۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۳۰۱۸۳۱
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی:

ماهیت نظام سرمایه داری بر پایه ربا استوار است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در بیست و یکمین نشست علمی مدرسه فقهی امام محمدباقر(ع) با موضوع بررسی ماهیت بانکداری بدون ربا در ایران، گقت: ماهیت بانک در نظام سرمایه داری بر مبنای ربا است.
صمصامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین صمصامی عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در بیست و یکمین نشست علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) با موضوع بررسی ماهیت بانکداری بدون ربا در ایران که شب گذشته در مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) برگزار شد، گقت: ماهیت بانک در نظام سرمایه داری بر مبنای ربا است.

 

وی افزود: محققان در تحقیقات اقتصادی بر این باور هستند که بیش از 70 درصد اقتصاد مربوط  به امور مالی می شود  و در بین این امور مالی بیش از 40 درصد آن را امور بانکداری تشکیل می دهند.

 

صمصامی، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف نظام مالی طراحی مبانی است که بتوان از طریق این مبانی پول های در دست مردم بین آنها جابه جا شود و در نهایت همان پول با مقداری از سود به صاحب مال برگردانده شود.

 

عضو هیأت علمی  دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت:  نظام سرمایه داری بر روی یک سری شاخصه ها و ابزارها از جمله بهره و سود پایبند است که این دو تامین کننده مالی افراد است.

 

وی عنوان داشت: بانک ها برای مشتریان خود  تامین مالی غیر مستقیم و مستقیم دارند که استفاده از بهره به صورت مستقیم و استفاده از سهام تامین غیر مستقیم این نظام بانکی است.

 

صمصامی با اشاره  به اینکه بانک یکی از ابزارهای تامین مالی است، افزود: کار اصلی بانک تجهیز و تجویز پول است و پایه نظام مالی بهره و سود است که اگر این دو نباشد نظام سرمایه داری از بین می رود.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان تفاوت میان بهره و سود، گفت: بهره به مالی گفته می شود که به صورت بدهی به شخصی پرداخت می شود و در قبال آن در زمان مشخص بهره مشخصی دریافت می کند که به آن ربا می گویند ولی سود به صورت مشارکتی است یعنی مال شخص در قبال سود و ضرر با شریک خود یکسان است./1325/پ202/ف

ارسال نظرات