۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۹۷۲۱۷

ادعای چهار کشورآمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان درمورد آزمایش موشکی ایران

خبرگزاری رسا ـ خبرگزاری رویترز بامداد روز پنجشنبه گزارش داد: کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه از 'کمیته تحریم های ایران' در شورای امنیت سازمان ملل خواستند که در رابطه با آزمایش موشکی جمهوری اسلامی که این کشورها آن را 'نقض قطعنامه ممنوعیت آزمایش موشکی ایران' خوانده اند، اقدام مقتضی به عمل آورد.
اروپا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رویترز در گزارشی درباره آزمایش موشکی ایران آورده است: چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه ای که مشتمل بر تمامی جزییات مربوط به آزمایش موشکی ایران بود، ادعا کردند که موشک های بالستیک ایران ذاتا قادر به حمل یک سلاح هسته ای است.


این نامه در ابتدا مورد رویت و مطالعه 15 عضو شورای امنیت قرار گرفت و پس از آن به کمیته تحریم های ایران در این شورا ارجاع شد.


این چهار کشور در نامه خود ادعا کرده اند: ما اعتماد داریم که این اطلاعات کمک خواهد کرد کمیته مذکور به وظیفه اش عمل کرده و موضوع را بررسی و با توجه به اینکه قطعنامه های شورای امنیت در این ارتباط نقض شده است، اقدام مقتضی در پاسخ به آن به عمل آورد.


این درحالی است که 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه ایران در سخنانی شنبه گذشته اعلام کرد که هیچ یک از موشک های جمهوری اسلامی ایران برای توانمندی هسته ای طراحی نشده اند.


دکتر محمد جواد ظریف این مطلب را در کنفرانس خبری مشترک با والتر اشتاین مایر همتای آلمانی خود اعلام کرد.


بر پایه این گزارش وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره واکنش آمریکا به آزمایش موشک عماد گفت: موضع گیری های خلاف واقع آمریکا چیز جدیدی نیست. آمریکا از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در منطقه ماست چون از اسرائیل حمایت می کند. این اظهارات باعث شده این موضع گیری ها اعتبار زیادی در جامعه بین المللی نداشته باشد. نمی توانم برای تکرار مکررات مواضع آمریکا ارزشی قائل باشم.


وی تأکید کرد: در مورد آزمایش موشکی همه اذعان کردند این آزمایش ها هیچ اشاره ای به برجام ندارد. به جدیت اعتقاد داریم که آزمایش های موشکی ما ارتباطی به قطعنامه 2231 ندارد. هیچ یک از موشک های ما برای برنامه هسته ای طراحی نشده است. برنامه موشکی ما هیچ ارتباطی با بحث هسته ای ندارد.


رویترز در پایان نوشت : آیت الله 'علی خامنه ای'رهبر عالی ایران روز چهارشنبه، به طور مشروط توافق هسته ای ایران را تصویب کرد اما اخطار داد که اگر هریک از شش قدرت جهانی در هر مرحله از اجرای توافق و به هر بهانه ای ایران را هدف تحریمهایی قرار دهند، توافق نقض خواهد شد./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات