۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۳۰۱۷۹۰
استاد حوزه علمیه:

یاد مرگ موجب عاقبت اندیشی و دوری از گناه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام هاشمی یاد مرگ را موجب عاقبت اندیشی و دوری از گناه بیان کرد و گفت: اگر انسان به این اعتقاد برسد از معصیت دوری خواهد کرد.
حجت الاسلام سيد صالح هاشمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سید صالح هاشمی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، شامگاه امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه عالی طالبیه تبریز با بیان این‌که یکی از اوصاف الهی بصیر است، گفت: چیزی در عالم از دید الهی مخفی نیست.

 


وی عالم را محضر خدا عنوان و تصریح کرد: خداوند خود را در قرآن کریم به کرات بصیر خوانده است، فایده و ثمره اعتقاد به این مطلب آن است که انسان در رفتار و عملکرد خود دقیق بوده و از رفتار نامناسب با شرع و دین الهی پرهیز خواهد کرد.

 


این استاد اخلاق دو فایده اعتقاد به بصیر و دید نافذ الهی مترتب دانست و افزود: انسانی که عالم را محضر الهی می داند به اخلاص در اعمال نیک خود خواهد رسید و اگر کاری را انجام می دهد رضای الهی را مد نظر قرار خواهد داد و هیچگاه از اعمال خیر دچار خستگی نخواهد شد.

 


وی ادامه داد: کسی که کار خیر را انجام می دهد و خدا را مد نظر دارد دیگر به دنبال تقدیر و تشکر دیگران نمی باشد، این‌که می داند خداوند به عمل نیک و خیر او آگاه است و به آن اعتماد دارد عمل خیر را با شوق و اشتیاق فراوان انجام می دهد و اخلاص در عمل را در پی دارد.

 


این استاد حوزه علمیه انسان باید همواره به این نکته توجه داشته باشد که خداوند در هر حالی شاهد و ناظر اعمال و کارهای او است. اگر انسان متوجه باشد که خداوند همه‌جا وجود دارد و در هر حالی اورا می بیند، گناه نمی کند و دائماً مراقب کارهای خودش است.

 


وی افزود: انسان عارف، عالم را محضر خدا  و او را شاهد، حاضر و ناظر بر جمیع امور می داند. چنین اعتقادی، نه تنها مانع از انجام گناه و خلاف از انسان می شود؛ بلکه سبب آسان شدن تحمّل سختی ها و مصیبت ها نیز می‌شود، این اعتقادی بزرگ در دیانت انسان است.

 


حجت الاسلام هاشمی خاطرنشان کرد: انسانی که خود را در محضر الهی می­بیند، نه تنها مرتکب گناه نمی‌شود، بلکه چنین انسانی، اندیشه و فکر گناه را نیز در ذهن خود نمی پروراند؛ چراکه در روایات وارد شده، کسی که اندیشه گناه بکند، کم‌کم به گناه کشیده می‌شود. فکر گناه، دل را تیره کرده و پاکی و صفای آن را از بین می برد. اسلام در صدد این است که منشأ گناه را از بین ببرد و آن اندیشه و فکر گناه است.

 


وی یاد مرگ و اعتقاد به آن را عامل بازدارندگی انسان از معصیت خواند و ابراز داشت: یاد مرگ موجب شکسته شدن غرور و در نتیجه عامل پیشگیری از ارتکاب گناه است، از این رو رسول اکرم (ص) تأکید بر یاد مرگ به صورت دائمی می کند و هم‌چنان به این نکته توجّه داشته باشید که همه اعمال انسان مورد حساب و بازرسی قرار می‌گیرد و نتیجه گناه، عذاب اخروی است.

 


این استاد حوزه و دانشگاه یاد قیامت و اعتقاد به عالم آخرت را از دیگر باز دارنده ها از معصیت عنوان و خاطرنشان کرد: همواره در زندگی به خودمان نهیب بزنیم که روزی از دنیا خواهیم رفت و بهشتی یا جهنمی بودن ما بر اساس آنچیزی است در دنیا انجام داده ایم./854/202/ب1

ارسال نظرات