۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۲۹۶۴۵۰
گاردین:

اتکای اوباما به هواپیماهای بدون سرنشین احمقانه و غیرسازنده است

خبرگزاری رسا ـ روزنامه گاردین انگلیس با انتشار مقاله ای، اتکای رییس جمهور آمریکا به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به مناطق مختلف در پاکستان، افغانستان، سومالی، یمن و ... را احمقانه و غیرسازنده خواند.
پهپاد

 

به گزارش خبرگزاری رسا،'ایون مک آسکیل (Ewen MacAskill)' خبرنگار دفاعی و امنیتی 'گاردین' در مقاله ای نوشته است: 'اوباما'به عنوان برنده جایزه صلح نوبل، در مقایسه با سلف خود 'جورج بوش' بیشتر به هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان راه حلی برای مشکلات نظامی خود متکی است و دستور حملات بیشتری را نسبت به رییس جمهوری قبل صادر کرده است، اما هواپیماهای بدون سرنشین نقش محدودی دارند و همانگونه که ایالات متحده آمریکا در خواهد یافت، هواپیماهای بدون سرنشین آنچنان هم بی هزینه نیستند.


این روزنامه افزود: باراک اوباما هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان جنگ افزاری محبوب می نگرد که نسبتا تلفات کمتری را در درگیری ها برای آمریکا داشته است. هواپیماهای بدون سرنشین جایگزینی جذاب برای رئیس جمهوری هستند که با وعده بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از جنگ نامحبوب عراق و افغانستان در سال 2008 به قدرت رسید. 'القاعده' و دیگر دشمنان آمریکا هنوز خطر رویارو شدن با آمریکا را از طریق هوا دارند، اما دیگر هیچ نیروی آمریکایی در تابوت باز نخواهد گشت.


گاردین نوشت: اوباما طی یک سخنرانی در سال 2003، از هواپیماهای بی سرنشین به عنوان سلاح هایی دقیق که حملات آنها بسیار متمایز از هواپیماها و موشک های کروز است، تمجید کرد، به این علت که آنها احتمال تلفات غیر نظامی را کاهش می دهند. او گفت: اپراتورهای این هواپیماها ملزم به اطمینان داشتن از کشته نشدن غیرنظامیان در این گونه حملات هستند.


روزنامه انگلیسی افزود: اوباما از حمایت انجمن اطلاعاتی امریکا برخوردار است که مدعی تاثیرگذار و موفق بودن هواپیماهای بدون سرنشین در از بین بردن اکثر مراکز فرماندهی و پشتیبانی القاعده واقع در مناطق قبیله ای خود مختار پاکستان است. در حالی که 'القاعده 'هنوز به تهدیدات خود ادامه می دهد، امریکایی ها می گویند' القاعده 'در حال از بین رفتن است. آنها به رغم پیشرفت های کمتر، ادعا می کنند در افغانستان، یمن و سومالی موفق بوده اند.


در ادامه این مقاله آمده است: شکاف عمیقی در این روایت وجود دارد زیرا خبرنگاری به نام' جرمی اسکاهیل' بتازگی مجموعه ای از اسناد درز کرده درباره عملیات هواپیماهای بدون سرنشین را منتشر کرده است. این اسناد پافشاری 'اوباما' بر این مساله که حملات هواپیماهای بدون سرنشین در صورت حصول اطمینان کامل از عدم تلفات غیر نظامیان صورت می گیرد را رد می کند.


'اسکاهیل' قبلا در مورد بی دقت بودن رویه هدف گذاری هواپیماهای بدون سرنشین نوشته بود که چگونه این هواپیماها ممکن است علیه دستگاه موبایلی که توسط یک فرد بی گناه استفاده می شود حمله کنند چرا که ممکن است این موبایل قبلا از سوی یک مظنون تروریستی نیز استفاده شده باشد. این اسناد جزییات بیشتری از غیر قابل اعتماد بودن داده های سازمان اطلاعاتی آمریکا نیز فاش کرده است که اغلب بر اساس اطلاعات اشتباه است.این اسناد همچنین اثبات می کند که حملات اغلب باعث تلفات بالای غیر نظامیان شده است./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات