۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۲۹۱۱۴۳
استاد دانشگاه:

حج بزرگترین آیین نمایشی دنیا است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه با بیان این‌که حج یکی از بزرگترین آیین‌های نمایشی دنیاست، گفت: فلسفه حج، حاکمیت خدا بر روی زمین است و انسان را می‌تواند از زرق و برق دنیا دور کند.
علي اصغر فهيمي فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اصغر فهیمی‌فرعضو هیت علمی دانشگاه پیام نور غروب شنبه 5 مهر‌ماه در همایش پژوهشی نمایش و جلوه‌های آیینی و نمادین مناسک حج ابراهیمی که در حوزه هنری برگزار شد گفت: منشا بسیاری از نمایش ها به حج باز می‌گردد و حج یکی از بزرگترین آیین‌های نمایشی دنیاست.

 

عضو هیت علمی دانشگاه پیام نور تهران با اشاره به این مطلب که مفهوم دین مجموعه‌ای از گزاره‌های هستی شناسی و اخلاقی است افزود: هر دین جامع و کامل، برنامه‌ای برای دنیا و آخرت دارد و سوالات بنیادی چون هستی چیست، انسان چیست و نسبت انسان به هستی چه چیزی می‌باشد و دین چگونه می‌تواند دربردارنده مفاهیمی چون کلام ، فقه و اخلاق باشد.

 

کارشناس هنری با اشاره به اخلاق در دین تاکید کرد: اخلاق به منزله مجموعه‌ای از هنجارهاست که انسان به عنوان یک نظام ارزشی آن را باید انجام بدهد و دین که منشا ذات خداست صورت بیرونی و درونی آن در حج متبلور گشته است و خداوند مسلمانان را برای انجام آیین‌های مذهبی و دینی هدایت و رهبری می‌کند.

 

استاد دانشگاه پیام نور تهران در خصوص تلاقی دین و هنر، ابراز داشت: آیین‌ها، یکی از نقاط اتصال دین و هنر است که دارای یک نظم منطقی و هنری است همچون نماز جماعت، که هارمونی، بافت، توازن و ریتم در آن دیده می‌شود که همه عناصر زیبایی‌شناسی در آن رعایت شده است.

 

دکتر علی اصغر فهیمی‌فر با اشاره به مناسک حج، بیان داشت:حج از اساس متعلق به دین بوده است و ابداع خداوند سبحان تعالی می‌باشد که ناب‌ترین صورت اعتقادی مسلمانان  در آن هویدا می‌گردد و نیروی سهمگین و بزرگی است که اگر به خوبی مدیریت و رهبری شود منشا تمامی ظلمها از زمین برچیده می‌شود.

 

وی در بخش پایانی مطالبش، اضافه کرد: سفر حج مسیر طولانی همراه با درک شناخت را برای حجاج مدون کرده است که همانا به مسلخ بردن علایق و آرزوهاست و همه این تحولات روحی متضمن سیرالی‌الله است و زائر بیت الله الحرام از لحظه نیت خود وانجام اعمال مناسک حج در حال عبودیت باری تعالی می‌باشد./856/203/ب3

ارسال نظرات