۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۹۹۴۰۷
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نگاه سیاسی به نمایشگاه مطبوعات نداریم/ نقد منصفانه اساس کار رسانه‌ها باشد

خبرگزاری رسا ـ معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که وزارت ارشاد نگاه سیاسی به نمایشگاه مطبوعات ندارد، گفت: باید از رسانه‌هایی که در نمایشگاه سال جاری شرکت نکرده‌اند دلیل کارشان را پرسید.
نمايشگاه مطبوعات حسين انتظامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات ایران با حضور حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر دوشنبه 11 آبان در محل معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

آغاز به ‌کار نمایشگاه از 16 آبان

در بخش اول این نشست حسین انتظامی با اشاره به زمان آغاز نمایشگاه مطبوعات امسال، گفت: نمایشگاه مطبوعات که با حضور مؤسسات مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی از 16 تا 24 آبان‌ ماه در مصلای بزرگ تهران برگزار می‌شود.

 

وی افزود: نمایشگاه مطبوعات بزرگ‌ترین جمع‌آوری اهالی رسانه کشور است، بر همین اساس و بنا بر مشاهدات ما از نشاط روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در حوزه‌های مختلف باید منتظر یک پدیده فعال در نمایشگاه امسال باشیم.

 

انتظامی درباره روند آماده‌سازی نمایشگاه امسال، بیان داشت: تمرکز و توجه ما از سال گذشته بر این موضوع بود که نمایشگاه را باید اهالی خود صنف برگزار کنند، امسال نیز نمایشگاه مطبوعات با کمک و طراحی خود اهالی رسانه انجام شده است، ضمن این‌که فعالیت‌های رسانه باید از سوی خود اهالی رسانه صورت بگیرد و دولت تنها باید به تحقق این پدیده‌ها کمک کند.

 

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه امسال از خود صنوف تشکیل شده است، ضمن این‌که ما منتظر پیوستن سایر اعضای از این صنوف به شورای سیاست‌گذاری هستیم.

 

وجود پنج تشکل در مدیریت مطبوعات کشور

وی با اشاره به پنج تشکل مدیریتی مطبوعاتی، اظهار داشت: شرکت تعاونی مطبوعات،‌ انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، انجمن مدیران مسوول نشریات کشور،‌ انجمن صنفی مدیران رسانه‌ای استان تهران و انجمن نشریات کشاورزی به همراه قائم مقام ستاد نمایشگاه و مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه را تشکیل می‌دهند، که این تشکل‌ها از چندماه قبل کار خود را آغاز کرده‌اند و امروز تلاش‌های این عزیزان به‌ثمر نشسته است.

 

انتظامی درباره جانمایی رسانه‌ها در نمایشگاه امسال، گفت: یکی از اهداف ما رسیدن به هدف اصلی دولت الکترونیک است، از این‌رو در نمایشگاه امسال روندی را که از سال گذشته آغاز کرده بودیم دنبال کردیم و بر همین اساس جانمایی نمایشگاه امسال را به‌صورت الکترونیکی انجام دادیم.

 

وی با بیان این‌که امسال هم همانند سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات تقسیم‌بندی‌های موضوعی داریم، گفت: برآورد همکاران رسانه‌ای ما در سال گذشته این گونه بود که تقسیم‌بندی موضوعی به بهتر دیده شدن رسانه‌ها کمک می‌کند ولی این تقسیم‌بندی شامل خبرگزاری‌ها،‌ روزنامه‌ها، مؤسسه‌های مطبوعاتی و نشریات استانی نمی‌شود که بر اساس شکل تقسیم‌بندی شده‌اند.

 

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: گروه دین و اندیشه با 27، فرهنگی و هنری 57، سیاسی و اقتصادی 79، آموزشی و تخصصی 71، عمومی و خانواده 44 و کودک و نوجوان با 7 شرکت‌کننده در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کرده‌اند.

 

انتظامی با بیان این‌که سایر بخش‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات موضوعی هستند و به همین منظور مؤسسات مطبوعاتی 22 شرکت‌کننده دارند، اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال می‌کند، تشویق رسانه‌ها برای فعالیت‌های مؤسسه‌ای است؛ چرا که به این شکل هم فعالیت‌های آن‌ها تجمیع می‌شود و هم اثربخشی فعالیت‌هایشان بیشتر خواهد شد.



فعالیت نشریات استانی و محلی

وی با اشاره به نشریات استانی، منطقه‌ای و محلی، ابراز داشت: 33 نشریه در این حوزه در نمایشگاه امسال حضور دارند که در میان آن‌ها سایت‌های خبری نیز دیده می‌شوند.

 

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نشریات دانشجویی، بیان داشت: این نشریات دانشجویی در سه حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان فعالیت‌های آماتوری در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت می‌کنند که حضور آن‌ها به نشاط فعالیت‌های رسانه‌ای کمک می‌کند.

 

انتظامی درباره آمار ثبت نام در نمایشگاه امسال، اظهار داشت: ابتدا حدود 730 متقاضی اعلام حضور کردند که بخشی از آن‌ها به دلایلی قبول نشدند، از این 730 متقاضی، 130 رسانه در دو سال اخیر مجوزشان را کسب کرده بودند و به نوعی از همکاران جدید رسانه‌ای ما محسوب می‌شوند و 28 درصد از رسانه‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات را به خودشان اختصاص داده‌اند.

 

وی با بیان این مطلب که 340 رسانه بخش خصوصی در نمایشگاه امسال حضور دارند، تأکید کرد: 600 رسانه در قالب 567 غرفه اعم از تشکل‌ها و مؤسسات، در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات حضور دارند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در نمایشگاه امسال در برخی از غرفه‌ها درباره پیشکسوتان رسانه‌ای صحبت خواهد شد، ضمن این‌که غرفه‌هایی با موضوع مطبوعات و دفاع مقدس خواهیم داشت.

 

وی درباره لزوم نقد منصفانه، ابراز داشت: شعار نمایشگاه امسال «نقد منصفانه و پاسخ مسؤولانه»، از این رو و در راستای رسیدن به جریان آزاد مطبوعات از همه جریانات رسانه‌ای می‌خواهیم در نقدهای خود جانب انصاف را مدنظر داشته باشند.


دولت به دنبال رسانه سازی نیست

انتظامی درباره بولتن‌های نمایشگاه مطبوعات، بیان داشت: امسال بولتن‌های نمایشگاه مطبوعات را خود روزنامه‌ها منتشر خواهند کرد و هر روز یکی از روزنامه‌ها بولتن رسمی نمایشگاه مطبوعات را در‌می‌آورد. امیدواریم با این اقدام بتوانیم در حوزه‌های دیگر نیز از کمک رسانه‌های تخصصی بهره ببریم و این مسئولیت‌ها را به رسانه‌هایی که متخصص هستند بسپاریم و به این شکل تجمع خانوادگی رسانه‌ها شکل بگیرد.

 

وی تأکید کرد: دولت به هیچ عنوان قصد رسانه‌سازی ندارد و تمرکز ما بر این موضوع است تا یارانه و کمک خود را به نشریات استانی و محلی اختصاص دهیم، ضمن این‌که تلاش داریم جریان دسترسی آزاد به اطلاعات نیز در کشور ایجاد شود.

 

انتظامی در پایان تأکید کرد: به هیچ عنوان نگاه سیاسی به نمایشگاه نداریم و معتقدیم باید تمام طیف‌ها در نمایشگاه و در کنار هم حضور داشته باشند، ضمن این‌که تمهیداتی در نظر گرفته شده تا در نمایشگاه از آلودگی‌های شدید صوتی جلوگیری شود./856/201/ب2

ارسال نظرات