۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۰۲۱۸۵
استاد حوزه علمیه:

مهرورزی و مدارا با مردم سبب افزایش عقل در انسان‌ها می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه علمیه با بیان این‌که مهرورزی و مدارا با مردم برابر با نصف عقل انسان است، گفت: افرادی که اهل مدارا هستند عزرائیل در زمان جان گرفتن با آنان مدارا می‌کند ولی اگر اهل حساب کشیدن بوده باشید در زمان جان دادن سخت جان می‌دهید.
302185 302185 302185 302185

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی استاد حوزه علمیه در کلاس اخلاقی که شامگاه 21 آبان در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: زمانی که انسان فردی را نهی از منکر می‌کند باید یقین داشته باشد که این تذکر تاثیر خواهد داشت و همچنین زمانی که انسان، فردی را امر به معروف و نهی از منکر می‌کند نباید دچار خودشیفتگی شود.

 

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمودند از صفاتی که مومن دارد این است که در مقابل لغزش‌‌ها و خطاهای برادر خود به مهربانی و لطافت برخورد می‌کند و مراعات زمان گذشته را می‌کند؛ خداوند بسیار دوست دارد دوستی‌های گذشته حفظ شود.

 

شجاعی ابراز کرد: در قرآن خداوند می‎فرماید شیطان در میان شما اختلاف می‌افکند تا شما یکدیگر را تحقیر کنید؛ حرمت مومن از خانه کعبه بالاتیر است پس باید در حفظ آن تلاش کنیم.

 

وی اظهار داشت: امام زمان(ج) می‎فرماید با مردم جنگ و دعوا نکنید و رعایت حال یکدیگر را داشته باشید؛ چرا که مهرورزی و مدارا با مردم برابر با نصف عقل انسان است افرادی که اهل مدارا هستند عزرائیل در زمان جان گرفتن با آنان مدارا می‌کند ولی اگر اهل حساب کشیدن بوده باشید در زمان جان دادن سخت جان می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه علمیه گفت: انسان باید عذر پذیر باشد و بدترین انسان‌ها کسانی هستند که عذر پذیر دیگران نیستند؛ کینه سبب عذاب در قیامت است و دوری از گناه سبب ارتباط  افراد با خداوند می‌شود.

 

شجاعی بیان داشت: خداوند روز قیامت در برابر افردی که اهل مدارا با مردم بودند به گونه‌ای برخورد می‌کند که به آنان حساب و کتاب روز قیامت سخت نشود.

 

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند مومن در آخرالزمان ساده لوح خوانده می‌شوند در حالی که او کیذ است و آخرتش را به دنیا نمی‌فروشم.

 

وی در پایان با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) ابراز کرد: اکرام علمای دین از جانب مردم امری بسیار ضروری است اهل بیت(ع) با اینکه خودشان دارای مقامی بالا بودند اما در همین راستا علمای دینی را بسیار تکریم می‌کنیم./813/202/ب1

ارسال نظرات