۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۱
کد خبر: ۲۹۳۴۳۲
منتقد ادبیات داستانی:

پرداختن به موضوعات انقلابی بسیار مشکل است

خبرگزاری رسا ـ فعال حوزه ادبیات با اشاره به رمان زمستان و چله‌ها، گفت: تاریخ روایت مستندی است که براساس حوادث عینی و بیرونی تعریف می شود و در آن روایت پردازی به چشم می‌خورد.
محمدرضا گودرزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا گودرزی منتقد برجسته ادبیات کشور شامگاه سه‌شنبه 14 مهر در حاشیه نقد و بررسی کتاب «زمستان و چله‌ها» در فرهنگسرای گلستان، گفت: رمان تاریخی شکلی از روایت داستانی است که هدف آن بازسازی تاریخ به طور تخیلی است، «زمستان و چله ها» نه تاریخ است و نه داستان تاریخی، چیزی بین این دو مفهوم است.

وی با اشاره به نظر ارسطو در «بوطیقا» افزود: این فیلسوف تاریخ و ادبیات را با هم مقایسه کرده و ادبیات را فلسفی‌تر از تاریخ دانسته است، در ادبیات مسائل به طور کلی مطرح شده و درمورد تمام افراد صدق می کند، برای مثال حسادت، عشق و مفاهیمی از این دست.

نویسنده کتاب «نعش کش» بیان داشت: ویژگی مثبت فهرمان «زمستان و چله ها» این است که حمید دانش آموزی درسخوان و باهوش نیست و تنها به دلیل علاقه اش به پدربزرگ که در واقعه 19 دی سال 56 حضور داشته است به تاریخ علاقه نشان می دهد؛ اما نویسنده در این داستان می توانست از طنز و آیرونی بیشتری بهره ببرد.

گودرزی با اشاره به چهلم شهدایی که منجر به سرنگونی حکومت شاه شد، گفت: نویسنده کار سخت و حساسی را انتخاب کرده است که عنوان اثر هم اشاره به آن دارد، اما اطلاعات داستانی دیر به مخاطب داده می شود و این مسأله توجیه داستانی ندارد.

 

گفتنی است که کتاب زمستان و چله‌ها از جمله طرح‌های دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری است که با مشارکت نویسندگان فعال و نام‌آشنا در این حوزه است که  به‌منظور آشنایی گروه سنی نوجوانان با مهم ترین وقایع به رشته تحریر درآمده است./856/202/ب3

ارسال نظرات