۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۲۹۶۲۹۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌شمالی:

95 درصد هیأت های مذهبی خراسان شمالی ساماندهی شده اند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: تاکنون 95 درصد هیأت های مذهبی این استان ساماندهی شده و بقیه هیئات نیز تا پایان سال شناسنامه دار و ساماندهی می شوند.
حجت الاسلام خادمي

حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فعالیت هزار و 68 هیأت مذهبی در این استان همزمان با ماه محرم، اظهار کرد: در حال حاضر 95 درصد این هیئات با دریافت شناسنامه و مشخص شدن عوامل و مسؤولان آن ساماندهی شده اند.

 

وی با بیان اینکه سایر هیئات مذهبی خراسان شمالی نیز تا پایان سال جاری شناسنامه دار و ساماندهی می شوند، افزود: هیأت‌های مذهبی پیش از فرا رسیدن مناسبت های مختلف از جمله ماه محرم، آموزش‌های لازم برای برپایی و برگزاری بهتر مراسم های مختلف را با عاملیت نهاد تبلیغات اسلامی فرا می گیرند.

 

 حجت الاسلام خادمی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از 900 روحانی مبلغ همزمان با ماه محرم در مساجد خراسان شمالی، اضافه کرد: این روحانیان مبلغ نیز پیش از آغاز ماه محرم با شرکت در نشست های توجیهی آموزشی با عنوان طلایه داران تبلیغ، آموزش های لازم برای تبیین ارزش‌ها و پیام عاشورا را فرا گرفته اند.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش روحانیان، مداحان و هیئات مذهبی در تبیین درست واقعه عاشورا و ترویج فرهنگ حسینی در جامعه، خاطرنشان کرد: متأسفانه شبهاتی در سطح جامعه وجود دارد که گفته می شود واقعه عاشورا و کربلا جنگ بین اعراب بوده در حالی که می بایست این حماسه بزرگ برای جوانان تبیین و شفاف سازی شود تا این گونه شبهات آنها را گمراه نکند.

 

حجت الاسلام خادمی همچنین با تأکید بر دور کردن مراسم های عزاداری امام حسین(ع) از شبهات و آسیب ها، افزود: باید عزاداری های محرم از سوی متولیان هیئات ساماندهی و مدیریت شود تا خدای ناکرده به سوی آسیب ها و موارد ناشایست حرکت نکنند.

 

به گفته وی برپایی خیمه ها و چادرها در سطح شهر و مقتل خوانی های ناصحیح از سوی برخی مداحان از جمله آفات و آسیب های عزاداری ماه محرم هستند که لازم است این موارد از سوی روحانیان به افراد تذکر داده شده و آموزش های لازم برای رفع آنها صورت گیرد.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی اظهار کرد: اگر مطلب و یا سخنی از سوی مداح مجلس بدون مستند گفته می شود، روحانی مبلغ می بایست با رعایت اخلاق و آداب لازم، موضوع را به او تذکر داده و مانع از ترویج سخنان بیهوده و مطالب نادرست درباره قیام عاشورا شود.

 

حجت الاسلام خادمی تصریح کرد: روحانیان نیز در سخنرانی های خود باید موضوعاتی نظیر ولایت، امر به معروف و نهی از منکر، سبک زندگی اسلامی و مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد را به صورت ویژه مطرح کرده و در سایر اوقات هم با بهره گیری از فرصت تبلیغی ماه محرم اقدام به برگزاری دوره های روخوانی و روان خوانی قرآن کریم و گفتمان های دینی با محور قیام عاشورا و مکتب حسینی کنند.

 

وی با بیان اینکه ماه محرم فرصت ذی قیمتی برای بیان رشادت های امام حسین(ع) و احیای بیش از پیش فرایض الهی امر به معروف و نهی از منکر در بین نسل جوان است، افزود: همچنین با توجه به اینکه خراسان شمالی یکی از استان های در معرض آسیب مواد مخدر است باید روحانیان در منابر خود موضوع خطرات و آسیب های مواد مخدر را نیز به صورت ویژه مطرح کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در خاتمه در مورد رسالت مداحان در دوره فعلی نیز خاطرنشان کرد: استفاده شایسته از عواطف پاک مردم و جهت دادن به آنها در مسیر پاکی وتهذیب و تقوا، تعمیق محبت و عشق درونی به انسان های اسوه و پاک، روشنگری افکار جامعه و هدایت‏ به ارزش ها و خوبی ها و تقویت ایمان مردم، حفظ و اشاعه فرهنگ شهادت از طریق یاد شهدای کربلا و شهدای انقلاب و جنگ و طرح معارف اسلام و انقلاب و خط امام و رهبری و مسؤولیت های ‏اجتماعی از جمله وظایف مداحان در مناسبت های مختلف مذهبی از جمله مراسم های ماه محرم محسوب می شوند.

 

گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی همزمان با ماه محرم برنامه‌ها و مراسمات عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در هزار و 68 هیأت مذهبی و 969 باب مسجد با همکاری بیش از 900 روحانی مبلغ و 800 مداح اهل بیت(ع) در حال برگزاری است./9314/302/ب1

ارسال نظرات