۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۲۹۶۶۱۶
آیت الله صفایی بوشهری:

شهدای دانشجو دارای والاترین مقام در عرصه علمی تاریخ جهان هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: شهدای دانشجو والاترین مقام را در عرصه علم در تاریخ جهان دارند چون هم می دانند و از مقوله دانایی هستند و هم تعهدی که در عرصه علم داشته اند به نحو شایسته با خون خود انجام دادند.
جلسه تفسير قرآن آيت الله صفايي بوشهري در بوشهر

به گزارش خبرگزاری رسا در بوشهر آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در همایش ملی گرامیداشت شهدای دانشجوی استان بوشهر در دانشگاه علامه طباطبایی بوشهر با بیان اینکه علم یک مقوله‌ای است که در متن خود تعهد آور است، گفت: تقریباً تمامی تئوریسین‌های مدیریت و فلسفه علم در جهان بر این معنا معتقد هستند که علم علاوه بر کشف و تبدیل پدیده‌ها به پدیده جدید، در درون خود ایجاد تعهد شخصیتی می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه علم از مقوله وجود نور است و در خود ایجاد حیات می‌کند، افزود: این ایجاد حیات گذشته از کشف پدیده‌های وجودی در عالم خلقت، در خود ایجاد مسئولیت می‌کند چون علم گذشته از اینکه شئ‌ای را معلوم می‌کند فرد دارای علم را نیز دارای عالمیت می‌کند.

 

وی تصریح کرد: علم یک مثلث در نظام آفرینش ایجاد می‌کند که اضلاع آن، ذات علم، ذات معلوم و ذات عالم است یعنی شخص با تولید علم، شئ‌ای را معلوم می‌دارد و خود را نیز عالم می‌کند.

 

اسارت و انحصار علم، خیانت به جامعه بشری است

آیت الله صفایی بوشهری اظهار داشت: کسی که چیزی را کشف کند این علم برای او تعهد می‌آورد که آن را به جامعه ارائه کند و در قبال حراست از حریم اجتماع و جامعه بشری، طرحی بیاندیشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: به همین خاطر علم مایه تعهد است و این یک مقوله ای که در تمامی مجامع علمی جهان و طول تاریخ بر آن اذعان داشته اند و در بحث فلسفه علم نیز تمامی فلاسفه به آن معتقد هستند.

 

وی با بیان اینکه یکی از تعهدات خداوند نسبت علما این است که علم خود را نشر دهند، تأکید نمودند: حبس، اسارت و آپارتاید و انحصار علم، خیانت به جامعه بشری است.

 

آیت الله صفایی بوشهری خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین رسالت علما نجات جامعه بشری از سقوط در باتلاق دنیا گرایی و دنیاگرایان و ایجاد بستر برای صعود در مسلک کمال انسانی به معراج بشری است.

 

 شهدای دانشجو دارای والاترین مقام در عرصه علم در تاریخ جهان هستند

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران آمده است که جامعه بشری را از سقوط در باتلاق متعفن استثمار، استمعار و استبداد نجات دهد و در بستر عدالت محوری به سمت اوج معنویت و کمال بشری هدایت کند و اولین گروهی که در قبال این معلوم تعهد پیدا می‌کنند و جان خود را می‌سپارند، علما، دانشجویان و اساتید هستند.

 

 

وی افزود: شهدای دانشجو والاترین مقام را در عرصه علم در تاریخ جهانی دارند چون هم می دانند و از مقوله دانایی هستند و هم تعهدی که در عرصه علم داشته اند به نحو شایسته با خون خود انجام دادند.

 

هنوز بسیاری از شهدای استان را نشناخته‌ایم

آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد: برخی از شهدای استان در زمینه تفکر و اندیشه و تلاش در عرصه تحصیل علم بی‌نظیر بودند و ما هنوز بسیاری از شهدای استان به ویژه شهدای دانشجو را به خوبی نشناخته‌ایم.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر ادامه داد: بسیاری از این شهدا می توانستند دارای عرصه تولید علم و در برخی از امور دارای مقام مرجعیت علمی باشند اما بخاطر آن تعهدی که مانند دیگر شهدا داشتند، علم آنها تعهد آورد و آن تعهد، آنها را در بستری قرار داد که جان خود را دادند که این نظام، دانشگاه، فضاهای علم و همگی در یک فضایی پر از امینت به سمت علم تعهد آور، ارزشی و آرمانی و الهی رویم و در آینده نه چندان دور ایران اسلامی با هدایت‌های مقام معظم رهبری دارای چنان شاخصه‌های عالی حکومتی گردد که در عرصه علم دارای مرجعیت علمی در جهان به ویژه در علوم استراتژیک شویم و از آن طرف نیز در عرصه ارائه یک حکومت عدالت محور و در یک فضای پر از معنویت و اخلاق و همگرایی دینی، چشم تمام جهان به ایران خیره باشد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: دانشجویان و جوانان ما نماد علم تعهد بوده و هستند و در دفاع مقدس حماسه آفریدند.

 

آیت الله صفایی بوشهری افزود: دانشجویان ما گذشته از اینکه در عرصه علم کوشیده اند، در عرصه تعهد نیز حماسه آفریده‌اند و این کاری بزرگ برای یک انسان عالم و متعهد است.

 

جهان سلطه به حوزه علم نگاه استکباری و استعماری دارد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بیان داشت: در حال حاضر علم به اسارت رفته و اگر در گذشته سلطان محمودهای غزنوی، ابو علی سینا را محدود می‌کردند، هم اکنون امپریالیزم علمی توسط امریکای جنایتکار در تمامی جهان این سلطه را اعمال می‌کنند.

 

آیت الله صفایی بوشهری گفت: جهان سلطه به حوزه علم نگاه استکباری و استعماری دارند و اینجاست که حوزه‌ها، دانشگاه ها، عالمان، دانشمندان و دانشجویان ما باید در یک عرصه‌ای که مقام معظم رهبری برگشوده و آن نهضت و جنبش نرم افزاری و تولید علم و از آن طرف حوزه ایمان، اخلاق، تقوا، جهاد و مردم داری است، تلاش کنند و علم را از اسارت و انحصار نجات دهند.

 

وی در پایان با بیان اینکه بخشی از حرکت انقلاب اسلامی ایران مبارزه در جهت آزادی علم در جهان است، افزود: دانشجویان ما با شهادت خود اولین سنگر دفاع مقدس علمی و عقیدتی را در دفاع مقدس انجام دادند و این حماسه را آفریدند که بعد از سال‌ها، امروز یاد و خاطره این شهدای شاهد علم و فنآوری و متعهد به علم، این چنین گرامی می دارید./833/101/ب1

ارسال نظرات