۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۲۹۰۵۲۹

گاردین از مقامات سعودی به عنوان عاملان فاجعه منا یاد کرد

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه انگلیسی با استناد اظهارات شاهدان حادثه ناگوار منا نوشت که مسبب این حادثه مسؤولان سعودی و پلیس عربستان هستند.
منا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه گاردین چاپ لندن با استناد به اظهارات حجاج در خصوص رفتارهای اهانت آمیز سعودی‌ها با زائران خانه خدا نوشت: شاهدان فاجعه صحرای منا، مسؤولان سعودی و پلیس عربستان را مسبّب وقوع این فاجعه می دانند.

 

در پی فاجعه روز پنج شنبه در صحرای منا و هنگام اجرای مراسم رمی جمرات برخی از زائران و شاهدان گفتند وجود نیروهای بی تجربه پلیس و نبود سازماندهی درست و مناسب در مراسم حج باعث شده است برگزاری مراسم حج امسال برای آنها بسیار دشوار شود.

 

گاردین نوشت: تلخ ترین حادثه مراسم حج در 25 سال گذشته، دیروز و در جریان برگزاری مراسم رمی جمرات در منا به وقوع پیوست. وقوع این فاجعه نگرانی ها جدی درباره امنیت زائران حج را مطرح کرده است. زائران و شاهدان می گویند تعداد زیاد زائران نمی تواند عامل وقوع این فاجعه باشد این فاجعه ناشی از برنامه ریزی ضعیف و ناکارآمد و بی کفایتی آن در انجام امور مربوط به حجاج است.

 

روزنامه گاردین افزود: خالد الفالح وزیر بهداشت عربستان در ابتدای وقوع فاجعه صحرای منا انگشت اتهام را به سوی قربانیان این فاجعه دراز کرد و آنها را مسؤول وقوع این فاجعه معرفی کرد. وی مدعی شد زائران غیرقابل کنترل بوده اند و از دستورات مسؤولان حاضر برای تردد در مسیر تبعیت نکرده اند اما شاهدان و زائران حاضر در محل این ادعای وزیر بهداشت عربستان را رد کردند.

 

احمد ابوبکر یک زائر 45 ساله اهل لیبی که به همراه مادرش از فاجعه روز گذشته در صحرای منا جان بدر برده اند گفت: جمعیت زیادی در مسیر حرکت به سوی محل رمی جمرات حاضر بود و مسؤولان عربستان همه مسیرهای ورودی به این محل و مسیرهای خروجی از آن را بسته بودند و تنها یک مسیر برای ورود و خروج به این نقطه باز بود.

 

وی ادامه داد: من در مسیر حرکت خود اجساد بسیاری از حجاج و زخمی شدگان و افرادی را که دچار خفگی شده بودند دیدم. نیروهای پلیس که در محل وقوع فاجعه حاضر بودند کاملا مشهود بود که بی تجربه هستند. چون این نیروها حتی مسیرها و اماکن اطراف این مسیر را هم بدرستی نمی شناختند. شمار دیگری از زائران هم صحبت های این زائر لیبیایی را تایید کردند.

 

وزارت کشور عربستان هم اعلام کرده است برای تامین امنیت زائران در منا حدود صد هزار نیروی پلیس را در محل و اطراف آن مستقر کرده بود تا هم امنیت حجاج را تامین کنند هم رفت و آمد آنها را تسهیل کنند. یکی از منتقدان طرح حکومت سعودی مبنی بر توسعه اماکن مقدس در مکه و مدینه گفت با وجود حضور تعداد زیادی از حجاج نیروهای پلیس عربستان برای هدایت جمعیت به هیچ وجه به خوبی آموزش ندیده اند و فاقد مهارت های زبانی برای ارتباط با حجاج کشورهای مختلف هستند.

 

عرفان العلاوی از مؤسسه مرکز تحقیقات میراث اسلامی در مکه گفت: نیروهای پلیس عربستان هیچ امکان و ابزاری برای تعامل با حجاج را ندارند. همچنین سازوکاری برای کنترل جمعیت هم در جریان برگزاری مراسم وجود ندارد./982/ب101/د

ارسال نظرات