۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۳۰۰۹۷۲
عضو خبرگان رهبری:

اعتدال نیاز امروز جامعه سیاسی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با تأکید بر این‌که اعتدال و میانه‌روی مربوط به یک جناح نیست، گفت: اگر به دنبال درمان درد‌های جامعه هستیم لازم است که به اعتدال رفتار کنیم.
هاشم زاده هريسي

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که جامعه ایران بر اساس و مبنای اعتدال به دو جریان میانه‌رو و تندرو قابل تقسیم است، گفت: درحال حاضر در جامعه ایران به میانه‌روی بیش از هر چیزی نیاز داریم. اساساً اگر به دنبال درمان درد‌های جامعه هستیم لازم است که به اعتدال رفتار کنیم. اخلاق، سیاست و اقتصاد کشور از تندروی‌های گذشته آسیب دیده و درمان این آسیب‌ها بیش از هرچیز با اعتدال ممکن است. در جهان اسلام نیز نیاز به اعتدال وجود دارد. اسلام‌ستیزی‌هایی که به عناوین گوناگون منطقه را با بحران روبه‌رو کرده است، درمانش اعتدال است. تندروها همواره دنبال پیاده کردن هدف‌هایشان با روش‌های دور از عقلانیت و منطق هستند و همین موضوع موجب آسیب‌های زیادی به جامعه شده است لذا امروز بیش از هرچیز به اعتدال نیاز داریم.

 


وی با بیان این‌که  نظام ما یک نظام اسلامی است و تندروی و اسلامگرایی با یکدیگر سازش ندارد ادامه داد: اگر تندروی از دری وارد شود اسلام از در دیگر فرار می‌کند. امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند که افراط‌گرایی نشانه جهالت انسان‌هاست. اسلام با نادانی نسبتی ندارد. تندروی خلاف عدالت است و عدالت و انصاف را درجامعه از بین می‌برد و بداخلافی و بی‌انصافی به وجود می‌آورد. تندروی نفرت را در جامعه تزریق می‌کند که در برگیرنده بسیاری از گناهان است و با اسلام سازگاری ندارد، صراط مستقیم، راه اعتدال است و بر آن تاکید شده است. تندروها با تندروی خود ثابت می‌کنند که به اندیشه‌های اخلاقی هیچ باور جدی ندارند.

 


این محقق علوم قرآنی با بیان این‌که اگر به قرآن مراجعه کنیم حدود 300 آیه وجود دارد که حول محور اعتدال نازل شده است افزود: پایه اخلاقیات در اسلام، اعتدال است. نیازی به تعریف اعتدال با این همه تاکید در قرآن و کتب دینی وجود ندارد خود اعتدال به معنی اسلام است. «اندازه نگهدار که اندازه نکوست.» در روایت‌ها تاکید شده است که در دشمنی و دوستی هم باید اعتدال داشته باشیم زیرا اگر قرار باشد در دشمنی افراط کنیم از دروغ و تهمت علیه دشمن استفاده می‌کنیم. در دشمنی بهتان‌گویی را واجب خواهیم دانست. اگر در دوستی از اعتدال خارج شویم آنگاه همه خوبی‌ها را به دوست نسبت داده و بدی‌ها را می‌پوشانیم حتی در عبادت هم نباید افراط کرد. در اصول کافی بابی درباره اعتدال وجود دارد. درعبادت بر این نکته تاکید می‌کنندکه اگر اعتدال نداشته باشیم، نمی‌توانیم جامعه دینی داشته باشیم چون گرفتار افراط و تفریط می‌شویم. قرآن می‌فرماید که خداوند اندازه تعیین کرده لذا از اندازه‌ها نباید خارج شویم.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که جامعه بیش از هر چیزی به اعتدال نیاز دارد ادامه داد: مجلس آینده، دولت و... باید به سمت اعتدال حرکت کنند. اعتدال و میانه‌روی مربوط به یک جناح نیست. اصلاح‌طلبان باید معتدل باشند، اصولگرایان هم باید رو به سمت اعتدال بیاورند و از تندروی بپرهیزند. اصولگرایی که اعتدال را بر هم بریزد، به اصول باور ندارد. اگر اصلاح‌طلب به اعتدال رفتار نکند افراط کرده‌ است. اعتدال یک مساله فراجناحی است.

 


وی با بیان این‌که مردم و مسؤولان باید در انتخابات به افراد و جناح‌هایی رای دهند که مردم را به محبت و اعتدال دعوت می‌کنند، ادامه داد: آنها که بدبینی را از طریق قلم‌ها و نامه‌ها در جامعه منتشر می‌کنند، مردم با عدم‌اقبال خود به آنها این درس را می‌دهند که تندروی نکنند و معتدل شوند. اعتدال و میانه‌روی ایران را آباد می‌کند.

 

 

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: جامعه اسلامی ما یک زنجیره طلایی است که از حلقه‌های زیاد و زیبایی تشکیل شده است ولی دو حلقه از این زنجیر مفقود شده است که اگر این دو حلقه یافت شود زنجیره طلایی کامل خواهد شد و اگر این دو حلقه نباشد، زنجیره کامل نیست. این دو حلقه عبارت است از حلقه اعتدال و حلقه محبت. اگر اعتدال ضد ارزش شود، ضد اصولگرایی شود و محبت در جامعه وجود نداشته باشد، باید تاسف خورد مردم باید بکوشند اعتدالیون و اخلاقمداران را سر کار بیاورند./935/303/ب1

ارسال نظرات