۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۹۲۵۰۷
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

ریشه‌های غیبت و روش‌های درمان آن

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه غیبت از گناهانی است که مانند آتش حسنات و سرمایه‌های معنوی انسان را می‌سوزاند، گفت: امروز جامعه ما در گناهانی غوطه‌ور است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
گناه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مریم حاج عبد الباقی بعدازظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با بیان اینکه غیبت ریشه‌های مختلفی دارد، افزود: حسد، کینه‌توزی، عصبانیت و شوخی از مهم‌ترین ریشه‌های گسترش غیبت در جامعه هستند.
 
وی تصریح کرد: حسد آفت ایمان است و انسان زمانی که نسبت به‌جایگاه کسی حسادت کرد به‌جای اینکه سعی و تلاش کند تا از او خوبی‌ها و کمال را یاد بگیرد سعی می‌کند فرد را تخریب کرده و او را در مقابل دیگران تحقیر کند تا خوبی‌های فرد دیده نشود.
 
 استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حسد را با تعریف کردن از خوب‌های دیگران می‌توان از بین برد، گفت: برای اینکه اثرات حسد در زندگی ما از بین برود باید از شخصی که غیبت او را کرده و نسبت به او حسادت کرده‌ایم طلب حلالیت کرده و از او عذرخواهی کنیم یا اینکه در نمازهای خود برای او دعا کرده و از طرف او کارهای خیر انجام دهیم.
 
 
خانم حاج عبد الباقی با اشاره به اینکه انسان در هنگام عصبانیت هم ممکن است از دیگران بدگویی کند، ادامه داد: به خاطر اینکه بعدها پشیمانی نصیب ما نشود باید در هنگام عصبانیت از انجام هر کار و هر حرفی خودداری کنیم.
 
وی با بیان اینکه کینه‌توزی از دیگر ریشه‌های غیبت است، اظهار کرد: کینه‌توزی یک بیماری قلبی در انسان است و باید درمان شود وگرنه در درازمدت همین بیماری تمام اعمال انسان را نابود کرده و زمینه   سقوط انسان را به جهنم فراهم می‌کند.
 
استاد حوزه علمیه ادامه داد: یکی دیگر از دلایل غیبت شوخی است زیرا عده‌ای برای اینکه بخندند و دیگران را بخندانند سعی می‌کنند به دیگری تهمت‌زده، او را تحقیر کنند و از او غیبت کنند تا بتوانند در جمع محبوب دیگران واقع شوند.
 
خانم حاج عبد الباقی با اشاره به اینکه انسان ذاتاً تحقیر دیگران را دوست ندارد، یادآور شد: کسی که دیگران را تحقیر می‌کند دارای یک عقده و بیماری است و باید این بیماری را با چله‌گیری و توبه از گناهان در قلب خود درمان کند و الا این بیماری در درازمدت همان‌طور که آتش هیزم را می‌سوزاند اعمال نیک انسان را تباه کرده و موجب شقاوت قلب در انسان می‌شود./968/پ202/ی
ارسال نظرات