۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۹۱۵۳۱
استاد حوزه علمیه قزوین:

انتقال امام هادی به مدینه در جهت تحقق اهداف بنی عباس اتفاق افتاد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به علت انتقال امام هادی(ع) از مدینه با سامرا، گفت: چون عمق رابطه امام معصوم(ع) با شیعه سبب کاهش اعمال قدرت و نفوذ حکومت بنی عباس می‌شد، آن‌ها امام هادی(ع) را از مدینه که یک مرکز دینی به شمار می‌آمد به منطقه نظامی سامرا منتقل کردند تا فاصله بین امت و ا مام قطع شود و به واسطه آن حکومت به اهدافش دست یابد.
امام هادي(ع) ميلاد امام هادي

حجت‌الاسلام رسول شعبانی، استاد حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به شاخصه‌های شخصیتی امام هادی(ع)، گفت: امام هادی(ع) در زمان و موقعیت خاصی قرار داشتند، حاکمان بنی عباس شرایط بسیار خفقان آوری را فراهم آورده بودند و امامان معصوم(ع) را به شدت تحت نظر گرفته بودند.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: با توجه به روایاتی از پیامبر اکرم(ص) امام دوازدهم از نسل امام هادی و عسکری(ع) به دنیا خواهد آمد و ظلم را از بین خواهد برد، بنابراین حاکمان بنی عباس با فراهم آوردن شرایط سخت، ارتباط امام هادی(ع) را با شیعه به حداقل کاهش داده بودند.

 

وی سپس با بیان راه‌های ارتباط امام هادی(ع) با شیعه عنوان کرد: با وجود شرایط سخت، امام هادی(ع) از راه وکالت و افراد خاصی با شیعه در ارتباط بود و وظیفه امامت و ترویج و نشر احکام الهی را حتی با زبان دعا و زیارت‌هایی همچون جامعه کبیره که یک دوره امام شناسی است انجام می‌داد.

 

حجت‌الاسلام شعبانی به علت کم بودن شاگردان امام هادی(ع) نسبت به دیگر ائمه(ع) اشاره کرد و افزود: به علت موقعیت و شرایط دشواری که  در زمان امامت امام هادی(ع) وجود داشت و ایشان ارتباط مستقیمی با شیعیان نداشت، نسبت به سایر ائمه(ع) شاگردان کمتری داشت و با همین شاگردان نیز از راه نامه‌نگاری در ارتباط بود.

 

وی درباره علت انتقال امام هادی(ع) از مدینه به سامرا ابراز داشت: از آنجایی که به طور معمول مدینه از زمان پیامبر اکرم(ص) مرکز دینی بود و در آن‌جا آزادی بیشتری برای ترویج و نشر پیام دین و ارتباط با مردم وجود داشت و چون این آزادی حکومت را به خطر می‌انداخت، بنی عباس امام هادی(ع) به سامرا که یک منطقه نظامی بود منتقل کردند تا در آن‌جا ایشان را زیر نظر داشته باشند.

 

این کارشناس دینی با بیان این‌که کاهش رابطه امام(ع) با شیعه در راستای اهداف حکومت بنی عباس قرار داشت، عنوان کرد: چون عمق رابطه امام معصوم(ع) با شیعه سبب کاهش اعمال قدرت و نفوذ حکومت بنی عباس می‌شد، آن‌ها امام هادی(ع) را به منطقه نظامی سامرا منتقل کردند تا فاصله بین امت و امام قطع شود و بواسطه آن حکومت به اهدافش دست یابد.

 

وی با اشاره به این‌که لقب‌های امامان معصوم(ع) از طرف خداوند انتخاب شده است، بیان کرد: هر یک از لقب‌هایی که برای امامان معصوم(ع) وجود دارد، از سوی خداوند متعال انتخاب شده و یک انتخاب عمومی و شخصی نیست و هر کدام دارای جهتی است.

 

حجت‌الاسلام شعبانی در پایان در بیان علت «هادی» نامیدن امام دهم(ع) گفت: تمام امامان ما نقش هدایتگری را به عهده داشته‌اند، اما شاید چون امام دهم(ع) با وجود شرایط بسیار سخت توانست مانند چراغی روشن باشد و گمراهان را با روش‌های گوناگون هدایت کند، لقب «هادی» به ایشان اختصاص یافت./955/302/ب2

ارسال نظرات