۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۲۹۸۴۸۵
نایب رییس مجلس:

نظام حقوقی سازمان ملل متاثر از سیاست زورگویان جهانی است

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز سازمان مللی که رسالت آن حفظ امنیت جهان است از تجاوز کشوری نظیر عربستان به مردم مظلوم و فقیر یمن حمایت کرده و اجازه کمک به این مردم توسط هیچ کشوری را نمی‌دهد که بیانگر نظام حقوقی متاثر از سیاست ابرقدرتها در سازمان ملل است.
298485 298485 298485 298485 298485

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش حقوقدانان آزاده در بررسی چالش‌ها و مشکلات حقوقی آزادگان که در بنیاد شهید و امور ایثارگران سالن سیدالشهدا(ع) برگزار شد، گفت: امروز در دنیا نظام‌های سیاسی چارچوب نظام‌های حقوقی را تعریف می‌کنند که در برخی از کشورها این معنا بسیار روشن دیده می‌شود.

 

وی افزود: اگر درون نظام‌های سیاسی و حقوقی کشورهای توسعه یافته شکافته شود به این واقعیت برخورد خواهید کرد که حوزه‌های نظام حقوقی آنها را نظام سیاسی تعریف کرده است به عنوان مثال در کشوری مانند عربستان نظام حقوقی همان چیزی است که نظام سیاسی تعریف کرده است.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نظام حقوقی سازمان ملل در راستای ایجاد امنیت جهان و بشریت ایجاد شد اما امروز نظام حقوقی این سازمان تحت تاثیر  5 قدرت دنیا قرار دارد که در راستای منافع خود از این ابزار استفاده می‌کنند.

 

نظام حقوقی سازمان ملل متاثر از سیاست ابرقدرت‌ها است

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: امروز سازمان مللی که رسالت آن حفظ امنیت جهان است از تجاوز کشوری نظیر عربستان به مردم مظلوم و فقیر یمن حمایت کرده و اجازه کمک به این مردم توسط هیچ کشوری را نمی‌دهد که بیانگر نظام حقوقی متاثر از سیاست ابرقدرت ها در سازمان ملل است.

 

وی با اشاره به این که در اسلام باید نظام حقوقی نظام سیاسی را تعریف کند، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی قانون اساسی باید بر اساس اصول حقوقی سامان گیرد؛ محور حراست از حقوق انسان‌ها و احکام ناب الهی است و حاکمیت افراد صالح در مقام اجرا بحث دیگری دارد.

 

نظام حقوقی دقیق اسلام را هیچ نظام حقوقی دنیا ندارد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نظام حقوقی روح حیات جوامع بشری است  در دین اسلام به خصوص مکتب اهل‌بیت(ع) ما یک نظام حقوقی پیچیده و دقیق داریم، در حوزه حقوق عمومی دقت و در حوزه حقوق جزایی ظرافت‌هایی وجود دارد که هیچ نظام جقوقی این دقت‌ها و ظرافت‌ها را ندارد.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ابراز کرد: در حقوق جزایی نگاه آموزه‌های دینی کاملا معطوف به حفظ حقوق انسان‌ها و حفظ حیاط جامعه است که نباید هیچ شخصی در این حیاط یا حتی حقوق یک فرد اختلال ایجاد کرده یا تجاوز کند.

 

باید نظام حقوقی اسلام در جامعه ما نهادینه شود

وی افزود: نظام حقوقی در اسلام و قانون اساسی دقیق و برجسته مورد توجه قرار گرفته که باید در کشور ما نگاه و احترام به حقوق مردم در حوزه‌های مختلف در جایگاه مورد انتظار نهادینه شود.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، در ادامه گفت:  در برخی از حوزه‌ها به حقوق مردم توجه نمی‌شود به گونه‌ای که عدم توجه به حقوق انسان‌ها به امری عادی و متعارف تبدیل شده است در صورتی که در نظام اسلامی باید حقوق مردم حرف اول را بزند در بسیاری از حوزه‌های وقت مردم تضیع می‌شود بدون اینکه آن را منکر بدانند.

 

جامعه حقوق‌دانان آزاده سرمایه بزرگی برای کشور است

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد عنوان کرد: این نشست مبارکی است که از جامعه حقوق‌دانان آزاده با وزن علمی و مدیریتی که دارند به عنوان سرمایه بزرگ استفاده شود اگر چه ساده و آسان نیست، در این راستا ما باید ابتدا جامعه آزادگان را با حقوق خود آشنا کرده سپس آنها به استیفای حقوق خود قدم بردارند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دانش مردم را به لحاظ حقوقی ارتقا دهیم اگر مردم با این حوزه آشنا شوند نسبت به کمبود حوزه حقوق‌دانان آگاه خواهند شد./807/پ202/ج

 

ارسال نظرات