۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۹۷۸۷۹
سردبیر رأی الیوم:

تونی بلر باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه و قصاص شود

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به اعترافات اخیر نخست‌وزیر سابق انگلیس، خواستار محاکمه و قصاص عادلانه وی به عنوان جنایتکار جنگی شد.
عطوان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر مشهور جهان عرب در مقاله‌ای در این روزنامه با اشاره به اظهارات اخیر دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا که گفته بود اگر صدام حسین و معمر القذافی در حکومت باقی می‌ماندند جهان بهتر بود و اوضاع لیبی و عراق امروز فاجعه بار و بسیار بدتر از دوره قذافی و صدام حسین است گفت: این سخن ترامپ تا حد بسیار زیادی صحیح است.

 

وی گفت: اینکه دونالد ترامپ که او را در آمریکا و خارج از آن نژادپرست و احمق می‌دانند چنین سخنان درستی مطرح می‌کند، این ضرب المثل بر او منطبق است که می‌گوید حکمت را از دیوانگان بیاموز.

 

اعترافات دیرهنگام نامزد ریاست‌جمهوری آمریکااعراب را به تنگنا می‌اندازد

 

عطوان افزود: ما به سخنان ترامپ و دیگران نیازی نداریم که به این حقایق قانع شویم. به ویژه ما که با حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی و اشغال این کشور مخالفت کردیم و در مقاصد خرابکارانه ناتو در لیبی تردید کردیم و هرج و مرجی خونین و گسترش درگیری‌های طایفه‌ای در این دو کشور را پیش‌بینی کردیم به این سخنان نیازی نداریم. اما این اعترافات یک نامزد ریاست‌جمهوری‌ آمریکا گرچه دیرهنگام است اما می‌تواند بسیاری از اعراب را که با صداقت و انصاف مخالفند و همچنان بر مواضع خود که ـ بیشتر آنها طایفه‌ای است ـ پافشاری می‌کنند، به تنگنا اندازد.

 

تکیه تونی بلر بر اطلاعات نادرست دستگاه‌های اطلاعاتی

 

وی گفت: نکته قابل توجه این است که این اظهارات ترامپ با عذرخواهی‌های «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس از برخی از اشتباهاتش که در اثنای ورودش به جنگ مرتکب شده، همزمان شده است. اما تونی بلر هنگامی که از حمله به عراق و اشغال آن و قتل عام حدود یک میلیون از مردم عراق عذرخواهی نکرد، در بدترین شکل ممکن نقش خود در این زمینه را انکار کرد. عذرخواهی بلر از ظهور داعش و  این سخن وی که کسانی که صدام حسین را سرنگون کردند مسئول اوضاع کنونی این کشور هستند، ناشی از اشتباه وی در برنامه ریزی و عدم فهم آنچه بعد از تغییر نظام رخ خواهد داد و تکیه بر اطلاعات نادرست دستگاه‌های اطلاعاتی است.

 

نقش تونی بلر در حمله به عراق و دشمنیش با اعراب و مسلمانان

 

عبدالباری عطوان در ادامه این مقاله خود گفت: من دوبار با تونی بلر مصاحبه کردم. یکبار در زمان حمله اسرائیلی به اردوگاه جنین در ماه آوریل سال 2002 میلادی بود. به‌دلیل اینکه دیدم وی در شیوه سخن گفتن و پاسخ دادن به سؤالات هیچ عاطفه‌ای از خود نشان نمی‌دهد و دروغ و نیرنگ از سخنان تونی بلر مشخص است، با او لفظا درگیر شدم. اما بعد از اینکه به نفش وی در حمله به عراق و دشمنیش با اعراب و مسلمانان پی بردم هرگز از اینکه در آن دیدار قواعد و قوانین را رعایت نکردم، پشیمان نشدم./982/ب102/د

ارسال نظرات