۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۲۹۵۰۶۱
در حسینه هنر تهران؛

مستند «این حکایت محرمانه نیست» به نمایش درآمد

خبرگزاری رسا ـ مستند «این حکایت محرمانه نیست» در رابطه با بازخوانی جنایات انگلیس در حسینه هنر تهران به نمایش درآمد.
استعمار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مستند «این حکایت محرمانه نیست» در رابطه با بازخوانی جنایات انگلیس در حسینه هنر تهران سه شنبه 21 مهر ماه به نمایش درآمد.

 

جعفر عظیم زاده محقق و پژوهشگر تاریخ با بررسی دخالت های انگلیس در وقایع سیاسی و اجتماعی ایران گفت: دست پنهان انگلیس در رابطه با دخالت مسائل سیاسی و اجتماعی ایران قابل کتمان نیست، با کشف منابع نفتی در قرن 20 قدرت های جهانی به فکر استعمار این کشور افتادند و رقابت های بین آنها به وجود آمد.

 

محقق و پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه در تاریخ معاصر شاهد هستیم که قدرت استعماری انگلستان و روسیه منافع ملی استقلال ما را خدشه دار کردند، اظهار داشت: قرارد سال1907 میلادی منجر به تقسیم ایران شد و در شهریور سال 1320 روسیه بنا به خواسته پتر کبیر مبنی بر دستیابی به آب های آزاد ایران را اشغال کرد.

 

وی با اشاره به اینکه انگلستان با مداخله در مسائل اجتماعی سیاسی ایران به اختلافات در این کشور دامن زند، تصریح کرد: با وجود اینکه این جنایت بسیار مشهود است زیاد به آن پرداخته نشده است و مستند این حکایت محرمانه نیست از جمله فیلم های است که به این جریانات می پردازد.

 

عظیم زاده با بیان اینکه با وجود اینکه ایران در جنگ جهانی خود را بی طرف اعلام کرد اما با تهاجم اشغالگران روبه رو شد، بیان کرد: منافع این کشورها ایجاب کرد که در آن دوره زمانی ایران را به اشغال خود در آوردند در حالی این موضوع مهجور و مغفور واقع شده است و کم تر به این مسأله پرداخته شده است.

 

در ادامه این نشست روح الله رحیمی کارگردان مستند این روایت محرمانه نیست، گفت: ایده اولیه این از تایخ شفاهی در رابطه با ناامنی آن زمان توسط مادربزرگم که از مادرش شنیده بود گرفته شد، اینکه مسأله فقر و قحطی منجر به نامنی شده بود تا حدی که مردم مجبور بودند که دخترهای خود را در خانه حبس کنند.

 

کارگردان مستند این روایت محرمانه نیست با اشاره به مشکلاتی که در زمان ساخت این مستند داشته است، اظهار داشت: قرار بود مستند به گونه ای روایت شود که فرمهای آن برای مخاطب باشد اما بسیاری از سازمان ها و نهادی که اسنادی از آن زمان داشتند این اسناد را در اختیار ما قرار ندادند.

 

وی در ادامه در رابطه با اینکه در آینده باز هم موضوعات تاریخی را برای ساخت فیلم انتخاب می کند، خاطرنشان کرد: حوزه تاریخ شیرین و علاقه مند به این حوزه هستم، تاریخ مستند به شیوه پرتره کم تر توجه شده است و صرفا روایت های تاریخی بیان شده است و کم تر سراغ شخصیت ها می رویم، به عنوان مثال در رابطه با زندگی شهید رجایی و باهنر مستند پرتره از زندگی آنها کم تر کار شده است.

 

گفتنی است که مستند « این روایت محرمانه نیست» در رابطه با بازخوانی جنایات انگلیس به کارگردانی و تهیه کنندگی روح الله رحیمی به حوادث قحطی در ایران در سال های حضور استعمار در این کشور می پردازد./818/202/ب3

ارسال نظرات