعبدلله با بیان روایتی از حضرت علی(ع) که می‌فرمایند الجهل اصل کل شر، جهل رأس همه بدی‌ها است، به چهار نوع جهالتی که انسان‌ها ممکن است با آن رو به ر و شوند، پرداخت و گفت: مردم شام هم دچار جهل سیاسی و اعتقادی بودند.
 
وی با بیان این‌که اولین جهل که بدترین نوع جهل است، جهل اعتقادی است، خاطرنشان کرد: ممکن است فرد عقیده غلطی داشته باشد و فکر کند که عقیده‌اش هم درست است؛ اگر اصول اعتقادات فرد اشتباه باشد، فروع، نگاه و تصمیم‌گیری‌های فرد نیز صحیح نخواهد بود.
 
عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی با تأکید بر این‌که عقیده، تحقیقی است نه تقلیدی، اظهار داشت: در قرآن 779بار کلمه علم تکرار شده است، هم‌چنین در سوره الرحمن خداوند کلمه انسان را بین دو علم قرار داده است، عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنسَانَ عَلَّمَهُ الْبَیَانَ؛ این نشان‌ می‌دهد که اسلام، دین تعقل، خردگرایی و مبتنی بر فهم و درک است.
 
وی دومین جهل را جهل اخلاقی دانست و گفت: فرد ممکن است دچار وسوسه، کبر، حرس، حسد، کینه و بدزبانی شود؛ اما خودش متوجه نباشد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی درباره جهل رفتاری گفت: اسحاق بن عمار از ثروتمندانی بود که خیلی به فقرا کمک می‌کرد، اما خودش به دلیل این‌که مبادا کارش ریا شود مستقیم با فقرا روبه‌رو نمی‌شد‌؛ اما امام صادق(ع) او را از این کار برحذر داشت به اسحاق بن عمار سفارش کرد که خودش مستقیم با فقرا ملاقات کند.
 
وی جهل سیاسی را چهارمین نوع جهالت برشمرد و ابراز داشت: مردم شام به خاطر جهل سیاسی، بنی امیه به جای اهل بیت جانشین پیامبر می‌دانستند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان با بیان این‌که جهل، بدترین دردهاست تأکید کرد: مردم شام به هر چهار نوع جهل دچار بودند. /845/202/س
ارسال نظرات