۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۹۵۴۳۳

گاردین روابط میان انگلیس و عربستان را پرتنش خواند

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه انگلیسی با اشاره به روابط کنونی انگلیس و عربستان سعودی نوشت روابط بین این دو کشور همواره با تنش‎های فزاینده‌ای همراه بوده است.
عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای با عنوان «روابط بحرانی انگلیس با عربستان سعودی شاهد تنشی فزاینده است»، خاطرنشان کرد روابط بین این دو کشور «همواره شاهد بحران‌هایی بوده است ولی انگلیس میان ارزش‌های دموکراتیک و منافع اقتصادی خود توازن ایجاد می‌کند».

 

گاردین نوشت: روابط بین دو کشور براساس مشارکت اقتصادی از جمله فروش سلاح و روابط امنیتی سری است که دو طرف آن را به‌ویژه در برهه‌هایی که روابط وارد تنش می‌شود، مهم ارزیابی می‌کنند.

 

این روزنامه خاطرنشان کرد: بحران کنونی بین دو کشور پیامد پرونده بازداشت و محاکمه «کارل اندره» یکی از شهروندان سالخورده انگلیسی به‌جرم داشتن مشروبات الکلی خانگی است که به‌دلیل این جرم، حکم تازیانه برای وی صادر شده است.

 

روابط میان لندن و ریاض بسیار اهمیت دارد؛ زیرا عربستان سعودی بزرگترین بازار صادرات تسلیحات انگلیسی شناخته می‌شود و این دولت‌های طی پنج سال گذشته قراردادهایی به‌ارزش 4 میلیارد پوند امضا کرده‌اند.

 

به‌نوشته گاردین، این دو کشور در حدود 200 پروژه اقتصادی که ارزش کلی آن حدود 17 میلیارد و 5 میلیون دلار تخمین زده می‌شود، مشارکت دارند و بیش از 20هزار تبعه انگلیسی در عربستان زندگی و کار می‌کنند.

 

این روزنامه در ادامه نوشت: روابط بین دو کشور برخی برهه‌ها شاهد رسوایی‌هایی است که در رسانه‌ها نیز مطرح می‌شوند مانند رسوایی فیلم «مرگ شاهزاده» که سال 1980 اعدام شاهزاده خانم سعودی و معشوقه وی به‌اتهام روابط نامشروع را بررسی کرده بود؛ در پی این بحران، ریاض سفیر انگلیسی را اخراج و تحریم‌های اقتصادی بر لندن اعمال کرد.

 

گاردین به رسوایی قرارداد «الیمامه» در سال 2006 نیز اشاره کرده است که در پی این بحران، ریاض لندن را تهدید کرده بود در صورتی که به تحقیقات درباره اتهام‌های فساد و رشوه‌گیری مقامات سعودی و انگلیسی در قراردادهای تسلیحاتی انگلیسی ادامه دهد، روابط اقتصادی خود را با آن قطع خواهد کرد.

 

روزنامه گاردین نوشت: روابط امنیتی میان دو کشور بسیار اهمیت دارد و همواره در هر بحرانی تکرار می‎شود همچنان که در حال حاضر شاهد هستیم؛ زیرا دولت انگلستان هیچ کوتاهی‌ای در ایجاد توازن میان ارزش‌های دموکراتیک خود که مبتنی بر حقوق بشر و منافع اقتصادی‌اش است، نمی‎‌بیند./982/ب101/د

ارسال نظرات