۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۲۹۴۳۱۵
نویسنده حوزه اجتماعی:

تخیل، اساس ذهن کودک است

خبرگزاری رسا ـ روزنامه نگار اجتماعی گفت: قوه تخیل اولین و مهم ترین موضوعی است که باید در کودکان مورد توجه قرار بگیرد و بارور شود.
فريدون عموزاده خليلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریدون عموزاده خلیلی روزنامه‌ نگار، غروب شنبه 18 مهر و در حاشیه نشست آینده، کودک و کتاب، در مرکز کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان، گفت: باید قبل از هر موضوعی مسأله کودکی را مورد واکاوی قرار دهیم، باید ببینیم که آیا کودکی همان بازه زمانی است که یک کودک در آن قرار دارد و یا می توان آن را به دوره های دیگر نیز تعمیم داد.

وی افزود: ذکر این نکته در خصوص بررسی جریان کودکی الزامی است که باید ببینیم نظریه ای که کودکی را در حال از بین رفتن می داند تا چه حد صادق است.

عموزاده خلیلی در خصوص اهمیت کتاب، بیان داشت: نظریه های مختلفی امروز در جوامع فکری حاکم شده است که حتی کتاب را نیز در حال انقراض می داند و انواع جدیدی از کتب دیجیتالی را جایگزین کتاب معرفی می کند.

روزنامه گار اجتماعی تاکید کرد: وقتی در مورد کودک و کودکی صحبت می کنیم باید ببینیم که منظور ما چیست، زیرا گاهی مفهوم کودکی می تواند در بزرگسالان نیز وجود داشته باشد، اما در خصوص کودک و شرایط زندگی او حرف و سخن بسیار است.

وی با انتقاد از وضعیت تحصیلی حدود 4 میلیون کودک در کشور، تصریح کرد: از حدود 13 میلیون دانش آموز در کشور متاسفانه 4 میلیون نفر نمی توانند تا پایان دیپلم هم پیش بروند که این مورد بسیار آسیب زننده است.

عموزاده خلیلی در خصوص موضوع تخیل، بیان داشت: تخیل یکی از مهم ترین محورهای شکل دهنده ذهن کودک است، از این جهت باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا قدرت تخیل از کودک سلب نشود.

نویسنده حوزه اجتماعی در خصوص کتاب نیز، گفت: کتاب هم زاده تخیل است و اگر تخیل از فرد گرفته شود هرگز نمی تواند یک اثر را تالیف کند.

وی شیوع کلیشه در جامعه را خطری بزرگ خواند و تاکید کرد: متاسفانه امروز در جامعه ما این کلیشه ها هستند که خط فکری افراد را جهت دهی می کنند، در شبکه هایی همچون اینستاگرام اگر کلیشه ای ایجاد شود قطعا پیروانی پیدا می شوند که همان مدل را ادامه می دهند.

عموزاده خلیلی در پایان، بیان داشت: باید تمام ابزارها در جهتی خرج شوند که قدرت تخیل از کودک گرفته نشود، حتی اگر شبکه های اجتماعی و ابزار ارتباطی همچون تبلت و موبایل نیز می تواند به تخیل کودک کمک کند باید در دسترس وی قرار بگیرد./817/202/ب3

ارسال نظرات