۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۲۹۱۴۴۰
مدیر مؤسسه آیت فضل:

دوران امام دهم از حساس‌ترین دوره‌های حیات شیعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بنی فضل با اشاره به مدت امامت امام هادی(ع) گفت: مدّت امامت ایشان ۳۳ سال طول کشید که ۱۳ سال در مدینه و ۲۰ سال در سامراء گذشت، روزگار امام دهم (ع) از حساس‌ترین دوران های حیات شیعه است ویژگی این دوران، ستم جانکاه و استبداد کامل دستگاه خلافت است.
حجت الاسلام حميد بني فضل

حجت الاسلام بنی فضل مدیر مؤسسه آیت فضل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: حضرت امام هادی (ع) پس از شهادت پدر بزرگوراشان در سال 220 ه.ق منصب امامت را بر عهده گرفت و در آن زمان، هشت ساله بود.


وی با اشاره به مدت امامت امام هادی(ع) ابراز داشت: مدّت امامت ایشان 33 سال طول کشید که 13 سال در مدینه و 20 سال در سامراء گذشت، روزگار امام دهم (ع) از حساس‌ترین دوران های حیات شیعه است ویژگی این دوران، ستم جانکاه و استبداد کامل دستگاه خلافت است.


این استاد حوزه با تشریح اوضاع امامت امام هادی(ع)، اذعان داشت: متوکل خلیفه‌ای عباسی بود که دوران خلافتش همزمان با امامت امام دهم(ع) بود، متوکل از خودکامه‌ترین خلفای عباسی است و دشمنی و کینه ویژه‌ای با خاندان پیامبر (ص) داشت.


وی ادامه داد: در زمان متوکل شیعیان به سختی زندگی می کردند و بی‌حرمتی‌ها و ستم‌های فراوانی به شیعیان می‌شد، متوکل آشکارا به ساحت مقدّس علی (ع) اهانت کرد و حرم شریف امام حسین (ع) را ویران ساخت و امام هادی (ع) را به سختی زیر نظر داشت و به هر بهانه‌ای ایشان را احضار می‌کرد و آزار می‌داد.


مدیر مؤسسه آیت فضل افزود: متوکل مردم مدینه و مکه را از معاشرت با علویان منع کرد، اگر کسی‌ کمکی به شیعیان می نمود، به سختی عقوبت می‌شد، وضعیت مالی شیعیان بسیار بد بود به گونه‌ای که روایت شده زنان علوی برای نماز گزاردن به حد کفاف چادر نداشتند و گاهی یک چادر را میان خود می‌گرداندند و به نوبت نماز می‌گزاردند.


وی تصریح کرد: هر چند امام هادی (ع) در این ایام به گونه پیوسته در زندان نبود، حکومت به سختی از ایشان مراقبت می‌کرد و رفتار آن حضرت را به صورتی دقیق زیر نظر داشت، مأموران حکومتی بارها به ناگاه خانه امام (ع) را می‌جستند تا شاید بهانه‌ای برای آزار ایشان پیدا بکنند.


حجت الاسلام بنی فضل، تصریح کرد: حکومت عباسی از این طریق می‌خواست بر شخصیت امام (ع) آسیب بزند و ایشان را از چشم مردم بیندازد و با آزار یاران و شیعیان امام (ع) مکتب تشیع را از پیشرفت باز دارد.


وی ابراز داشت: نشر معارف دینی و دفاع از حقانیت شیعه در آن زمان، تدبیر خردمندانه طلب می‌کرد، امام هادی (ع) برای دست یافتن به این هدف، فعّالیت‌های فراوانی را انجام داد، امام نیازهای فکری و معیشتی پیروان خود را بر‌آورده می کرد و معارف حقّ تشیع را به آنها می‌آموخت و بنیه دینی‌شان را توانمند می‌ساخت./854/302/ب3

ارسال نظرات