۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۲۹۱۱۴۲
عضو کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد؛

ضرورت پرداختن به جزئیات مناسک حج

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه با اشاره به موضوع حج، گفت: باید تمام جوانب حج از سوی افرادی که حج را مطالعه می‌کنند مورد بررسی قرار بگیرد.
محمد علي خبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد علی خبری عضو کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی، غروب یک‌شنبه 5 مهرماه در حوزه هنری، گفت: حج یکی از مهم‌ترین فروع دین اسلام بوده و خداوند در قرآن و روایات به بر پا کردن این فریضه الهی اهمیت بسیار قایل شده است و همانا این سنت الهی، از زمان آدم و حوا تا مسلمان امروز جز احکام اعتقادی و شرعی برای تمام ادیان بوده است.

 

مدرس دانشگاه افزود: در فلسفه وجودی حج معاد، هستی شناسی، برائت از مشرکین، مبارزه با هوای نفس قرار داشته و انسان مسلمان با قدم گذاشتن در مسیر الهی با سلوک عرفانی خود  قدم به قدم به سیر الی الله نزدیک می‌شود.

 

وی اظهار داشت: حج در مفهوم لغوی خود به معنای رستگار‌شدن، پیروز‌شدن و ماندگار‌شدن است و این همان پیمان و عهدیست که بین خداوند و بندگانش بسته شده و به هر طریقی مسلمانان، باید از عهده آن برآیند و به هیچ وجه از انسان‌های مستطیع ساقط نمی‌شود و اگر مسلمانی معذوریتی پیدا کند باید برای انجام احکام حج لازم است نایب بگیرد.

 

خبری با اشاره به آیین و مناسک حج تاکید کرد: نمایشی‌ترین آیین در اسلام حج است در آیین حج، فکری برتر از او همواره مومن را هدایت می‌کند و از گذشته، حال و آینده او آگاه است و در تک تک اعمال حج اهدافی حیاتی گنجانده شده که زمینه ساز سعادت بشری است.

 

دبیر کمیسیون شورای انقلاب فرهنگی ویژگی های شخصیتی مسلمان شرکت کننده در حج را تببین و اضافه کرد: بالغ بودن و عاقل بون شخص شرکت کننده در حج، آزادگی و حر بودن، داشتن استطاعت فیزیکی و مالی، وجوب حج به هیچ وجه مستلزم محتاج شدن و دست نیاز به سوی دیگران را بر نمی‌‌تابد.

 

این استاد دانشگاه با بیان آثار روحی و معنوی حج تصریح کرد: با انجام دادن فریضه حج آثار گناه در حاجی از بین رفته و حاجی چون طفل تازه متولد شده از مادر پاک و روحانی می‌گردد و تحولی عظیم در او نمایان می‌شود و اگر بتواند 4 ماه بر هوای نفس خود غلبه کند این موضوع در او ملکه شده و جلوی گناه را در او می ‌گیرد.

 

وی در پایان با اشاره به ساختار حج بیان داشت: ساختار آیین حج یک نظام است که همه اجزا آن به هم ربط و هر حادثه با نظم و توالی معین با یکدیگر پیوند دارند و هر واقعه پس از واقعه دیگر داستان را تکمیل می‌کند و حج ابراهیمی سعادت دنیوی و اخروی را برای بشر به همراه داشته است./856/203/ب3

ارسال نظرات