۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۳۰۰۸۲۷
مدیر مدرسه علمیه ولی‌عصر اصفهان:

نخستین گام در امر به معروف معرفی کردن معروف است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعائی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در اسلام، گفت: نخستین گام در امر به معروف معرفی کردن معروف است، در امر به معروف و نهی از منکر گاهی باید از حق خود برای اثر بخشی بگذریم.
حجت الاسلام سيد حسين رفيعايي استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین رفیعائی، ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران سیدالشهدا(ع) اصفهان با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) گفت: نخستین گام در امـر به معروف، شناسانـدن معروف است، امام حسین(ع) فلسفه قیـام خود را زنده کردن امـر به معروف و نهی از منکر ذکر کردند.

 

حجت الاسلام رفیعائی در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی از آیت‌الله بهجت درباره شرکت در جشن عروسی اقوام نزدیک که همراه با ساز و آواز می باشد و این‌که در صورت نرفتـن به این مجلس، قطع رحم نموده ایم، سوال شد، ایشـان پاسخ داد: اینگونه بهانه ها مجوز ارتکاب حرام نمی شود.  

 

مدیر مدرسه ولی عصر(ع) اصفهان اظهار کرد: اگر حوزه ی علمیه اصلاح شود، تمام نهـادهای دیگر هم اصلاح می شود، در امر به معروف و نهی از منکر روش برخورد مهم است، خدای متعال به حضرت موسی دستور داد که با فرعون هم با نـرمی صحبت کن، پس اگر احتمـال بی تاثیری معروف داده می شود ابتـدا باید زمینه چینی کرد بعد امـر به معروف را انجام داد، حتی بعضی مـواقع بایـد از مال خود و حق خود بگذریم تا نتیجه بگیریم.

 

وی در مورد معنای معروف و منکر تصریح کرد: هیچ کس سراغ نجاست نمی رود چـون زشتی و قبـح آن روشـن است، غیبت و رذائـل اخلاقی دیگـر  نیز باید نزد انسان تبیین شودکه چـه بر سـر آدمی می آورد، پیامبر(ص) فرمودند: «من اغتاب مُسلِما اَو مُسلِماً ام یَقبَلِ الله صلاتَه و صیامـه اربعیـنَ لیلا و نهاراً» هرکس از یک مرد یا زن مسلمان غیبت کند حتماً خدا قبول نمی کند نماز و روزه چهـل شب و روز او را، این بیانگر عمق زشتی گناه کبیره غیبت است.

 

حجت الاسلام رفیعائی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطر نشان کرد: در قران آمده از خود و خانواده ی خود مواظبت و مراقبت کنید، اول بایـد از خـودمان شروع کنیم و رذائل را از خود بیرون بریزیم.

 

وی ادامه داد: خودسازی دوگـام دارد، اول تخلیـه و سپس تحلیه یعنی زینت دادن، طلبه باید روزی چند دقیقه راجع به صفات خودش فکر کند و آنها را ثبت کند و روی آنهـا کـار کنـد، مهم این است که انسان گنـاه خود را توجیه نکند و روحیـه طلبکاری را کنار بگذارد، همچنین دنبال عیب دیگران نباشد.

 

مدیر مدرسه علمیه ولی‌عصر اصفهان اظهار کرد: اگر بناست با خدا وائمه(ع) در ارتباط باشیم، آنها را برای خودشـان بخواهیـم نه برای خواسته های خـود و نه برای این‌کـه کـار ما را راه بیندازد. در روایت آمـده کسی که امام حسین را زیارت کند و عارف به حق او باشد، بهشت بر او واجب می شود، این بیانگر اهمیت معرفت و شناخت است، طلبـه باید به جایی برسـد که حتی اگر طرف به او فحشی داد، او بتواند به او محبت کند،  طلبـه پیامبر زمـان خودش است، باید خصلت های پیامبر را در خود ایجاد کند./1304/202/ب1

ارسال نظرات