۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۳۱۲
کارشناسان حوزه کودک بررسی کردند؛

عوامل تاثیر گذار بر آینده کودکان و کتاب

خبرگزاری رسا ـ عواملی که در آینده نزدیک ممکن است جریان کتاب‌خوانی و خط فکری کودکان را مورد هجوم قرار دهد توسط کارشناسان مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
نشست عصر پسا ديجيتال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست آینده، کودکی و کتاب، غروب شنبه 18 مهر با حضور فریدون عموزاده خلیلی روزنامه‌ نگار، علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده و علیرضا کرمانی مولف کتب جامعه شناختی، در مرکز کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

صنعت چاپ، جهان کودکی را دگرگون کرد

در ابتدای این مراسم علیرضا کرمانی با اشاره به عوامل موثر بر ایجاد تغییر در جریان کودکی، گفت: یکی از عواملی که توانست به‌‌شکل گسترده فضای فکری کودکان و حتی زندگی آنان را تغییر دهد ظهور پدیده چاپ بود.

وی افزود: با ورود کتاب از طریق چاپ به منازل یک جریان رو به رشد در زمینه ادبیات کودک به‌ وجود آمد و این فضا را دگرگون کرد.

فقر، ضربه مهلک بر پیکره کودکی است

در بخش دیگری از این نشست، علی اصغر سیدآبادی با بیان مطلبی در خصوص تاثیر بی عدالتی اجتماعی بر جریان کودکی، گفت: وقتی که در یک جامعه فقر گسترده شد و بی عدالتی در آن جامعه رشد کرد، قطعا جریان کودکی از اولین اجتماعاتی است که ضربه می‌خورد و این اتفاق به‌شدت خط فکری کودکی را رو به ضعف می‌برد.

وی افزود: یکی دیگر از عواملی که می‎‌تواند جریان فکری کودکان را دست‌خوش تغییر قرار دهد، رسانه است،رسانه‌ها با قدرتی که دارند حتی توانسته‌اند در برخی موارد اقتدار را نیز از والدین بگیرند و حتی بر طوایف و زنجیره‌های خانوادگی نیز تاثیر بگذارند.

اولویت زندگی کودک باید تخیل باشد

در قسمت انتهایی این نشست، فریدون عموزاده خلیلی، بیان داشت: ما نباید در مقابل ابزارهایی مانند گوشی همراه و یا تبلت یک گارد مدافعانه بگیریم، زیرا اگر این ابزار و یا سایر وسایل امروز بتوانند قدرت تخیل را در کودکان زنده نگه دارند، بسیار مفید نیز خواهند بود.

وی افزود: تخیل می‌تواند در زمینه‌های علمی، هنری و یا شغلی نیز بروز کند، اما یکی از گزاره‌های که در آن قوه تخیل کاملا دخیل است، تالیف کتاب می‌باشد، زیرا در تالیف کتاب است که یک قدرت بالای تخیلی به کمک تفکر می‌آید و یک اثر خلق می‌شود.

گفتنی است در بخش دیگری از این نشست، جلسه پرسش و پاسخ بین مربیان کانون و کارشناسان برگزار شد.

در پایان ذکر این نکته الزامی است که، جای بسی تامل است که در هفته کودک و در برنامه‌هایی که کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان در نظر گرفته است، به‌جز موارد معدودی که به چشم خبرنگار خبرگزاری رسا خورده است، هیچ برنامه مستقلی به تاثیر اسلام و نگاه رحمانی بر زندگی و جریان کودکی نپرداخته است./856/202/ب3

ارسال نظرات