۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۳۰۱۸۸۲
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

معصیت و شقاوت در روایات ائمه اطهار

خبرگزاری رسا ـ ضیایی ،استاد سطح عالی حوزه خراسان با بیان این که عمل اشک مربوط به فعل اختیاری خود فرد است گفت: یکی از علامات شقاوت این است که اشک توبه و انابه، اشک از خوف و خشیت الهی و اشک بر مظلومیت چهارده معصوم از وی گرفته شده است.
ضيايي ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم که صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد، به بیان و تشریح چند روایت از ائمه اطهار(ع) درباره معصیت پرداخت و بیان کرد: امام صادق (ع) می فرمایند «معصیت یک گناه است، نفس معصیت نیز یک گناه دیگر و اصرار به معصیت هم گناه دیگر است.»

 

استاد سطح عالی حوزه با بیان این که گناه عمدی نه تنها ظلم به نفس است بلکه ظلم به همه مخلوقات و خالق مخلوقات است، گفت: خدا طاعات را قبول نمی کند چون بر گناه اصرار دارید و اگر نیاز به توبه فوری است باید استغفار انجام گیرد.

 

خود را نسبت به خالق و تمام مخلوقات بدهکار بدانیم
وی در ادامه به پرسش هایی پرداخت و گفت: از ابتدای رویش دندان تاکنون چقدر گندم خورده ای؟  و چقدر گندم تولید کرده ای؟ آیا به اندازه ای که مصرف کننده بوده ای مولد نیز بوده ای؟ نعمات بسیار و غیر قابل شمارش هستند.

حجت الاسلام ضیایی اظهار کرد: هر کسی باید خودش را تنبیه کند و مدام با خود بگوید که تو همه اش مصرف کننده هستی پس کی می خواهی مولد باشی. امام زمان (عج) که پدر روحانی ماست همیشه مجرای فیض حقند و آیا شده به اندازه ی توانت مجرای فیض باشی. شهید مطهری در این رابطه می گوید «در طفلی، پستی / در جوانی، مستی / در پیری، سستی / پس کی خدا پرستی؟» تا کی می خواهید گناه انجام دهید. وقتی عمرت به پایان رسید دیگر راهی برای بازگشت و توبه و انابه نخواهی داشت.

 

وی دومین علامت شقاوت را حرص و طمع به مال دنیا دانست و گفت: از علامات شقاوت حرص و طمع به مال دنیا و سومین علامت اصرار بر گناهان دنباله دار است.

 

حجت الاسلام ضیایی به بیان روایتی از امام حسین (ع) بر اصرار بر گناه پرداخت و اظهار کرد:  اگر بر گناه صغیره اصرار کنید دیگر گناه صغیره نیست بلکه گناه کبیره است. اگر استغفار فوری کردی گناه کبیره ات را نیز خدا می بخشد. مگر گناه کبیره ای که توبه نکنید مثل شرک به الله، که هم اکبر الکبائر و هم اعظم الکبائر است. «ان الشرک لظلم عظیم».

 

وی با بیان این که بعضی انسان ها گناه می کنند ولی اصرار برگناه نمی کنند گفت: بعضی انسان ها گناه می کنند ولی اصرار به گناه ندارند بعد پشیمان می شوند و توبه می کنند، خدا گناهش را به طریق اولی می بخشد.

 

غفران یعنی خدا گناهت را می بخشد ولی همچنان پرونده ات باز است
استاد سطح عالی حوزه اظهار کرد: غفران یعنی خدا گناهت را بخشیده ولی پرونده ات همچنان باز است و اگر توبه و انابه کنی خدا می بخشد و پرونده ات را می بندد و در بایگانی می گذارد، چون خدا ستار العیوب است. اگر عفو شامل حالت شود خدا این پرونده را پاره می کند و یک پرونده سفید جای آن می گذارد تا از نو کارهای خوبت را انجام دهی چون خدا رحمه للعالمین است.

 

حدیث نفس مانع قرب الی الله می شود
حجت الاسلام ضیایی با بیان این که یکی از چیزهایی که باعث می شود تا نماز مقبول حق نشود حدیث نفس است گفت: حدیث نفس یعنی کسی که نمی داند از چه چیزی استغفار کرده است و گناهانش را در نظر نگرفته و تصمیم بر ترک گناه نیز ندارد و اراده ی جدی بر حذف گناه هم ندارد. با دیدن استغفار دیگران او نیز استغفر الله می گوید و متوجه عملش نیست، که این هیچ فایده ای ندارد و بد است.

 

وی بیان کرد: هر کسی که گناهی عمدی انجام دهد و نسبت به انجام آن خشنود باشد و اگر بتواند تکرار هم بکند خدا این شخص را به آتش جهنم می برد در حالی که از شدت عذاب اشک هایش جاری است.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان گفت: باید برای آن دنیا زاد و توشه مناسب داشته باشید. آخرت جای حساب است ولی این دنیا جای عمل است.

 

یکی از اثرات مثبت مؤمنان عقل است
حجت الاسلام ضیایی بیان کرد: همه ی موجودات زنده فهم و درک دارند ولی غیر انسان هیچ موجودی فکر ندارد و هیچ موجود زنده ای حتی انسان عقل ندارد، عقل برای مؤمنین و مؤمنات اثنی عشری است چون روح الایمان دارند و معتقد به ولایت حقند.

 

وی به بیان این که عقل و مشتقات آن 50 بار در قرآن مجید آمده است اشاره کرد و گفت: عقل دو گونه است عقل نظری و عقل عملی. عقل عملی نیز به دو گونه عقل حسابگر یا معاش و عقل عاشق یا معاد است. با به کارگیری عقل حسابگر نقد منصفانه و پاسخ مسؤولانه دارید.

 

وی در ادامه افزود: اگر عقل حسابگر تعطیل شود نقد منصفانه نیست و انتقاد عقلانی است و همیشه انتقاد مخرب و شخصیت کوبی است که به معنی عیب زدایی است نه رفع نقص.

 

استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: در سیاست سؤالات نسنجیده و پاسخ ها نیز  نسنجیده است، همین جوری چیزی سرهم می کنند و گمان می برند همه ی مردم خنگند ولی این گونه نیست و هر کسی اندازه ی خودش سوادی دارد.

 

وی با بیان این که اگر می خواهید عقل و فکر خوب داشته باشید اظهار کرد: اگر عقل و فکر خوب می خواهید و اگر می خواهید نقد منصفانه داشته باشید و پاسخ مسؤولانه بدهید و می خواهید عمل صالح انجام دهید و نیت خیر داشته باشید باید در عافیت و سلامتی کامل باشید.

 

حجت الاسلام ضیایی به دعای 15 صحیفه ی سجادیه اشاره کرد و گفت: دعای پانزدهم صحیفه ی سجادیه دعای عافیت است و در واقع شرح دعای 35 صحیفه ی سجادیه نیز می باشد. اگر انسانی می خواهد عاقبتش خوب باشد باید از الهامات ربانی کمک بگیرد و در مورد برخورد با اشیا، اشخاص یا گفتار یا نوشتار خوب و بد را تشخیص دهد. بین خوب ها و خوبی ها بهترین را انتخاب کند که این کار عقلای متقی بالفعل است.

 

حجت الاسلام ضیایی در پایان به ادب و احترام نسبت به عزاداری ائمه اطهار اشاره کرد و گفت: از هر کس به اندازه ی علم و تواناییش می توان توقع داشت. اگر شب تاسوعا و عاشورا و شب ضربت خوردن امام علی (ع) شادی کنید حرام و گناه نیست ولی خلاف ادب است. از خوبان اگر کار خلاف ادب سر بزند از توفیقاتش کم می شود./861/202/ب2

ارسال نظرات