۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۹۵۲۲۸
در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد؛

سمینار تخصصی جامعه شناسی دین

خبرگزاری رسا ـ سمینار تخصصی جامعه شناسی دین با دو موضوع معنویت گرایی در دوران معاصر و جامعه شناسی تشیع با حضور پرفسورعبدالعزیز ساشادینا، استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون ویرجینیا آمریکا در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
جامعه شناسي دين از ديدگاه دورکيم و ابن سينا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سمینار تخصصی جامعه شناسی دین با دو موضوع معنویت گرایی در دوران معاصر و جامعه شناسی تشیع امروز 22 مهر ماه با حضور پرفسورعبدالعزیز ساشادینا، استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون ویرجینیا آمریکا، دکتر علی یوسفی، دانشیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی و دکتر سارا شریعتی، استاد یار جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درمحل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.

 

دکتر علی یوسفی، دانشیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی در این سمینار به بررسی چالش های به وجود آمده درباره دین ورزی رسمی و غیررسمی در ایران پرداخت و گفت: دین ورزی رسمی بدین معنا است که از طریق حکومت تبلیغ و ترویج می شود و در واقع نوع قرائت نهادهای رسمی ما از اسلام است.

 

وی ادامه داد: کسانی که دین ورزی رسمی را پذیرفته اند در سه بعد اعتقادی، مناسکی و تجربی قدم برداشته اند و نوع دین ورزی این افراد با کسانی که در عرصه دین ورزی غیر رسمی هستند، متفاوت است.

 

یوسفی با تأکید بر وجود حس معنویت گرایی در نسل جوان در دوران معاصر اظهار داشت: در حال حاضر جوانان و افراد تحصیلکرده در طلب معنویت هستند اما به دنبال آن در فضایی غیر رسمی هستند و به همین دلیل پیام هایی دینی که حکومت ارایه می کند را این دسته نمی شنوند.

 

وی با بیان این که این افراد در جستجوی معنویت به دنبال مسیرهای جدید غیر رسمی هستند، افزود: در واقع عرفان های نوظهور و کاذب همان معنویت های غیر رسمی است که در حال رواج است.

 

برداشت های نادرست ازآمیخته شدن دین و سیاست

وی در ادامه با طرح این پرسش که دین گریزی و دین ستیزی چگونه می تواند از دل تفاوت های معنویت خواهی بیرون آید؟ گفت: حدی از دین گریزی در جامعه وجود دارد و این موضوع به این امر باز می گردد که امر سیاسی و دینی توأم با اطاعت سیاسی و مذهبی می شود و سیاست امری سیال است که در دوران های مختلف با تغیرها متفاوت می شود و از طرفی دین امری ثابت و بدون تغییر است و وقتی یک امر مقدس با یک امر متغیر مخلوط می شود بعضی از افراد را در چالش قرار می دهد.

 

وی با بیان این که عمده ترین دلیل دین گریزی همین چالشی است که به دلیل آمیخته شدن سیاست و دین ایجاد می شود، بیان داشت: در این شرایط باور دینی با چالش های عقیدتی مواجه می شود و گاه به دلیل راه فرار دینداران سنتی هم به راه و روش هایی روی می آورند که سیاست در آن نباشد.

 

یوسفی تصریح کرد: و این درحالی است که معنویت گرایی مدرن و سیال است و همین امر هم می تواند یکی از دلایل دین گریزی باشد چرا که دیندار سنتی در جستجو و یافتن مسیری است که از محدودیت هایش کاسته شود و تنوع را بیشتر تجربه کند./934/202/ب3

ارسال نظرات