۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۲۹۱۳۹۹
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

حج تجربه عملی معرفت است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت فریضه حج، گفت: زائر بیت الله الحرام هر قدمش باید شناخت و کسب معرفت باشد.
بلخاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن بلخاری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران غروب دوشنبه ششم مهر ماه در حاشیه همایش پژوهشی نمایش و جلوه‌های آیینی و نمادین مناسک حج ابراهیمی که در حوزه هنری برگزار شد، گفت: ما در رابطه با مراسم حج آثار بسیار متعددی داریم و در این زمینه با فقر مطالعاتی روبرو نیستیم.

 

وی افزود: رمی، وقوف، مشعر، عرفات، قربانی و طواف هر کدام به چیزی اشاره دارد، اشاره به امری مکروم و معقول که در فسلسفه هنر، ادب و عرفان به آن نماد گفته می‌شود.


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در خصوص آثار تالیف شده در ارتباط با حج، بیان داشت: آثار بسیاری در ارتباط با حج به رشته تحریر در آمده است که وجوه مختلف حج ابراهیمی را نشان دهد.

 

بلخاری در خصوص کارکرد نور در دین، بیان داشت: در هنر اسلامی به هاله نور، شمع و شمسه از نماد‌های اصلی است، در مسیحیت نیز نمادهایی مثل خورشید برای بیان نور خدا استفاده شده است.

 

وی اظهار داشت: نور در اصل و در نماد شناسی ادیان به تقدس می‌رسد، گاهی نور در مسیحیت همان حضرت عیسی(ع) و گاهی نیز در اسلام نور نماد پیامبر(ص) می‌شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان با اشاره به ارسطو، بیان داشت: ارسطو معتقد است که در نمایش، شناخت وجود دارد، در خصوص حج نیز که نوعی نمایش بندگی است این‌طور می‎‌شود نگاه کرد که یک شناخت باعث حرکت به‌سوی تعالی و طواف شده است.

 

گفتنی است همایش "نمایش و جلوه‌های آیینی و نمادین مناسک حج ابراهیمی" روز گذشته؛ 6مهرماه؛ به دبیری دکتر رحمت امینی در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری به کار خود پایان داد./856/202/ب3

ارسال نظرات